קרנות נאמנות    

רשות ני"ע: מספר תיקי קרנות הנאמנות ושיעור ההחזקה בקרנות נאמנות עלה באופן משמעותי .

ענת גוואטה, יו"ר ני"ע. צילום: ענבל מרמרי

מדוח של הרשות על ניהול תחום ניהולי השקעות עולה שבעקבות הרפורמה בתעודות הסל עלה שיעור ההחזקה בקרנות נאמנות. כמו כן בעקבות הירידות בבורסה ברבעון האחרון של 2018 שווי הנכסים בענף ניהול התיקים ירד בכ-15 מיליארד שקל

רשות ניירות ערך פרסמה את הדוח השנתי על תחום ניהול תיקי השקעות בישראל לשנת 2018. נכון לסוף 2018 בענף ניהול התיקים פעלו 124 חברות בעלות רישיון אשר סיפקו שירות ניהול תיקים עבור יותר מ-80 אלף לקוחות. נתונים אלו לא השתנו בהרבה משנה שעברה. שווי הנכסים המנוהלים על ידי כלל החברות נאמד ב-271 מיליארד שקל, וכ-106 מיליארד שקל מיוחסים לנכסים המנוהלים עבור לקוחות מוסדיים (קרנות פנסיה, קרנות נאמנות וקופות גמל).

מהדוח עולה כי מספר תיקי קרנות הנאמנות ושיעור ההחזקה בקרנות נאמנות עלה באופן משמעותי ביחס לשנים קודמות. כחצי מהתיקים המנוהלים עבור לקוחות שאינם לקוחות מוסדיים הם תיקי קרנות נאמנות. נתון זה מעיד על שינוי משמעותי ביחס לשנה שעברה. בשנת 2017 נמצא כי בין 60%-40% מנוהלים לטובת התיקים שאינם תיקי קרנות. הסיבה לשינוי המשמעותי היא הרפורמה בתעודות הסל  אשר בעקבותיה הומרו תעודות הסל לקרנות נאמנות.

שווי הנכסים בענף ניהול התיקים ירד בכ-15 מיליארד שקל ביחס לסוף שנת 2017. הסיבה המרכזית לכך היא ירידות השערים החדות שחוו השווקים ברבעון האחרון של שנת 2018.

מניתוח מבנה ההכנסות של החברה, נמצא כי לכ-75% מחברות ניהול התיקים אין הכנסות מהחזרי עמלות, וזאת לעומת כ-66% מהחברות להן לא היו הכנסות מהחזרי עמלות נכון לשנת 2017. נתון זה משקף את המשך המגמה בשנים האחרונות של צמצום הכנסות חברות ניהול התיקים מהחזר עמלות ביחס לדמי ניהול הנגבים מלקוחות ענף ניהול התיקים.

על פי הנתונים, 11 חברות מנהלות שווי נכסים של למעלה מ- 5 מיליארד שקל ויותר מ- 1,000 לקוחות מנוהלים. שש חברות מנהלות נכסים בשווי הנמוך מחמישה מיליארד שקל וגם יותר        מ – 1,000 לקוחות מנוהלים.

לצפייה בדוח המלא המופיע באתר הרשות לחץ כאן.

ניהול תיקים 2.0 – מודל ניהול תיקים חדש באמצעות פלטפורמה דיגיטלית; יתרונות וחסרונות

189 מיליון שקל אושר תקציב רשות ני"ע – התמלול המלא מוועדת הכספים