קריירה    

שאלות על אופי בראיון עבודה – איך לענות עליהן

מעודכן ל-07/2019

מה מעסיקים מחפשים? אדם בעל ותק, בעל מיומנויות וכישורים, אולי מי שיתאים לתקציבם? הכול נכון, אבל מה שמבדיל באמת בין המועמדים בעיקר בשלבים הסופיים הוא האישיות הייחודית שלהם. לכן מעסיקים רבים מחפשים מועמד שיש לו יותר פוטנציאל, מוטיבציה ומתאים יותר לאופי ותרבות הארגון, לעיתים גם אם יש לו פחות ניסיון, וכמובן שאי אפשר להימנע ממסקנה שפעמים רבות מה שיקבע את קבלתכם לעבודה הוא הכימיה.

מלבד השיחה החופשית והזורמת ינסו המראיינים לגבש דעה על אישיות המועמדים באמצעות סדרת שאלות. איך לענות עליהן נכון?

שאלה אחת כזו היא ספר לי על רגע שבו עשית יותר ממה שדרש תפקידך.  כאן די ברור שתצטרכו לענות על השאלה כפשוטה ולענות על מקרה שבו הגדלתם ראש ושהייתם מחויבים גם להצלחת העסק.

שאלה אחרת היא על חברים שלכם.  כמו מה החבר הכי טוב היה אומר שטוב בלהיות חבר שלכם. כאן יש שתי מטרות, אחת היא פשוט גרסה מתקדמת למה התכונה החיובית שלכם והשנייה היא  התכונות החבריות הטובות שלכם, מה בקשר שלכם עם הזולת חיובי.

שאלה דומה יכולה להיות לגבי המנהלים שלכם, איך היו מתארים אתכם בקצרה. כאן , להבדיל מהשאלה החברית, כדאי להדגיש את התכונות העסקיות החיוביות שלכם.

עוד שאלה היא מה הייתה המשימה האחרונה שלמדת ואיך התמודדת איתה. כאן המעסיק רוצה לבדוק הן את יכולת הלימוד שלכם, הן את מהירות הלימוד והן את הסקרנות שלכם. כדאי גם להיות כנים ולציין קשיים וכיצד התגברתם עליהם.

עוד שאלה מעצבנת אך חביבה על מנהלים היא איזו חיה אתה ולמה. פה צריך רק לענות מהר. כי זה מה שבודקים בשאלה זו.  שאלות כמו מה מניע אותך מתחלקות לשתיים, מה מניע אותך בחיים האישיים ובחיים המקצועיים. בשתי השאלות המטרה לבדוק אם אתם מתאימים לתרבות הארגוניות ולמטרות העסק. שאלות על תחביבים מטרתן  לשקף מיומנויות מעבר למה שכתוב בקורות החיים היבשים.

יש לציין שלעיתים השאלות מנוסחות בכוונה באופן עמום עם מידת רלוונטיות מועטה לתפקיד, כדי לראות את תגובתכם בשאלות פחות קונקרטיות. אבל בתכלס, לא חשוב מה השאלות, מה שחשובשזה להיות נחמדים, לשמור על קור רוח ולהראות את הרלוונטיות שלכם לתפקיד ולארגון. וכן מוטיבציה

איך לעבור ראיון עבודה של מתכנת

שאלות שאסור לשאול בראיון עבודה

המצוין הוא האויב של הטוב מאוד: איך הפרפקציוניזם תוקע אותך בעבודה?