כשבוחרים ביטוח לרכב בפעם הראשונה או כשמבצעים חידוש ביטוח, יש לקחת הרבה מאוד גורמים בחשבון: אלו כיסויים מוצעים במסגרת הביטוח, מה מחירו, מה הם התנאים וההגבלות ועוד. אך אחד המרכיבים המרכזיים שכדאי מאוד לשים לב אליהם ולקחת בחשבון, אם כי לא כולם מודעים אליו – הוא גובה ההשתתפות העצמית. ההשתתפות העצמית היא הסכום שנדרש מאיתנו לשלם במקרה של תביעה, לפני שחברת הביטוח מכסה את יתרת העלות. בחירה נכונה בסעיף גובה ההשתתפות העצמית יכולה להשפיע באופן משמעותי על עלות הביטוח ועל הוצאות התיקון במקרה של נזק. אז איך תבחרו את גובה ההשתתפות העצמית הנכון עבורכם? בדיוק כדי לסייע לכם בכך הכנו עבורכם את המדריך הבא.

מהי בכלל השתתפות עצמית ולמה היא חשובה?

אז כאמור, ההשתתפות העצמית היא סכום הקבוע בפוליסת הביטוח, שעל המבוטח לשלם בכל תביעה בגין נזק לרכבו. גובה ההשתתפות העצמית משתנה בין חברות הביטוח, אך חשוב לזכור שבחירה נכונה יכולה לחסוך כסף גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. ככל שגובה ההשתתפות העצמית גבוה יותר – כך דמי הביטוח יהיו נמוכים יותר כשמצד שני, השתתפות עצמית נמוכה משמעה פרמיה גבוהה יותר.

גורמים שיש לקחת בחשבון בבחירת גובה ההשתתפות העצמית

זכרו שבחירת גובה ההשתתפות העצמית היא החלטה אישית שתלויה במשתנים שפירטנו כאן, ולכן מומלץ לבחון כל הצעת מחיר לביטוח רכב בהתאם לצרכים הספציפיים שלכם.

יתרונות וחסרונות של השתתפות עצמית נמוכה

השתתפות עצמית נמוכה מקנה תחושת ביטחון כלכלי, במיוחד במקרים של תאונות או תביעות חוזרות. עם זאת, פרמיות הביטוח יהיו גבוהות יותר במקרה זה. מצד שני, השתתפות עצמית גבוהה תוזיל את הפרמיה, אך במקרה של תאונה ההוצאה המיידית עלולה להיות מכבידה. היתרונות של ההשתתפות הנמוכה טמונים בעלות הנמוכה שתשלמו במקרה של תביעה ובתחושת הביטחון הכלכלי שהיא משרה. מן הצד השני פרמיות ביטוח יקרות יותר וחוסר איזון בין עלות הביטוח השוטפת לבין ההוצאות על תביעות מהווים את החסרונות של סעיף זה .

אז מתי כדאי לבחור בהשתתפות עצמית גבוהה?

לנהגים וותיקים המחדשים ביטוח מקיף לרכב ואינם מתאפיינים בהגשת תביעות בתדירות גבוהה – השתתפות עצמית גבוהה יכולה להוות יתרון כלכלי, בעיקר אם הם יכולים לשאת בהוצאה חד פעמית גבוהה יותר במקרה הצורך (כלומר במידה וכן תתרחש תאונה חלילה). כמו כן, עבור נהגים מנוסים שברשותם רכבים זולים יחסית, ייתכן שההוצאה על השתתפות עצמית תהיה משתלמת יותר בטווח הארוך.

כך או כך, כדאי תמיד לזכור שרכב הוא השקעה יקרה, במיוחד אם מדובר ברכבים חדשים או ברכבי יוקרה. לכן, חשוב שתגנו על הרכב שלכם בצורה המלאה ביותר, לא רק על ידי בחירת ביטוח לרכב שמכסה את מרבית הסיכונים האפשריים ומספק גובה השתתפות עצמית שמתאים למצבכם -אלא גם על ידי התקנת מערכות בטיחות מתקדמות ברכב, כמו מערכות התראה על סטייה מנתיב, בלימה אוטומטית במצב חירום ומצלמות רוורס. כל אלו לא רק משפרות את הבטיחות בנהיגה אלא גם עשויות להוזיל את עלות הביטוח. חברות הביטוח מעניקות הנחות על ביטוחי רכב לרכבים המצוידים במערכות אלו, שכן הן מפחיתות את הסיכון לתאונות. למרות העלות הראשונית של רכישת מערכות כאלו, היתרונות הכלכליים לטווח ארוך עשויים להצדיק את ההשקעה. לכן, לפני רכישת ביטוח, כדאי לבדוק אילו הנחות אפשריות בעקבות שילוב מערכות בטיחות ברכב.

אז מה כדאי לקחת בחשבון?

לפני רכישת פוליסת ביטוח, כדאי לקחת בחשבון לא רק את עלות ההשתתפות העצמית אלא גם את תנאי הפוליסה הכוללים. בדיוק לשם כך חשוב וכדאי לבצע השוואת מחירי ביטוח לרכב כדי לבחון את התנאים המוצעים על ידי חברות הביטוח השונות. כדי לבצע השוואה אפקטיבית שכזו – הכתובת שלנו היא  אתר Bestie, אחת הפלטפורמות הפופולריות והמובילות בישראל להשוואת ביטוחים. בעזרת מנוע ההשוואות החכם של Bestie ניתן לבצע בדיקה מהירה ויעילה מגוון הצעות ביטוח ממיטב חברות הביטוח בישראל, לבדוק את מחירי הפרמיות המוצעות וכולל ההבדלים בגובה ההשתתפות העצמית ובכיסוי. ככל שההצעות מגוונות יותר, כך גדל הסיכוי למצוא ביטוח מתאים במחיר נוח.

בחירת ההשתתפות העצמית הנכונה יכולה לחסוך לכם כסף רב. לכן, תמיד כדאי לערוך השוואת ביטוח לרכב על מנת למצוא את ההצעה המשתלמת ביותר בהתאם לצרכים האישיים שלכם. פלטפורמת Bestie מאפשרת לכם להשוות בקלות בין מספר חברות ביטוח ולבחור את הפוליסה המתאימה ביותר, תוך בחינה מעמיקה של גובה ההשתתפות העצמית ותנאי הכיסוי.