רכב ותחבורה    

רכב חדש עם אפס קילומטר מחברת ליסינג – יתרונות וחסרונות

מעודכן ל-07/2023

רכב חדש אפשר לרכוש מהיבואן הרשמי ואפשר לרכוש (במקרים רבים) דרך חברות הליסינג. התופעה הזו – רכישת רכב חדש עם אפס קילומטר מחברת ליסינג, צוברת תאוצה מרשימה בשנים האחרונות, ואם תפתחו את הדוחות של חברות הליסינג (שרובן מפרסמות דוחות לציבור מאחר שהן גייסו אגרות חוב), תגלו שהמכירות האלו מזנקות והופכות את התחום הזה למשמעותי מאוד עבורן, כשחלק גדול מאוד מהרווחים מגיע מהפעילות הזו. ובכלל – חברות הליסינג כיום, הן לא רק חברות ליסינג. לחברות האלו יש ארבעה תחומי פעילות – ליסינג (השכרה ארוכת טווח), השכרה (לזמן קצר יחסית); מכירה של רכבים משומשים ומכירה של רכבים חדשים (רכבי אפס קילומטר).

מנוע הצמיחה של רכבי האפס קילומטר

רכבי האפס קילומטר מהווים על פי הערכות בשוק למעלה מ-10% מהיקף מכירות הרכבים החדשים, והנתח הזה הולך וגדל מדי שנה. הרכבים האלו נרכשים על ידי חברות הליסינג מהיבואנים, והשאלה – איך הן – חברות הליסינג הגדולות, קונות בזול, מוכרות בזול (ומן הסתם גם מרוויחות בדרך)? ובכן, הסיבה מתחילה בעובדה פשוטה – השקל שלנו חזק, ושקל חזק משמעו מטבעות אחרים חלשים – הין היפני והאירו חלשים בשנים האחרונות מול השקל, והמשמעות  היא שהחברות המייבאות רכבים (רוב היבוא מיפן, קוריאה ואירופה) יכולות לספק הנחות, כי הן מגדילות את הרווחיות שלהן כתוצאה מהתחזקות השקל (השאלה כמה זמן זה יימשך).

את ההנחות האלו חברות הרכב לא נותנות לכם (לרוב), הן נותנות אותן ללקוחות הגדולים שלהן – חברות הליסינג. החברות האלו רוכשות כמויות גדולות של רכב לשימוש תפעולי – להשכרה לחברות (ליסינג לחברות שונות ), ועל הדרך הן קונות גם רכבים שמשמשים למכירה בשיטת אפס קילומטר. בעבר זה היה בהיקף יחסית זניח, אבל זה כאמור הולך וגדל.

למעשה, השיטה של אפס קילומטר, נולדה כתוצאה מהתחייבות של חברות הליסינג לרכוש בהיקף מסוים מהיבואן (אחרת לא תהיה הנחה),  משהו בסגנון – "תרכשו 10 אלף יחידות ותקבלו הנחה של 8%", אז כמובן שהחברה תעשה הרבה כדי להגיע ליעד הזה, וגם אם היא תרכוש יותר מאשר היא צריכה לליסינג השוטף, לא נורא – היא תמכור את זה לצרכן הסופי בהנחה. כך בעצם הצטברו מלאים אצל חברות  הליסינג והן מוכרות אותם ללקוחות פרטיים.

עובדה נוספת שמתדלקת בדרך כלל את מכירות הרכבים עם אפס קילומטר מחברות ליסינג, היא הריבית. הריבית היתה אפסית במשך שנים רבות ואיפשרה לקבל מימון זול, אפילו זול מאוד (כאשר הרכב משמש כבטוחה), אבל בשנה האחרונה הריבית נמצאת במגמת עלייה והגיעה כבר לרמה משמעותית. במקביל גופי האשראי השונים מגדילים את אחוזי המימון בשנים האחרונות, כך שקניית רכב חדש כמעט ולא מצריכה הון עצמי, וזאת בעיה – נוצרת לאט לאט בועת אשראי צרכני בתחום הרכב. פשוט – כולם קונים רכבים. הריבית מגבירה את מכירות כל כלי הרכב החדשים לא רק את רכבי האפס קילומטר מחברות ליסינג, אבל כשזה בא ביחד – גם מחיר נוח וגם מימון נוח, הסיכוי לעסקה גדל. לאחרונה חברות האשראי מגבילות את המימון לרכבים, אבל זה עדיין בשוליים, ועדיין גופי האשראי מספקים מימון זול לרכישת רכבים.


  מחשבון אחזקת רכב


רכב חדש מליסינג – הנחה של 15%

בזכות ההנחה (הנחת כמות) שחברות הליסינג מקבלות, הן יכולות למכור את הרכבים לצרכן בהנחה, שלרוב מסתכמת סביב 15%, אך היא יכולה גם להגיע ל-25%. אז האם זה כדאי? האם משתלם לרכוש רכב חדש עם אפס קילומטראז' מחברת ליסינג? יש לכך יתרונות וחסרונות, נתחיל בכך שאם אתם מעוניינים ברכב חדש בלבד, והמחיר הוא הפקטור העיקרי בשיקולים שלכם, אז בטח שאתם צריכים לבחון את הרכבים האלו. רק צריך לזכור – אין מתנות חינם.

רכב חדש מליסינג – החסרונות

רכישת רכב אפס קילומטר מחברת ליסינג מחביאה כמה חסרונות ובעיות –

  1. הרכבים הנמכרים במסגרת אפס קילומטר, הם לרוב רכבים בדגמים נפוצים שנמכרים לחברות הליסינג באופן שוטף, כך שהמגוון מצומצם
  2. הרכבים האלו לרוב מגיעים בסטנדרט מאוד בסיסי (שמסביר חלק מהפער במחיר)
  3. הרכבים האלו בחלק מהמקרים "שוכבים" במלאי של היבואן ולא מצליחים להימכר, ואז מגיעה עסקה עם חברת הליסינג והיבואן "מתפטר" מהרכבים.
  4. חלק מהרכבים הם בדגמים ותיקים שעומדים להתרענן. ריענון של דגם, במקרים רבים, מפחית את ערך הדגם הקודם.
  5. ברוב המקרים אתם תהיו יד שנייה אחרי שהיד הראשונה היא ליסינג. כלומר, אתם אולי קונים בהנחה את הרכב החדש, אבל כשתרצו למכור אותו תצטרכו להפחית במחיר (כי זה רכב ליסינג). ההפחתות האלו מסתכמות ב-10%-15% בשנה, אז הרווח כתוצאה מההנחה ברכישה כבר לא כזה גדול אם מתייחסים להפסד במכירה. עם זאת, ההפסד במכירה הוא ממחיר נמוך יותר (הרכב מאבד מערכו כל שנה), ולכן, עדיין כלכלית – ההנחה אמורה לעלות על ההפסד בעת המכירה.

כך או אחרת, אי אפשר להתעלם מהיתרון הגדול – רכב חדש בהנחה משמעותית ויש כאלו שפשוט רוצים רכב חדש, אז למה לא לחסוך ביום הרכישה 15-20 אלף שקל –זה הרי חיסכון מיידי, ואף אחד לא יודע מה יהיה בהמשך בשלב המכירה – האם במחיר נמוך, ועד כמה נמוך? בינתיים הרוכש נהנה מרכב חדש.

את הרכבים האלו ניתן לרכוש דרך חברות הליסינג עצמן ויש רבות כאלו וגם דרך מספר רב של אתרים שמשמשים כמעין משווקים של הרכבים האלו ומציעים עשרות הצעות מדי יום. כאן תוכלו לקבל הצעה אטרקטיבית מחברה גדולה  (התחייבות לזולה ביותר)

במהלך השנה האחרונה על רקע משבר השבבים שמתבטא במחסור באספקת שבבים על רקע ביקוש גדול לשבבים והיצע מוגבל, חברות הרכב כבר לא ממהרות לספק כל כמות שהיבואנים רוצים. המשמעות היא שהיבואנים רוכשים את הסחורה שהם מעוניינים למכור ישירות לצרכן ורק אם מתאפשר להם הם רוכשים את הרכבים בשביל למכור לליסינג כדי שאלו ימכרו לצרכן. זה ייבש את שוק "אפס קילומטר", אבל אפשר להניח שזה זמני.

 


  מחשבון אחזקת רכב


למדריכים קשורים:

איך קונים רכב משומש מחברת ליסינג

אחזקת רכב – כל ההוצאו וכמה זה עולה?