אם לא יחולו עיכובים בלתי צפויים, התחבורה הציבורית בימי שישי בערב ובשבתות תתחיל לפעול עוד החודש ■ בשלב ראשון הנסיעה תהיה בחינם
עיריית תל אביב-יפו התקדמה צעד נוסף בתוכניתה להפעיל בעיר שירות תחבורה ציבורית בשבת. ממסמכי העירייה עולה כי במסגרת המערך יפעלו שבעה קווים, שינועו לאורך המטרופולין כולו ויכסו כ-300 תחנות בסך הכול. השירות צפוי להתחיל לפעול בתוך שלושה שבועות – ב-22 בנובמבר. תדירות הקווים הצפויה היא אחת לחצי שעה. השירות יינתן תחילה בחינם לכל דורש, כשבהמשך מתכוונת העירייה לעבור למודל של תשלום.
בשלב הראשון יצטרפו למערך ההיסעים מלבד תל אביב עוד ארבע רשויות: הרצליה, רמת השרון, גבעתיים וקריית אותו. נכון לעכשיו, רמת גן נכון תמשיך בתוכניתה להפעיל מערך תחבורה משלה ולא תשתתף בפרויקט. בין חמש הרשויות יחברו שבעה קווים שיפעלו שמונה שעות בשישי ושמונה שעות בשבת.
מפת הקווים המתוכננים:
הקו הלבן – יחבר בין קריית אונו לתחת רידינג בתל אביב ויעבור דרך רמת גן. הקו ינוע בסמוך לחוף הים ולרחובות מרכזיים במרכז ת"א.
הקו הכחול – יחבר בין הפארק הלאומי ברמת גן לתחנת רידינג בתל אביב (בתנאי שרמת גן תצטרף גם היא למיזם).
הקו הירוק – ממחלף אלוף שדה ועד למסוף וולפסון בתל אביב ויעבור דרך גבעתיים.
הקו הסגול – קו באורך 24 ק"מ שיחבר בין נמל הרצליה לנמל יפו ויעבור דרך רמת השרון.
הקו האדום – 20 ק"מ מרמת השרון ועד לנמל יפו דרך אוניברסיטת ת"א.
הקו הצהוב – יחבר בין הסינמה סיטי בגלילות לבין שכונת הטייסים. הקו יעבור דרך חוף מציצים, גן מאיר ורחוב אלנבי.
הקו הכחול – ינוע בתחומי תל אביב בלבד, בין וולפסון למסוף עתידים הסמוך לרמת החיל. יעבור דרך גן מאיר, חוף מציצים, הלונה פארק ופארק הירקון.
על פי מסמכי העירייה, הקווים יופעלו באמצעות מיניבוסים בני 19 מקומות ויהיו מונגשים באופן מלא. שעות הפעילות הן בשישי – מכניסת השבת ועד 01:00-03:00, ובשבת מ-09:00 ועד יציאת השבת. בתחילת הפעילות השירות יינתן בחינם לכל דורש, שכן החוק לא מאפשר לרשות המקומית לגבות כסף ישירות מהנוסעים עבור הנסיעה. בהמשך מתכוונת העירייה לגבש מודל כלשהו של תשלום.
בשבוע שעבר אישרה עיריית תל אביב-יפו תקציב ראשוני בסך 1.2 מיליון שקל להפעלת המיזם עד סוף 2019. העלות הצפויה של הפרויקט עומדת בסך הכול על 12 מיליון שקל בשנה. תל אביב צפויה להיות המממנת העיקרית ולהשקיע בפרויקט סכום של תשעה מיליון שקל, ויתרת הסכום אמורה להגיע מהרשויות האחרות.
סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, מיטל להבי, אמרה בתגובה: "אני פועלת בימים אלו לצירופן של רשויות נוספות באזור המרכז והשרון ומאמינה שבתוך זמן קצר הרשת שלנו תיתן שירות במרחב שמתגוררים בו כשני מיליון תושבים, שיוכלו ליהנות מתחבורה זמינה גם בערבי שישי ובשבתות".
תחבורה ציבורית בשבת ברמת גן – מה צריך לדעת
תחבורה בתל אביב – קאר2גו, גט טקסי, תחבורה ציבורית – מה עדיף? יתרונות וחסרונות