שירות באבל, המשותף לווייה ולדן, מציע מודל של הזמנת מיניבוסים באמצעות האפליקציה, לתחנת אוטובוס הקרובה לבית הלקוח ובזמן שלו
תחבורה ציבורית שיתופית בישראל? הגיע הזמן. התחבורה פועלת באמצעות שירות "באבל" – ניסוי משותף לחברת דן ולויה הישראלית, בחסות משרדי התחבורה והאוצר. באבל יפעיל 100 מיניבוסים, שאפשר יהיה להזמין בעזרת אפליקציה. האפליקציה תתאים את לוחות הזמנים ומסלולי הקווים לביקושי הנוסעים, כך שייווצר המסלול שהוא המתאים ביותר לכולם. איסוף הנוסעים יהיה מתחנת אוטובוס קרובה לבית הנוסע, שידע בדיוק מתי עליו לחכות שם והנסיעה לא תהיה ישירה ליעד, אך מיועדת להיות מהירה יותר מזו של אוטובוס. העלויות זולות משל מוניית ולוחות הזמנים יהיו גמישים יותר משל אוטובוס.
תעריף הנסיעה במערך קווי המיניבוסיםינוע בין 10-12.5 שקל לנסיעה בשעות השפל, ו-15 שקלים בשעות השיא, בין השעות 06:30 ל-09:30 בבוקר ובין 15:00 ל-18:30. אזרחים ותיקים יהיו זכאים להנחה של 50%. בנוסף, ניתן יהיה לרכוש כרטיסיית מנוי של עשר נסיעות במחיר של 120 שקל, ותינתן אפשרות למעסיקים לרכוש נסיעות עבור עובדיהם. התשלום יהיה דרך האפליקציה, מבלי לשלם או לתקף כרטיס בתוך המיניבוס. המדינה תסבסד כמחצית מעלות הניסוי, בסכום שמוערך בכ-50 מיליון שקל בשנה. השירות יפעל, בשלב הראשון, בצפון תל-אביב ומרכזה, בגבעתיים ובמרבית חלקי רמת גן. שעות הפעילות יהיה בין 6:00 ל-22:00, בימים ראשון עד חמישי.
הניסוי בתל אביב מיועד להיות הראשון מתוך ארבעה ניסויים מהסוג הזה שיתחילו בחודשים הקרובים. בנוסף לו, אגד תפעיל 50 מיניבוסים בהזמנה בירושלים, שיוזמנו וינוהלו במערכת ניהול ביקוש ומסלולים של ויה, ו-50 נוספים בחיפה שינוהלו במערכת חדשה של Moovit. בערי דרום שרון (כפר סבא, רעננה והרצליה) יופעל שירות דומה, בהיקף 50 מיניבוסים, בידי חברת מטרופולין, שטרם בחרה בשותף טכנולוגי.
מטרת הניסוי לבחון אם נוסעי כלי רכב פרטיים יעברו אליו ולא להחליף את נוסעי התחבורה הציבורית ההמונית, אוטובוסים ורכבות. משום שאם נהגי מכוניות לא ימהרו לשנות הרגלים, אך משתמשי תחבורה ציבורית ישלמו מעט יותר, כמות כלי הרכב תעלה באזורי הביקוש הפקוקים.
ויה הישראלית הוקמה ב-2012 בידי ד"ר דניאל רמות וד"ר אורן שובל ומפעילה מפעילה בעצמה שירותי היסעים בכמה ערים בארה"ב, ובראשן ניו-יורק. באירופה פועל שירות Via Van של ויה ומרצדס, שהשקיעה בויה 250 מיליון דולר. ויה גם מספקת תוכנות ניהול תחבורה לערים ולחברות שונות, כפי שתעשה בישראל עם דן. בטווח הארוך, החברה מנסה לפתח מעין "מערכת הפעלה" לניהול כל סוגי התחבורה בערים.