חדשות    

2,500 בקשות לרישונות תקועות אצל רשות שוק ההון

משה ברקת

2,500 בקשות רישיונות של גופים מלווים ונותני שירותים פיננסיים תקועים אצל רשות שוק ההון

כ־2500 בקשות לרישיונות שהגישו נותני שירותים פיננסים ונותני אשראי חוץ־בנקאי מחכות לאישור אצל שלושה עובדי רשות שתפקידם לקרוא אותן ולהחליט אם לאשרן. חלק מהבקשות של הפונים כבר הוגשו לפני יותר משנה.

ברשות שוק ההון, בראשותו של משה ברקת, מגלגלים את האחריות על דורית סלינגר, קודמתו של ברקת בתפקיד. "אנו פועלים לתקן את מחדלי העבר בני השנתיים בנושא, טרם כניסתו של הממונה החדש לתפקיד".

 במסגרת מסקנות ועדת שטרום להגברת התחרות במערכת הבנקאית, והחוק שחוקק בעקבותיה, הוחלט להסדיר לראשונה את שוק האשראי החוץ־בנקאי, שאינו כולל את הבנקים וחברות כרטיסי האשראי.  עד אז שוק זה היה פרוץ לחלוטין וכמעט ללא הסדרה.

חלק מהחברות שכבר הציעו הלוואות הגישו בקשה לרישיון, אך חלקן רוצות להתחיל לפעול לראשונה ולא יכולות לעשות זאת בלי רישיון. במקביל הוחלט להסדיר גם את נותני השירותים הפיננסיים האחרים, ובכלל זה נותני שירותי מטבע (חלפני כספים) שחלקם נחשדו שפעלו במסגרת השוק האפור כמו גופים שהציעו שירותי שמירה על כספים באמצעות כספות מחוץ למערכת הבנקאית וכן גופים המציעים פיקדונות נושאי ריבית. רשות שוק ההון גם בוחנת כניסת שחקנים  חדשים כמו עלי פיי, גוגל פיי ואחרים וכן גופי פינטק שיפעלו בתחום, בין היתר דרך טכנולוגיית בלוקצ'יין

החוק אפשר לכל הגופים שהגישו בקשה להמשיך לפעול עד קבלת הרישיון או החלטה על אי מתן רישיון. בד בבד, כל מי שלא הגיש בקשה לרישיון ופעל קודם בתחום האשראי או השירותים הפיננסיים היה חייב לסגור את העסק, ורשות שוק ההון אמורה לפקח על כך. לפי הערכות שוק ההלואות החוץ בנקאי מגלגל מיליארדי שקלים.

בעקבות החוק הוגשו, כאמור, לא פחות מ־2,500 בקשות של גופים לקבל רישיון. אלא שבכל רשות שוק ההון כוח אדם של 160 איש בלבד. רשות שוק ההון הסבירה בעבר שנימוק לדחייה הוא הליך ממושך, אך גם מתן הרישיון לוקח לא מעט זמן.

חשוב להדגיש כי רשות שוק ההון לא רק מעניקה את הרישיונות ומפקחת על נותני השירותים אלא גם אחראית על האכיפה של מניעת פעילות מגופים שלא הגישו בקשה לרישיון או מגופים שהרשות החליטה לא לאשר את פעילותם.

צוואר הבקבוק שנוצר בעקבות הרגולציה הוא בעייתי מכמה סיבות: נותני שירותים פיננסיים ואשראי חוץ־בנקאי שפעלו לפני כניסת החוק והגישו בקשה לרישיון יכולים להמשיך לפעול לכרגיל גם אם הם בעייתיים. הרשות גם צריכה לאכוף את סגירתם של גופים שפעלו קודם לכן בתחום ולא הגישו בכלל בקשה לרישיון ולכן אסור להם לפעול. כמו כן גופים שרוצים להיכנס לראשונה לתחום ולהתניע תחרות בתחום האשראי, לא יכולים לעשות זאת כל עוד לא קיבלו רישיון ולכן התחרות מתעכבת

ברשות  אומרים שמנסים לקבל אישור להגדלת מספר התקנים ברשות שיאפשרו הוספת כוח אדם. הממונה ברקת גם פועל להביא מנהלים מקצועיים מהעולם העסקי לרשות דרך תשלום משכורות גבוהות יותר מאלה הניתנות בהתאם למדיניות נציבות רשות המדינה.אבל עד שלא תקום הממשלה החדשה זה יהיה קשה מאוד.

משה ברקת יהיה הממונה על רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון

הממונה על שוק ההון למוסדיים: אל תסמכו על חברות הייעוץ