רכב ותחבורה    

תחבורה בתל אביב – קאר2גו, גט טקסי, תחבורה ציבורית – מה עדיף? יתרונות וחסרונות

מעודכן ל-03/2018

 

תחבורה בתל אביב – קאר2גו, גט טקסי, תחבורה ציבורית – מה עדיף? קאר2גו גדלה, גם הפעילות של גט טקסי עולה, וזה לא סתם. תל אביב נוחה לשתי הפעילויות האלו, ויש אפשרויות תחבורה נוספות.

 רבים מתושבי תל אביב, ולא רק אלה שחסר להם כסף, אינם מחזיקים ברכב פרטי וזאת משתי סיבות עיקריות – העומס בכבישי העיר שהופך את הנסיעה לא פעם לבלתי נסבלת, ומצוקת  החנייה, במיוחד אם אין חנייה ליד הבית. הם מעדיפים להתנייד בעיר באמצעות תחבורה ציבורית, אופניים, כול – תל אופן, פרוייקט האופניים של העירייה (בשיתוף חברה ציבורית). מדובר באופניים שמשכירה העיריה בכל רחבי העיר. כמו כן, רבים בעיר מתניידים באופניים חשמליות, קטנועים ונעזרים בחברים טובים… לאלה הצטרפו גם אלפי מנויים פעילים בהשכרת רכב של חברת קאר2גו.

פתרונות תחבורה שמשמשות את התל אביבים?

אוטובוס – מבין פתרונות התחבורה הציבורית זהו הפתרון הזול ביותר. המחיר בתוך תל אביב הוא 5.90 שקלים לאדם. אבל אם אתם שניים, או שאתה עולה על אוטובוס עם שני ילדים מעל גיל חמש ועוד אחד בעגלה, תשלמו כבר די הרבה – על הילדים משלמים מחצית, התינוק פטור מתשלום, ועל עגלה משלמים מחיר מלא. במקרה כזה הנסיעה באוטובוס תעלה לכם כ-18 שקלים, ואז כבר כדאי לשקול מונית. חיסרון נוסף – האוטובוסים עוצרים בתחנות קבועות, וצריך לקחת את זה בחשבון מבחינת המרחק מנקודת היציאה שלכם לתחנה ומה המרחק מתחנת הירידה שלכם עד ליעד המבוקש, שלא לדבר על כך שאם מעורבים בכך ילדים קטנים, זה עוד יותר מורכב. גם זמן הנסיעה, אם מחשבים עלות זמן, יותר ארוך יחסית באוטובוס.

מונית שירות – עוד אופציה זולה יחסית. מונית שירות היא מונית גדולה (לרוב מיניבוס) הנוסעת במסלול קבוע מראש ולאורכו היא אוספת ומורידה נוסעים. בדרך כלל חופפים קווי השירות את מסלולי נסיעתם של קווי אוטובוסים. המחיר בתל אביב בשעות היום בימי חול (תעריף 1) הוא 6.6 שקלים ל-6 קילומטרים, ולכול קילומטר נוסף מוסיפים עוד 40 אגורות. בתעריף 2 (שעות הערב והלילה, שבתות וחגים) התעריף עולה ל-9.24 שקלים פלוס 56 אגורות לכול קילומטר נוסף.

היתרון של מוניות השירות לעומת האוטובוסים שהן פעילות גם בלילה וגם בשבתות וחגים. כמו כן, אם תבקשו מנהג מונית השירות שיעצור לכם בפינת הרחוב אליו אתם רוצים להגיע, הוא יעשה זאת ולא יגרור אתכם לתחנה הקבועה במסלולו. יש גם יותר אינטימיות בנסיעה במונית שירות מול אוטובוס, והחבר'ה גם מחליפים בדיחות ודעות פוליטיות…

מוניות (ספיישל)– ההתניידות במוניות בתל אביב היא אולי הגבוהה במדינה, משום שתל אביב, מעבר לכמות התושבים בה, היא עיר מטרופולין, מרכז עסקים ומסחר ומרכז בילוי לכול אזור המרכז. משתמשים רבים באזור תל אביב גם מקבלים החזר על הנסיעה ממקום העבודה או כהוצאה מוכרת, ואז למה לחשוב פעמיים?

היתרון של מונית – היא מגיעה עד אליך ולוקחת אותך עד לאן שתרצה, ואם אין עומס בכבישים, היא עושה את זה די מהר. בשנים האחרונות גם רוב המוניות הן משנתונים מתקדמים, יש מזגן והנסיעה די נעימה. איכות הנסיעה קשורה גם לאופי הנהג – ועל כך יש פחות שליטה (כמו גם על אופי הנוסעים… יאמרו הנהגים). במונית אחת ניתן לנסוע גם 4 נוסעים ומחיר הנסיעה מתחלק ביניהם. אגב, על נוסע רביעי יכול הנהג לגבות תוספת של 4.80 ₪, כנ"ל לגבי מזוודה, אבל רוב נהגי המוניות לא גובים את התוספת.

ומה המחיר?

על פי משרד התחבורה, אלה תעריפי נסיעה במונית עם מונה

תעריף 1 – הוא נגבה משעה 5:30 בבוקר עד 21:00 בימי חול.

התשלום הבסיסי הוא 11.5 שקלים – נכנסת למונית וביקשת להפעיל מונה, המחיר מתחיל מ-.511 שקלים. לאחר כחצי קילומטר או 80 שניות, המונה "מתחיל לרוץ", כשכול 12 שניות או 87 מטרים עד נסיעה של 15 קילומטרים, המחיר עולה ב-30 אגורות.

אם, למשל, אתם רוצים להגיע מרחוב אלנבי לקניון עזריאלי, הרי שמדובר במרחק של כ-5 קילומטרים (מרחק ממוצע). לפי חישוב של המרחק תשלמו עוד כ-5 שקלים על מחיר הבסיס ובסך הכול כ-16 שקלים. זה במידה והתנועה זורמת. אם יש עומס תנועה, הזמן מתארך (והמונה דופק כול 12 שניות) ולכן מחיר הנסיעה יתייקר.

תעריף 2 נגבה משעה 21:01 ועד 05:29 בבוקר + שבתות וחגים. בעיקרון מחיר הבסיס גבוה ב-25% מזה של תעריף 1, והמונה "רץ" מהר יותר – תשלמו עוד 30 אגורות בכול 10 שניות או 69.87 מטרים עד מרחק של 15 ק"מ.

אגב, נהג המונית יכול לגבות מכם מחיר נוסף אם הוא ממתין לכם, כשאתם עושים עצירה בדרך. התעריף הוא 83.8 שקלים לשעת המתנה.

עגלת תינוק או חיית מחמד – רוב הנהגים עוזרים בקיפול והכנסת העגלה לתא המטען; לגבי חיית מחמד – יש נהגים שמוכנים להסיע אותן ויש שלא.

הדרכים להשגת מונית – גט טקסי בראש

הבעיה בתל אביב היא זמינות המוניות. בעיקרון אפשר להשיג מונית ברחוב בהינף יד כשרואים אותה, להזמין מונית בטלפון (יש גם באפליקציה) מתחנת מוניות, כשאז צריכים לשלם כמה שקלים נוספים לדמי הנסיעה עבור ההזמנה, ובשנים האחרונות גם באמצעות אפליקציות המוניות Gett וריידר.

מייסדי חברת ג'יטי גטקסי סיסטמס בע"מ, המוכרת במותג Gett, מפתחת האפליקציה, הם רועי מור ושחר וייסר, המשמש גם כמנכ"ל החברה. מנכ"ל החברה בישראל הוא מארק און. מאז 2010, אז הושקה אפליקציית "גט טקסי" ששינתה לפני שנה את שמה ל"גט" (Gett), משום שהרחיבה את פעילותה גם לתחום המשלוחים, כמות המשתמשים במוניות בתל אביב עלתה עוד יותר. אין מספרים מדויקים לגבי השימוש באפליקציית גט בתל אביב; ב-2015 דיווחה החברה על 35 אלף נסיעות ביום בכול הארץ, וההערכה היא שמחציתן בתל אביב. באותה שנה היא גם דיווחה על יותר מ-2 מיליון שהורידו את האפליקציה שלה בישראל. גט פעילה בעוד מדינות רבות. ריידר נכנסה לשוק לפני כשנתיים, ועדיין רחוקה מהמספרים של גט.

הזמנת המונית באפליקציה (למי אין סמארטפון היום? לא לרבים) שינתה את התחום, גם בגלל נוחות ההזמנה וגם משום שהיא מאפשרת תשלום מראש באשראי. גט אומנם גובה בשנתיים האחרונות דמי הזמנה בסך 4.60 ₪ בשעות העומס (7:00 עד 10:00 בבוקר, ו-15:00-17:00 אחר הצהריים) , אבל זה לא הקטין את מספר ההזמנות שלה. האפליקציה מאפשרת אף להזמין מונית שעות מראש. המזמין יכול לראות דרך האפליקציה את פרטי הנהג המגיע אליו ואיפה הוא נמצא בדרך אליו.

גט מבטיחה "מונית בתוך 3 דקות", כי היא מאתרת את הנהגים הקרובים ביותר למזמין השירות, אך לא תמיד היא עומדת בכך. יש המעידים שלעיתים מדובר בהמתנה של עשרות דקות למרות הבטחה זאת. זה ניתן להבנה בשעות העומס, אך המצב לא מאוד שונה בשעות שאין בהן עומס, כשאז נהגי גט רבים מעדיפים לכבות את התקשורת עם גט ולאסוף לקוחות ברחוב. יש לציין, כי נהג שהתקשורת שלו עם מערכת גט פתוחה כשכך הוא מצהיר שהוא פנוי, מחויב לקחת את הנסיעה שגט מציעה לו, והוא אינו יודע מראש אם מדובר בנסיעה של קילומטר או נסיעה לירושלים.

בגט מקפידים גם על כך שהמוניות שעובדות אתם הן משנתונים אחרונים (לרוב עד שלוש שנים), הם פוגשים מראש את הנהג, וכול נוסע יכול לדווח ולתת ציון לנהג שהסיע אותו, ולכן היא גם מסננת נהגים שיש נגדם תלונות רבות.

קאר2גו

אופציה נוספת להתניידות של התל אביבים, שלא במכוניתם הפרטית, היא חברת קאר2גו (קאר טו גו). מדובר בעצם במשהו דומה ל"סידור רכב בקיבוץ". התושבים הקרובים לחניון שמפעילה החברה, ויש כ-20 כאלה בתל אביב, הם אלה המשתמשים במכוניות שבו בדרך כלל. השירות מתאים כשצריך מכונית לכמה שעות, או כשרוצים לבקר חברים וקרובים בשבת. את הרכב לוקחים מהחניון ומחזירים אותו לחניון. לאחרונה החל ניסוי בפרויקט "אוטותל" של בעלי חברת קאר2גו, כשאז יהיה אפשר להחזיר את הרכב לכול אחד ממאות מקומות החניה שעירית תל אביב אמורה להקצות לשם כך. חברת קאר2גו טוענת שיש לה כ-10,000 מנויים פעילים שרובם תושבי תל אביב וסביבותיה. את המנויים משרתות כמה מאות מכוניות.

קאר טו גו קמה ב-2008 כרעיון שיתוף כלי רכב, כשאז היו לה 20 מכוניות. הרעיון ובא לארץ על ידי שלושה יזמים צעירים: יונתן גדיש, בן ניניו ונעם מרגלית. ב-2009 נכנסה קבוצת שגריר כשותפה והיום היא מחזיקה בחברה בשנת 2009 נקלעה החברה לקשיים, אז נכנסה לתמונה קבוצת שגריר, השקיעה כסף וצמצמה את חלקם של השלושה בבעלות. ההשקעה סייעה להתקדמות וגם המודל התקבל לאט לאט בציבור, וכך עד 2013 היא הכפילה את פעילותה מדי שנה, אך נתקעה מאז.

איך זה עובד?

בניגוד לאמצעי התחבורה שפורטו לעיל, השכרת רכב מאקר טו גו דורשת להיות מנוי ולשלם דמי מנוי שנתיים, ומחיר נוסף על השכרת הרכב לפי שעה או יום. יש לציין כי המחיר כולל דלק וביטוח. ההזמנה יכולה להיות בחניונים, בטלפון או באפליקציה. התשלום בכרטיס אשראי, וקבלה מקבלים במייל. כול מנוי מקבל כרטיס אישי, מגיע לחניון בתיאום מראש, מצמיד את הכרטיס למכונית והיא נפתחת כשהמפתחות בפנים. בסיום השימוש הוא מחזיר את המכונית לאותו חניון.

החברה מציעה שלושה מסלולים:

  1. סאמטיימס – מיועד למי שצורכים את השירות פחות מפעם בחודש. דמי מנוי לשנה – 140 ₪; מחיר לשעה – 20 ₪; מחיר ליום 180 ₪. בנוסף משלמים 2 שקלים על כול קילומטר של נסיעה ב-50 הק"מ הראשונים ו-1 שקל על כול קילומטר נוסף.
  2. סימפל – מיועד למי שזקוקים לשירות 3-4 פעמים בחודש. דמי מנוי לחודש (!) – 100 ₪; מחיר לשעה – 15 ₪; מחיר ליום – 135 ₪. המחיר לקילומטר – כנ"ל.
  3. אני טיים – מיועד למי שזקוקים לשירות פעם בשבוע לפחות. דמי מנוי לחודש – 200 ₪; מחיר לשעה – 14; מחיר ליום – 125. מחיר לקילומטר ב-50 הראשונים – 1.8 ₪ ומעבר לכך 1 ₪ לקילומטר.

השירות מציע מגוון מכוניות, כשהמחירים הנ"ל מתאימים למכוניות קטנות. על מכונית משפחתית יוקרתית יש תוספת של 5 שקלים לשעה ו-45 ₪ ליום. לרכב הסעות (מיני ואן) תוספת של 30 ₪ לשעה ו-320 ₪ ליום פלוס 2 שקלים לכול קילומטר נוסף.

למי כדאי השירות?

אם אני למשל, משתמשת בשירותי מונית לעבודה שלוש פעמים בשבוע, כשבכול פעם אני משלמת 40 ₪ ביום (20 הלוך ו-20 חזור), אני מתאימה למסלול של "אני טיים". אם אני מוציאה בשבוע על מוניות 120 ₪ ובחודש כ-500 ₪, האם משתלם לי יותר להשתמש בשירותי קאר טו גו? נבדוק – עלות דמי המנוי מסתכמת ב-200 שקלים לחודש; אם מדובר בהלוך חזור לעבודה, כאמור, הרי שעדיף לשכור ליום שלם, שזה 126 שקלים ליום. אני זקוקה לשירות 12 פעמים בחודש – זה יוצא כ-1,570 ₪ לחודש ועוד כ-120 שקלים על הקילומטרים (בהנחה שנוסעת כל יום 6 קילומטרים הלוך ו-6 חזור. כלומר, מדובר בהוצאה של קרוב ל-2,000 ₪ לחודש. זה נשמע קצת מטורף, כי על מונית אני מוציאה הרבה פחות.

אבל אם משווים את זה לרכישת רכב ואחזקתו, הרי שהמסלול הזה אולי כדאי למי שיש לו מספיק כסף אבל לא רוצה להחזיק במכונית פרטית.

המסלולים האחרים כדאיים במקרים שאין רכב פרטי ורוצים רכב לסוף השבוע, או לקפוץ בלילה אל חוץ לעיר עם חברים, ואז מתחלקים גם בעלויות. זה זול יותר מהשכרת רכב, כי לא משלמים על דלק.

שורה תחתונה – קאר טו גו לא מחליפה שירות מוניות בעיר, כן יכולה להוות תחליף לבעלות על רכב פרטי.

עוד תנאים ייחודיים של השירות – הכרטיס הוא אישי, כי הביטוח מכסה את הנהג בעל המנוי בלבד, ולכן אי אפשר להעביר אותו למישהו אחר; כלומר, אי אפשר שכמה ירכשו מנוי במשותף; ניתן לצרף למנוי במן משפחה מקרבה ראשונה בעלות חד פעמית של 45 ₪ למנוי השנתי. מספר החניונים מוגבל ואינו זמין לכול תושבי העיר במרחק הליכה; אפשר לרכוש מנוי מגיל 21 עם וותק רישיון של שנתיים לפחות והיעדר הרשעה בעבירות חמורות; אסור עישון ברכב כמו גם הסעת חיות מחמד.

מה עם אובר?

אפליקציית אובר (Uber), שהיא תחבורה שיתופית שבה נהגים בעלי רכב פרטי מסיעים נוסעים תמורת תשלום (נמוך קצת מזה שבמונית). החברה הבינלאומית מצליחה מאוד בארה"ב ופועלת ב-55 מדינות, אבל בישראל עדיין לא מצליחים להכניס אותה. מדוע? בעיקר בגלל לחץ גדול של נהגי המוניות, שרובם מצביעי ליכוד… כרגע היא פועלת רק באמצעות מוניות רגילות, בעיקר בירושלים וקצת בתל אביב וגוש דן. התשלום הוא רק באמצעות אשראי, וגם באפליקציה זו רואים את פרטי הנהג וקרבתו הגיאוגרפית למזמין. אז מתי ניראה פה את אובר? כשהשיקולים הציבוריים יגברו על השיקולים הפוליטיים.

אוטותל – יתרונות וחסרונות

רכבת בגוש דן כל מה שצריך לדעת

אופניים ותל אופן – האם כדאי?

אופניים חשמליים