שוק ההון    

תמר ולוויתן יספקו גז למצרים ב-15 מיליארד דולר; מה האנליסטים מעריכים

החברות והשותפויות במאגרי הגז – תמר ולוויתן דיווחו היום על הסכם ענק עם מצרים לאספקה כוללת של גז בהיקף של 15 מיליארד דולר. על רקע הדיווח זינקו מניות החברות והשותפויות ב-15% עד 28%.

אלה פריד, אנליסטית בכירה לתחום האנרגיה בלאומי שוקי הון, מפרסמת התייחסותה להודעות הדרמטיות של חוזי הגז עם מצרים: "גז ישראלי – Expect the Unexpected –  ומבחינתנו ההפתעה היא דווקא ביחס לתמר. אין ספק  שאחד הדברים המרתקים בשוק ההון, הן דווקא ההצלחות שמגיעות לאחר שנים של מאמץ. במקרה הזה, ההודעות הדרמטיות על חוזי היצוא לתעשיינים מצריים משני המאגרים הישראלים מהווה טריגר עתיר השפעה על מחירי המניות וידיעה חיובית מאוד למשק הישראלי.

"נציין, כי מבחינתנו ההפתעה הגדולה היא דווקא ביחס למאגר תמר שרלבנטי לישראמקו, לתמר פטרוליום  דלק קידוחים ודור אלון . נציין כי המודל שלנו למאגר זה לא כלל כמעט הנחות יצוא ועדיין ראה אפ-סייד במניות ישראמקו ותמר פטרוליום. מנגד, דווקא מלוויתן הנחנו בסקירה האחרונה שפרסמנו בסוף השבוע יצוא של כ-4.5 BCM מלוויתן לדולפינוס ולנפקו החל משנת 2021. אבל אלטרנטיבת היצוא המוחשית דרמטית מאוד לעומת התיאורטית ומסירה במידה רבה את החשש מעודף ההיצע וצניחת מחירים לאחר חידוש חוזי חברת החשמל במשק המקומי. החוזים שנחתמו היום צפויים לאפשר  העלאה הדרגתית של הנחות ביחס למחירי הגז בישראל, אותם הקפאנו על ערכים שמרניים למדי וגם להוריד הדרגתית  את שיעורי ההיוון ביחס לתזרים מלוויתן שלבש דמות של חוזה ריאלי.

"נציין כי הסצנריו המרכזי שלנו לתרחיש של "יצוא מורכב" באמצעות האב אזורי או  LNG בעינו עומד, אבל כעת מצטרף אליו שיפור משמעותי של תחזית תשואה לבעלי ההון, באחד הפרויקטים הנועזים בעולם הנפט והגז. בהיבט של כמויות ומספרים, כמובן שמדובר בהודעה שמבטלת חלק ניכר מהורדת מחירי היעד שלנו ואפ-סייד של עשרות אחוזים מול המחירים האחרונים.   נסכם זאת כך: הסקטור ימשיך להיות אטרקטיבי ותנודתי, ולמשקיעים שאינם מתרגשים יתר על מידה מתנודתיות, מדובר באחת ההשקעות המעניינות במשק לטווח הארוך. בטווח הקצר מדובר בתיקון רב משמעות  ממחירי שפל שמושתת על הנחת יצוא למדינות שכנות, עם ההזדמנויות מדיניות-כלכליות וסיכונים הנלווים לכך".