כלכלה שיתופית    מדריכי דירה ומשכנתא    

9,000 דירות Airbnb בתל אביב – ככה מחירי השכירות לא ירדו!

מעודכן ל-03/2019

9,000 דירות Airbnb בתל אביב – ככה מחירי השכירות לא ירדו!

תל אביב עמוסה בתיירים בחודשי הקיץ, והם מכניסים כסף גדול למשכירי הדירות. שכר הדירה במסגרת Airbnb גבוה פי 2 עד פי 4 משכר הדירה שוטף/ רגיל – אז ברור שהנהירה לעבר Airbnb רק תלך ותגדל. המשמעות – פחות דירות פנויות לשוכרים, פחות היצע, משמע – עליות מחירים בשכר הדירה ככל שמשכירים יעברו יותר ל-Airbnb.

כן, זה החיסרון של הכלכלה השיתופית, לצד פגיעה גם בבתי המלון, אבל אלא כוחות השוק, ובכלכה השיתופים אתם מרוויחים יותר – המשכירים וגם התיירים השוכרים שמשמלמים חצי מאשר בבתי מלון.

כך או אחרת, לפי נתוני אתר Airdna, שמנתח את פעילות פלטפורמת Airbnb, קרוב ל-1,000 איש מנהלים כ–4,500 דירות מתוך 9,000 דירות המוצעות בתל אביב.

מדובר על עסק גדול ורווחי, ותחשבו על כך שיש עוד כמה אלפי דירות מסוג זה שלא מוצעות באתר- כלומר כמות של 12-15 אלף דירות לפחות שמושגרת לתיירים, ולא לשוכרים מקומיים.

בעונת התיירות שכר הדירה לדירה של שלושה חדרים מגיע גם ל-1,500 שקל (מחיר ממוצע באזור 1,000-1,200 שקל). שכר הדירה הרגיל הוא 6.5-7 אלף שקל בחודש. משמש, המשכיר יכול להרוויח 30 אלף שקל מהדירה בחודש אחד, אז ברור את מה הוא מעדיף.

גם אם הדירה לא תהיה מושכרת כל השנה, למרות שהתיירות בתל אביב חזקה גם בחודשים האחרים של העונה, הרי שמדירה כזו אפשר לייצר פי 2 עד פי 4 משכר הדירה הרגיל, ולכן, האינטרס של בעלי הדירות, ברור.

ומה הממשלה עושה, אם בכלל כדי לעזור לשוכרים בתל אביב מול התופעה הזו – האמת שלא הרבה, כי בסופו של דבר הכלכלה מנצחת. הכלכלה השיתופית תנצח – אין באמת מניעה לא להשכיר לתיירים (אלא אם כן זה מעוגן בחוזה/ הסכם בין הדיירים בבניין). מה שכן – הממשלה צריכה לדאוג שייגבה מס כדין. אין סיבה אמיתית לא לאכוף את ההשכרות מ-Airbnb – מרוויחים הרבה, סבבה, אבל שישלמו גם הרבה מס. אחרי הכל, מדובר על עסק לכך דבר ועניין.

הכנסות מ-Airbnb חייבות במס מלא, אלא אם זו עסקה חד פעמית!

האם מותר להשכיר דירה דרך Airbnb?

כלכלה שיתופית – מה זה? איפה זה קיים? ואיך זה משפיע על החיים שלנו?