מדריכי כרטיסי אשראי    

תבטלו את כרטיסי האשראי שלכם (אחד מספיק!)

 כרטיסי אשראי הם תחליף למזומן, אבל במקרים רבים הם תחליף רע למזומן – אתם מרגישים שיש לכם ערמה של כסף בכרטיס הקטן הזה, ואתם מבזבזים בלי הפסקה. אנשים שעברו להשתמש רק במזומן חסכו עשרות אחוזים מההוצאות השוטפות שלהם, פשוט קשה יותר (גם פסיכולוגית) לשלם במזומן מאשר בכרטיס אשראי. אבל, אתם לא שם – הרי לא צריך להגזים, השימוש בכרטיס אשראי הוא נוח, חוסך משיכת מזומנים, ובמקרים מסוימים כמעט חובה (תשלומים, הוצאות גדולות ועוד); אז לפחות תחסכו את כל הכרטיסים העודפים שיש לכם.

מסתבר שלישראלי הממוצע יש יותר מ-2 כרטיסי אשראי. הוא לא באמת צריך את זה, פשוט מציעים לו מבצעים, הנחות, פטור מעלויות, אז הוא לוקח, אבל כרטיסי האשראי העודפים האלו הם חור בכיס בכל מצב – אם אתם משתמשים בהם הרי זה כאמור רק מגדיל הוצאות (לרבות הוצאות תפעול של הכרטיס), ואם אתם לא משתמשים בהם אז אולי אתם לא יודעים אבל יש לכם עמלה חודשית שיכולה להגיע לעשרות שקלים בחודש. לא חבל?

אז נכון, קשה להגיד לא להצעות המפתות, אבל אם מציעים לכם כרטיסי מועדון ללא התחייבות וללא עמלות לשנה (ולרוב הכרטיסים האלו מקנים הנחות ברשתות שיווק ועוד) אז גם אם אתם לוקחים אותם (וזה יכול להיות משתלם לתקופת ההטבות), תזכרו לבטל את הכרטיסים האלו בסוף השנה, אחרת תחויבו בעמלות מדי חודש.

1.8 מיליון כרטיסים ללא שימוש

ובכף מסתבר מניתוח דוחות של חברות כרטיסי האשראי שלציבור יש כ-9.6 מיליון כרטיסי אשראי. מתוכם 1.8 מיליון כרטיסים לא בשימוש בשלושת החודשים האחרונים, והערכה היא כי קרוב ל-1 מיליון כרטיסים היו ללא שימוש במשך שנה.

אז ראשית, כרטיסים ללא שימוש צריך לחסל. ההוצאות על כרטיסים כאלו עשויות להגיע לכמה עשרות שקלים טובים בחודש, על כלום בעצם, ושנית – 9.6 מיליון כרטיסים ל-4 מיליון משתמשים פעילים. מי צריך 2 עד 3 כרטיסים, מיותר לגמרי ויקר. אז מעבר לחיסול של כרטיסים לא פעילים, הגיע הזמן לעשות סדר בכרטיסי האשראי בכלל.  הכמות האדירה הזו, אגב, נובעת כמובן משיווק עקשן ואגרסיבי של חברות כרטיסי האשראי ושל רשתות השיווק שפותחות חדשות לבקרים מועדוני לקוחות – זה אכן יכול להיות מפתה, אבל כל עוד אין הוצאות מסביב, וכשנגמרת תקופת ההטבה, כדאי לחסל את הכרטיס.

אחרי תקופת הטבה אתם משלמים דמי כרטיס. ומה זה בעצם דמי כרטיס?  מדובר בעמלה שמועברת לחברת כרטיסי האשראי בגין  הנפקת הכרטיס והתפעול השוטף (ולכן היא נקראת עמלת המנפיק = עמלת חברת כרטיסי האשראי). העמלה הזו מסתכמת ב-13 שקלים בכרטיסים הסטנדרטיים (ויש חריגים למעלה ולמטה), ועד למעל 60 שקלים בכרטיסי האשראי היוקרתיים, ויש כרטיסים שבהם גם העמלה מגיעה לכמה מאות שקלים בחודש.

דמי הכרטיס האלו לא בהכרח נגבים מכולם, ולא בהכרח נגבים באופן מלא. בשנה הראשונה יש ברוב המקרים פטור או הנחה משמעותית מדמי הכרטיס. במקרים רבים הפטור או ההנחה מותנים ברכישות מהכרטיס, ואז אם אתם לא רוכשים אין לכם כמובן את הפטור הזה.

ככה תחסכו 200 שקל בשנה

על פי ההערכות אנחנו (הציבור) זורק לפח בגלל כרטיסי אשראי שלא בשימוש סדר גודל של 200-300 מיליון שקלים בשנה, כשהמחזיק הבודד משלם כ-200 שקלים, אותם הוא יכול לחסוך בקלות. אז מה עושים? בודקים אם יש לכם כרטיסים כאלו, יש מסתבר רבים שלא זוכרים ולא יודעים שיש להם כרטיסים שלא בשימוש. בשלב הבא, תרימו טלפון אל חברת כרטיסי האשראי ופשוט תבטלו את הכרטיס.

מדריכים קשורים:

מדריך כרטיסי אשראי – כל מה שצריך לדעת

כרטיסי אשראי נטענים – יתרונות וחסרונות