מדריכי השקעות    

ריצ'רד פזנה – המשקיע שיצא מהמשבר

מעודכן ל-06/2019

ריצרד פזנה הוא אחד ממנהלי ההשקעות הידועים בעולם. ב-1995 הקים את החברה שלו פזנה השקעות. בשיאה ניהלה נכסים בשווי 24 מיליארד דולר. אבל בעקבות המשברים הכלכליים של השנים האחרונות כיום מנהלת החברה נכסים בשווי של קצת פחות מ-19 מיליארד דולר.

בעקבות משבר הסאב-פריים, בדיוק כשהחברה שלו הונפקה, ספג מכה קשה וכך גם לקוחותיו. בשנים האחרונות הוא מצליח אט אט להחזיר את הנכסים שאבדו בעקבות המשבר.

עם גורו אחר ג'ואל גרינבלט  ניסו השניים בשנות השמונים להחליף את הנוסחה של גרהאם שכבר לא עבדה כי הייתה ידועה לכל משקיע רציני. השניים הגו נוסחת קסם משלהם, שלפיה  פשוט צריך לקנות עסקים טובים במחיר נמוך.

לפיה, עסק טוב הוא עסק שנותן תשואה גבוהה על ההון המושקע (רווח תפעולי חלקי סך נכסים מוחשיים נטו) ומחיר נמוך  נמדד ע"י יחס מכפיל פשוט כמו מכפיל רווח נקי (P/E), אך נוסחת הקסם משתמשת בנתון מקביל (EV) ומחלקת אותו ברווח התפעולי ב-12 החודשים הקודמים.

הם גילו שאם מחזיקים 30 חברות טובות הנסחרות במחיר נמוך, אפשר להגיע לתשואות כפליים ממחיר השוק.  הרציונל הוא ניצול מצבי פניקה והסתמכות על דעיכה איטית יחסית של מומנטום מסחרי חזק. למרות שהרבה שנים הנוסחה הזו עבדה לא רע, בשנות המשבר גרמה להפסדים גדולים. לדידם של השניים, בטווח הארוך היא עדיין עובדת.

אסטרטגיית השקעות

פזנה מאמין בלקיחת סיכונים, בשיטת הדיפ ואליו – כמות מניות זולות של חברות טובות לדעתו, ואסטרטגיה של תיק השקעות מרוכז. אלו לעיתים הובילו למצב תנודתי מאוד והפכפך. עם זאת,  ב-2013 צמחה הקרן שלו ב-40%, תיקון להפסד של 46% ב-2008.

בראיון למגזין"בראון" אמר שהוא מאמין בלרכוש מניות במחירי רצפה שמשהו שבעסק של החברה השתבש ושהוא סבור שמנהליה יוכלו לתקן את הנזק. פזנה סיפר שהוא מחזחק בתיק מרוכז של של 40-30 אחזקות בארצות הברית ועוד  60-50 אחזקות מחוץ לה.

על התנודתיות של שיטת ההשקעות שלו אמר שזו משתלמת בטווח הארוך. ואילו השקעות בטווח הקצר לא רציניות למשקיע רציני אלא שהן יותר כמו הימור.

את עקרונות ההשקעה שלו סיכם:

  • חברה במחיר נמוך לפונטציאל הרווח הנורמלי שלה
  • רווח נוכחי מתחת לממוצע
  • להנהלה יש תוכנית שיקום
  • לעסק יש היסטוריה של רווחים והחזרה על השקעה בטווח הארוך
  • יש הגנה ברורה לירידות

האחזקות הגדולות שלו כיום הן גנ'רל אלקטריק, חברת התרופות מיילן וחברת טכנולוגיית מידע.

מריו גבלי – משקיע הערך שלא הפסיק לבזר

המשקיע קנת' פישר – משקיע טוב יודע מה שאחרים לא יודעים

ביל נייגרן – המשקיע שחושב שמניות בטוחות ואג"ח ממשלה מסוכנות