חדשות    

תוכנית "אח ממשיך": המסלול שבחרתם ב"חיסכון לכל ילד" יחול גם על האחים שיצטרפו למשפחה

מעודכן ל-12/2019

תיקון חקיקתי של רשות שוק ההון חוסך מההורים התעסקות בירוקרטית: הילד השני יצורף אוטומטית למסלול שנבחר לאח או האחות הבכורים – ולא למסלול ברירת המחדל כפי שהיה עד כה

רשות שוק ההון מקלה על הורים בבחירת מסלול החיסכון בתוכנית חיסכון לכל ילד. עד כה, ההורה היה צריך לבחור מסלול חיסכון עבור כל ילד שנולד, ואם לא בחר אקטיבית בקופת גמל או בחיסכון בבנק ובאיזה מסלול, היה הילד מצורף למסלול ברירת המחדל לפי גילו (ילדים צעירים לקופת גמל במסלול רגיל וילדים בוגרים לחיסכון בבנק).

כעת כדי להקל על הנטל הבירוקרטי בוצע שינוי חקיקה, לפיו מסלול ברירת המחדל עבור ילד שני יהיה המסלול שבו בחר ההורה עבור הילד הקודם, באופן זה ההורים יוכלו לבצע את תהליך הבחינה והבחירה פעם אחת בלבד ולקבל החלטה שתחול על כל ילדיהם. באופן זה מסלול ההשקעה שבו ינוהלו כספי הילד ישקף בצורה הטובה ביותר את העדפת ההורים.

עוד נקבע במסגרת התיקון, כי הורה למספר ילדים יוכל לעדכן פרטים עבור כל הילדים בטופס אחד, וזאת בשונה מהמצב הקודם שבו ההורה נדרש למלא טופס נפרד עבור כל אחד מילדיו.

במסגרת תוכנית חיסכון לכל ילד מועבר חלק מקצבת הילדים (50 שקל, או 100 שקל אם ההורים בחרו להגדיל את הסכום) לחיסכון שניתן יהיה לפתוח בגיל 18. החיסכון יתנהל בקופת גמל בבית השקעות או בתוכנית חיסכון בבנק. דמי הניהול של הקופה משולמים על ידי המדינה (מדובר בעלויות נמוכות מאוד, שכן במכרז התוכנית הקרנות הסכימו לדמי ניהול אפסיים), והילדים מקבלים נקודת פתיחה משופרת לחיים הבוגרים.

מנכ"ל איגוד בתי ההשקעות, עו"ד נמרוד ספיר, הצהיר כי מדובר במהלך מבורך של רשות שוק ההון והוסיף: "אנו רואים במהלך זה צעד חשוב לייעול ופישוט התהליכים בעניין התוכנית לחיסכון לכל ילד ולהקלה על ההורים החוסכים. כפי שהוכיח מחקר הביטוח הלאומי שפורסם באחרונה, חשוב לשנות את ברירת המחדל בתוכנית לברירת מחדל אשר תניב את התשואה הגבוהה ביותר לילדים.

"כפי שנטען במחקר, קיימת חשיבות רבה למסלול החיסכון שבוחרים ההורים עבור ילדיהם, ולכן חשוב שככל שההורה אינו בוחר את מסלול החיסכון – יופקד הכסף כברירת מחדל במסלול אשר יניב לילד את סכום החיסכון הגבוה ביותר. הדבר חשוב שבעתיים על רקע הריבית הנמוכה הקיימת כיום בשוק".

ההורים מעורבים פחות בחיסכון לכל ילד – מה האלטרנטיבות

מחשבים מסלול מחדש: איך עוברים תוכנית ב"חיסכון לכל ילד"?