שוק ההון    

שברון השבר בצמיחה המטאורית של תשובה? דלק תשלם 9% ריבית

המשקיעים סבורים שעסקת שברון מסוכנת, לכן תשובה עצר את ההנפקה שהגיעה ל-9% ריבית עם גיוס של 500 מיליון דולר, במקום 700 מיליון דולר, כפי שתוכנן. ייאלץ לגייס את היתרה ממקורות אחרים

קבוצת דלק , בבעלותו של יצחק תשובה, צנחה ב-6%, איתה צנחו איגרות החןב עד 1.5%. הסיבה היא תוצאות בניגוד לציפיות בהנפקת אג"ח ענקית שדלק ערכה בחו"ל ובארץ  – לאחר סיבוב רוד שואו – באמצעות החברה הבת איתקה, שהעלו את החשש להורדת דירוג בקבוצה.

מטרת ההנפקה הייתה רכישת עשרה נכסי נפט וגז בים הצפוני בסך 2 מיליארד דולר –  בעסקת "שברון". על פי הערכות,  הגיוס צפוי להיסגר בריבית גבוהה מאוד של 9.5%, שכנראה תפגע בתשואה. בדלק הסתפקו בגיוס של כ-500 מיליון דולר – 30% פחות מהיעד – 70 מיליון דולר, כי פחדו שהריבית תהיה גבוהה מדי.

את מיליון הדולר הנוספים תגייס ממקורות אלטרנטיביים,בנוסף ל-200 מיליון דולר שכבר השקיעה בעסקה כהון עצמי. האפשרויות שעלו הן הכנסת שותף או הלוואה בנקאית.

דלק ציפתה להשתמש בתזרים של 350 מיליון דולר המתקבל מנכסי שברון למימון חלק מעלות העסקה. סכום נוסף של 1.1 מיליארד דולר מקורו בהלוואה מקונסורציום בנקים, בראשות BP פאריבה, כחלק ממסגרת אשראי מבוססת עתודות  שלקחה איתקה. יתרת הסכום צפויה מההנפקה והמקור הנוסף  700 מיליון דולר – והון עצמי של כ-200 מיליון דולר.

במידרוג מזהירים מהורדת דירוג

בעקבות עסקת שברון, חברת דירוג האשראי מידרוג הוסיפה הערות השלכות "שליליות" לדלק. כך שהם מזהירים מהורדת דירוג A2 הנוכחי:

"עסקת שברון מעלה את מידת הסיכון העסקי של דלק, בשל החשיפה הגבוהה למחירי הנפט, בהתחשב בגודל המשמעותי של העסקה והיקף ההון העצמי שצפויה דלק להשקיע, וכן בהינתן מאפייני תזרים המזומנים של הנכסים. בהתאם לדוח NSAI, תזרים המזומנים מנכסי העסקה מושפע לשלילה נוכח התכלות מהירה יחסית של הנכסים המרכזיים בטווח הזמן הבינוני, וכן נוכח עלויות סילוק ואטימה משמעותיות הצפויות בטווח הארוך"

איתקה היא מתפעלת ומפיקה, כלומר קבלנית קידוחים בפועל, המבצעת ומפתחת את העבודות באזור פעולתה בים הצפוני. קבוצת דלק רכשה באוקטובר 2015 כ-20% ממניות החברה, שמניותיה נסחרו אז בקנדה ובאנגליה, וב-2017 השלימה השתלטות מלאה על החברה, ומחקה את מניותיה מהמסחר. בסך הכול השקיעה דלק במהלך כ-590 מיליון דולר.

איתקה של תשובה לפני גיוס של 700 מיליון דולר

דלק מחזקת אחיזה בים הצפוני; איתקה רכשה זכויות השותפות ב-190 מיליון שקל

יצחק תשובה – מקבלן בנתניה לאיל גז עולמי