חדשות    

רשות המסים דורשת מהיבואנים: מסמך על כל מכונית

עד עתה הסתפקה רשות המסים בהצהרות היבואנים, מיולי יידרש מסמך מפורט על כל כלי רכב המיוצר באירופה. החשש: היבואנים מוסרים דיווחים מטעים על המזהמים

ממסמך שהפיצה רשות המסים עולה כי מתחילת יולי יידרשו כל יבואני הרכב בישראל לספק לרשות המסים מסמכי COC – certificate of conformity בנפרד לכל מכונית חדשה שתיובא לישראל.

עבור יבואני הרכב מדובר במכה קשה. מסמכי COC מהווים תעודת זהות של כל מכונית חדשה אשר מיוצרת באירופה. זהו מסמך מפורט שיצרן רכב מנפיק לפי תשלום – של שקלים בודדים – עבור כל מכונית חדשה. במסמך כלולים נתוני הרכב,בהם מידת הצמיגים המשקלים המדויקים, מפרטי הבטיחות והמפרטים הטכניים.

הדרישה של רשות המסים חדשה, ועד כה ברשות המסים הסתמכו רק על הצהרת היבואנים. כך הנחה משרד התחבורה לפני כעשור כי למרות קיומם של מסמכי COC עבור כל מכונית המיוצרת עבור שוק הרכב האירופי, בפועל הצגת ה־COC אינה נדרשת, בשל העלויות והביורוקרטיה.

ברשות המסים טוענים שהסיבה היא כי יש חשש מפני אובדן הכנסות הנובע מניסיונות של יבואני הרכב בישראל לבצע שינויים בהגדרת המכוניות שייובאו לישראל, בעיקר שינויים שיפחיתו את שיעור פליטת המזהמים המוצהר שלהן, פעולה שתביא לעלייה בציון הירוק שלהן ולהורדה במס.

מלבד שיבואני הרכב יצטרכו מחודש יולי להנפיק מאות אלפי תעודות ייצור ולשלם עליהן, הנוהל החדש יוצר בעיה נוספת – מכיוון שהוא אינו חל על רכבים שאינם מיוצרים עבור שוק הרכב האירופי. כלומר, כל רכב שמיוצר למשל בתקינה אמריקאית אינו מסוגל לענות על כללי ה־COC, והמשמעות היא כי לא ניתן להנפיק לו את המסמכים הנדרשים על ידי רשות המסים ולקבל אישור לשיווקו בישראל.

מרשות המסים נמסר: "כחלק ממאמצי הגברת האכיפה בנושא הטבות המיסוי הירוק נדרשים יבואני הרכב להמציא מסמך COC המהווה את תעודת הזהות של הרכב. ככל שיועלו על ידי יבואני הרכב פניות פרטניות בעניין יישום ההנחיה, כל פנייה תיענה לגופה".

יבואני הרכב נכנסים לתחום הליסינג הפרטי – האם זה משתלם?

המס הירוק הוביל לעלייה במספר מסירות הרכב באפריל