משפט    

נכים – איך קובעים אחוזי נכות? מהן הזכויות וההטבות?

מוסדות וגופים רבים מעניקים זכויות והטבות לנכים. בין הגופים המעניקים הטבות ניתן למצוא את המוסד לביטוח לאומי, משרד התחבורה, הרשויות המקומיות, חברת החשמל וכו'.

רוב ההטבות הניתנות לנכים תלוי בקביעת אחוזי הנכות, שנקבעים על פי רוב על ידי המוסד לביטוח לאומי. בסיומו של הליך התביעה לקצבת נכות כללית, נקבעת דרגת הנכות הרפואית של התובע.

קביעת אחוז נכות

מי שקובע את אחוזי הנכות היא הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח רפואי. הוועדה קובעת את אחוזי הנכות על פי רשימת המבחנים הרפואיים שבתקנות הביטוח הלאומי. ברשימה מופיע אחוז נכות מוגדר לכל ליקוי רפואי. לדוגמה: מי שרגלו נקטעה בפרק הירך, יקבע לו הרופא נכות רפואית בשיעור 80%.

אם לתובע יש שמספר מחלות או מוגבלויות פיזיות והרופא קבע אחוזים לכל מחלה בנפרד, אחוז הנכות הכולל ייקבע לפי חישוב משוקלל של אחוזי הנכות הרפואיים (ולא חיבור של הסכומים שלהם).

לדוגמה: אם הרופא קבע נכות רפואית לשתי מחלות:

למחלה הראשונה בגב –  20%. למחלה השנייה ברגל  – 10%. החישוב ייערך כך:

20% למחלה בגב (20% נכות בגב מחושבים מתוך 100%) לכך מוסיפים  8% למחלה ברגל (10%) נכות ברגל מחושבים מתוך 80% – אלה האחוזים שנשארו לאחר הפחתת 20% הנכות בגב מתוך 100% האפשריים) וסה"כ 28%

ברשימת המבחנים קיימים ליקויים רפואיים, שבתקנות נקבע שאינם משפיעים על הכושר לעבוד ולהשתכר, כלומר הרופא קבע שהליקויים קיימים, אולם הם לא יילקחו בחשבון בקביעת אחוז הנכות הכללית. לדוגמה: מי שעבר כריתת שתי צלעות מצד אחד, והרופא קבע לו ע נכות רפואית בשיעור 10%. אחוז זה לא יילקח בחשבון בקביעת אחוז הנכות הכללית.

חניה בחניות נכים

נכה המעוניין לחנות בחניות נכים צריך להנפיק תג נכה במשרד הרישוי. החל מאפריל 2018 תג הנכה  אינו נושא על גביו את פרטי כלי הרכב, ולמעשה יהפוך לתג אישי. פרטי התג הם מקוונים והפקח יכול לקבל אותם ישירות אליו.

תג הנכה הינו אישי ונכה הנותן את התג שקיבל לאדם אחר שאינו נכה, עובר עבירה פלילית וצפוי לעונשים הקבועים בחוק.

את התג יכולים לקבל מוגבלי ניידות שיש להם אישור מאת משרד הבריאות (אם גילו עד 67 ונבדק בקריטריון של ניידות) על נכות הזקוק לרכב כאמצעי תנועה עקב בעיית נכות ברגליים, או שדרגת הנכות מגיעה ל60% לפחות ותנועתו ללא רכב בדרכים עלולה לערער את מצב בריאותו. אם אין אישור ממשרד הבריאות, יש להצטייד במסמכים רפואיים עדכניים. נפגעי פעולות איבה צריכים להביא אישור נכות מאגף נפגעי פעולות איבה בביטוח לאומי, המאשר כי תנועת בעל הנכות ללא רכב עלולה לערער את מצב בריאותו.נכי צה"ל צריכים אישור ממשרד הביטחון. האישור מועבר באופן אוטומטי ישירות למערכת משרד הרישוי.

קיצבת נכות

קצבת נכות משולמת למי שעקב נכות גופנית, שכלית או נפשית נפגע או צומצם כושרו להשתכר ב-50% לפחות וכן לעקרת בית שכושרה לתפקד במשק בית נפגע ב-50% לפחות.

לבעלי נכות מלאה עומדת הקיצבה החודשית על כ-3,300 שקל. סכום הקיצבה החלקית, למי ששיעורי הנכות שלו הם  בין 60% ל-74% עומד על כ-1,900 שקל עד 2,200 שקל, תלוי בשיעור הנכות.

בנוסף לכך זכאים נכים המוגבלים בניידות לקצבת ניידות בשיעורים משתנים בהתאם למוגבלות.

הנחות בקופות החולים

לנכים יש זכויות והטבות שונות בקופות החולים , בהתאם לאחוז הנכות ומצבם הרפואי. נכים זכאים להנחה ברכישת תרופות עד לתקרה מסויימת. כמו כן זכאים נכים להנחות בטיפולי פיזיותרפיה, הידרותרפיה, דיקור סיני וטיפולי שונים נוספים מתחום הרפואה המשימה. הנכב צריך לבדוק עם עם  רופא המשפחה, מזכירות המרפאהוהמוקד הטלפוני של קופת החולים אילו הטבות מגיעות לו.

סיוע בדיור

המוסד לביטוח לאומי ומשרד הבינוי והשיכון, מעניקים סיוע מגוון בתשלום שכר דירה וברכישת דירה, לעומדים בתנאי הזכאות. הסיוע ניתן למקבל קצבת נכות כללית (בוגר מגיל 18) שנקבעה לו דרגת אי כושר בשיעור של 75% ומעלה והוא חסר דירה. גובה הסיוע נקבע לפי הרכב המשפחה: יחיד, זוג, זוגות עם ילדים או משפחות חד-הוריות. סיוע כספי ניתן לנכים גם עבור ביצוע שיפוצים בדירה וכיו”ב.

נכים הרוכשים דירה עשויים להיות זכאים להטבה בתשלום מס הרכישה. נכה הרוכש קרקע לבנייה זכאי להנחה של 0.5% על השטח שתיבנה עליו הדירה למגוריהם ושאר השטח יחויב במס רכישה רגיל, ובתנאי שהדירה תיבנה בתוך שנתיים.

הנחות בארנונה

מקבלי קצבת זיקנה לנכה זכאים להנחה בשיעור של עד 100%.מקבלי קצבת נכות מלאה שנקבעה להם דרגת אי כושר של 75% ומעלה, זכאים להנחה בשיעור של עד 80%. הרשות המקומית רשאית לקבוע מבחני הכנסה לעניין הזכאות.

להנחה בשיעור של 66% זכאים ניצולי שואה ונכי המלחמה בנאצים, נכי צה"ל. גם נפגעי פעולות איבה עם נכות של לפחות 10%, זכאים להנחה בארנונה בשיעור שייקבע על-ידי הרשות המקומית.

הנחה בחשבונות ותשלומים

מקבלי קצבת נכות כללית שנקבעה להם נכות רפואית בשיעור של 80% ומעלה זכאים להנחות מטעם משרד הרווחה בתשלומי הטלפון של חברת "בזק".

נכים בשיעור של 40% ומעלה זכאים גם להנחה בעמלות הבנקים.

ההנחה ניתנת בכל חודש עבור 4 פעולות שבוצעו על-ידי פקיד הבנק, שיחושבו כפעולה אחת בערוץ הישיר.