חדשות    

שיא של מינופי משכנתאות ועלייה של 10% בהיקף המשכנתאות ברבעון

גידול בהיקף המשכנתאות ברבעון הראשון של 2019. הסיבות לכן הן התקדמות בפרויקט מחיר למשתכן, עלייה בשיעור הקונים בשוק החופשי ורוכשים שהפסיקו לחכות לירידת מחירים

 עוד ועוד לוקחים משכנתאות ובתוך כך עולה גם המינוף שלהן. בנק ישראל דיווח כי ברבעון הראשון של שנת 2019 ניתנו משכנתאות בהיקף של 16 מיליארד שקל, עלייה של 10% לעומת אותה תקופה בשנה שעברה. באפריל לבדו נינתו משכנתאות בהיקף של כ5 מיליארד שקל, סכום גבוה בהתחשב בימי החופשה של פסח.. סך תיק המשכנתאות הגיע ל-350 מיליארד שקל, עלייה של 7% בתוך שנה.

במרץ נלקחו משכנתאות בהיקף של 5.3 מיליארד שקל. בלי ההשפעה העונתית, שיעור המשכנתאות שנלקחו בחודשים פברואר-מרץ האחרונים הוא הגבוה  ביותר מאז אוגוסט 2015. הסיבה היא העלייה במספר עסקות הנדל"ן בעיקר במחיר למשתכן.

במזרחי טפחות מעריכים כי נראה השנה עלייה של 10%-20% בהיקף המשכנתאות לעומת נתוני 2018, כך שמסתמן שזו תהיה שנת שיא בשוק.

סיבה נוספת לגידול היא רוכשים שהחליטו לרכוש דירות גם בשוק החופשי, ולא להסתמך רק על זכייה אפשרית בפרויקט "מחיר למשתכן

במחיר למשתכן הפרויקטים הולכים ומתקדמים, מה שמביא את הלקוחות לשלב בו הם נוטלים משכנתה. זוכי מחיר למשתכן מהווים 10% משוק המשכנתאות, והם צפויים לגדול ל-15%.

על אלו מצטרפים גם הרוכשים שחיכו לשווא שהמחירים יירדו. היום הם מבינים בשוק שרמת המחירים הנוכחית תישאר פחות יותר יציבה, לכן משפרי הדיור גם הם חוזרים לשוק ומגדילים את פעילות המשכנתאות.

המשקיעים לא נפגעו

חלקם של המשקיעים נותר יציב ועומד על 15% – ובכל זאת ירידה משמעותית לעומת העבר. בדירות היוקרה, לעומת זאת פעילות ערה של תושבי חוץ, שמעדיפים לרכוש דירה בישראל בשל קשיים כלכליים ומדיניים במדינתם וכן בשל האנטשימיות הגואה.

רמות הריבית נותרות פחות או יותר יציבות. אמנם בחודש מרץ חלה ירידה בריבית הממוצעת. כך למשל במסלול הריבית השקלית הקבועה, הריבית עמדה במרץ על 3.98% לעומת 4.06% בחודש פברואר, אך מוקדם לקבוע כי מדובר במגמה. ההערכות הן שהריביות בשוק יישארו פחות או יותר סביב רמתן הנוכחית (בכפוף כמובן לשינויים בריבית בנק ישראל).

בנק ישראל מדווח גם כי נמשכת מגמת העלייה בהיקף המשכנתאות במינוף גבוה. ברבעון הראשון של 2019 כ-34% מהמשכנתאות היו ביחס בין היקף ההלוואה לשווי הנכס הנרכש של מעל 60%, בעוד ברבעון המקביל חלקן של משכנתאות אלה היווה רק כ-29% מהשוק.

המהלך נובע מהקלה רגולטורית שהעניק בשנה שעברה  בנק ישראל, המעודדת את הבנקים להעניק משכנתאות במינוף גבוה יותר. כדי למנוע מצב שבו הלווים לוקחים אשראי צרכני בריבית גבוהה יותר במקום הלוואות משכנתא

בנק ירושלים ימכור להפניקס חלק מתיק המשכנתאות בהיקף 350 מיליון שקל

בנק ישראל מאריך את המהלך למחזור הלוואות משכנתא לזכאים ב-3 חודשים עד סוף אוגוסט 2015