חדשות    

רק שבעה מוצרי פארם נכנסו לרשימת היבוא המקביל

אלי כהן - שר הכלכלה; צילום אופיר אייבי

למרות הניסיונות של משרד הכלכלה להגביר את התחרות פרסם משרד הבריאות שבעה מוצרים בלבד ובהם מוצרים מגוחכים כמו סבון נוזלי עם חומר לא פעיל ואפטר שיב עם 60% אלכוהול

משרד הבריאות ומשרד הכלכלה החליטו לאחרונה להוציא נוהל זריז ליבוא מקביל של תמרוקים, על רקע עיכוב של שנתיים ביישום רפורמת התמרוקים. לאחרונה  התקיימה פגישה בין נציגי משרד הכלכלה והבריאות, ולפיה ייצא נוהל שייכנס לתוקף מיידי ויאפשר ליבואנים מקבילים לייבא תמרוקים, ללא בירוקרטיה. אבל בטיוטת הנוהל החדש לא נראים כי שינויים מהותיים שיקלו על התחרות.

גם בחוזר המנכ"ל החדש  מוחרגים מיבוא מקביל מוצרים הנחשבים רגישים, למשל תמרוקים המיועדים לתינוקות ולילדים עד גיל 12, מוצרים המיועדים לנשים בהיריון ומיניקות, תמרוקים המכילים רכיבי ננו, תמרוקים להגנה מפני השמש ומוצרים המיועדים לשימוש בחלל הפה. אבל גם רוב המוצרים הלא רגישים לא נכנסו. רק שבעה מוצרים אושרו ליבוא מקביל: סבון נוזלי נשטף ללא חומר פעיל (90% מים); אפטרשייב נוזלי (60% אלכוהול), מרכך שיער נשטף ללא חומר פעיל; פודרה באבקה דחוסה; מסיכות שיער נשטפות; מלח אמבט; ושמן אתרי 100% לעיסוי.החוזר ייכנס לתוקף ב־1 במרץ וייבדק על ידי משרד הבריאות על בסיס רבעוני, כך שייתכן שמשרד הבריאות יגדיל את הרשימה..

למה הרשימה כל כך קטנה? משרד הבריאותמתנגד לרפורמה, ויצר רשימה  רק כדי לעמוד בהסכם שנכפה עליו ממשרד הכלכלה, שמצדו מנסה להיות זה על שיוזיל מוצרי צריכה – כמה שיותר מהר לפני הבחירות.  בענף אומרים שנבחרו מוצרים שאי אפשר לייבא אותם או שאף אחד לא משתמש בהם או שאין כאלה מוצרים בכלל, כמו סבון נשטף ללא חומר פעיל או אפטר שייב עם 60% אלכוהול

היבואנים הרשמיים לעומת זאת דואגים. לטענתם, גם אם מדובר ברשימה חסרת משמעות כרגע, זו מבשרת על שינוי שעשוי לפגוע בהם נואשות. "אם משרד הבריאות יוציא לפועל את כוונת משרד הכלכלה לאפשר יבוא פרוע של קוסמטיקה לישראל, נגיש בג"ץ", טועןראובן בילט, יו"ר חטיבת התמרוקים בלשכת המסחר.

"אם אין סכנה לבריאות הציבור ביבוא מוצרים מקבילים, אז דין שווה צריך לחול גם על היבואנים הרשמיים. לא עולה על הדעת שאנו נצטרך להמציא מסמכים על כל שלבי הייצור, בעוד כל סוחר שמצא סחורה פגומה או שפג תוקפה יוכל להכניס אותה לישראל. בגלל לחצים של שר הכלכלה לפני הבחירות, ורצון לזכות בפופולריות, עוקפים עתה את כל הדיונים שהתנהלו בכנסת, שם טען מנכ"ל משרד הבריאות כי יש סכנה ביבוא המקביל לפי רצון שר הכלכלה. לפתע סכנת הבריאות נעלמה?".

מדריך מכס – כל מה שצריך לדעת

האם סין ממצמצת ראשונה? מפחיתה מסי ייבוא ומגדילה הטבות לזרים