חדשות    

ריבית ההיוון על פיצויי נזיקין תישאר 3%

pixabay

בית המשפט קיבל את המלצות ועדת קמיניץ – והחליט להשאיר את ריבית ההיוון על 3%. בפסק הדין, השופטים הסבירו  כי שיעור זה "מגלם תשואה שניתנת להשגה בסבירות גבוהה באמצעות השקעה בסיכון נמוך של כספי הפיצוי לתקופה ממושכת, תוך שמירה על אפשרות לנזילות חלקית בהתאם לצורכי הניזוק".

הם פנו גם לכנסת: "יש לקוות כי המחוקק יפעל בנושא בהקדם ויקבע הסדר ברור שיכלול גם מנגנון עדכון לריבית ההיוון – אם בהתאם להמלצות ועדת קמיניץ ואם בדרך אחרת".

המטרה של  הפיצויים במקרה נזיקין היא להשיב את מצב הניזוק לקדמותו. לכן בנזקי גוף בית המשפט רשאי לפסוק  בגין נזק ממוני שנגרם לניזוק או עלול להיגרם, בהם אובדן כושר עבודה והיעזרות בצד ג'. בית המשפט אף מוסמך לקבוע פיצוי בגין נזק שאינו כספי כמו כאב או סבל וכדומה.

לגבי נזקים שצפויים בעתיד בית המשפט יכול לפסוק פיצוי חודשי לתובע או סכום חד-פעמי באותו שווי. לרוב בתי המשפט נוטים לפסוק סכום חד פעמי על כלל הנזקים, ובמונח משפטי סכום הוני.  כך הניזוק מקבל את כל כספי הפיצויים מיד, אבל צריך להתאים את שיעור הפיצוי ביחס לעתיד גם לתשואות שהוא עלול להניב, כך שהניזוק יקבל פיצוי רק על הנזק שנגרם, לא יותר ולא פחות. את זה עושים באמצעות ניכוי מהשווי הכולל של הפיצויים שנפסקו לניזוק, סכום המתקבל מהכפלת הפיצוי הנפסק בשיעור ריבית ההיוון הקבוע. המשמעות היא שאם ריבית ההיוון נמוכה, הפיצוי יהיה גבוה יותר, ולהפך

מי שבעיקר מרוויח מההחלטה הן חברות הביטוח, שיוכלו להשיב חלק גדול מההפרשות שביצעו בעבר.  של כ-300 מיליון שקל. התוצאות כבר יגולמו בדוחות הרבעוניים הקרובים. ועדת וינוגרד, שהוקמה ב-2014 כדי לבדוק אם הנתונים שמשמשים את המוסד לביטוח לאומי לחישוב הקצבאות המשולמות לנפגעי תאונות עבודה מעודכנים, מצאה כי יש לעדכן את התשלומים לפי תוחלת החיים הנוכחית, הגבוהה יותר. לפני כן ביטוח הלאומי התבסס על טבלאות תמותה לא מעודכנות. הוועדה קבעה גם שיש להוון את הסכום החד-פעמי לתשלום לפי ריבית של 2% ולא 3%,  בשל ירידת הריבית בשנים האחרונות. .

למרות שהמלצות ועדת וינוגרד לא נכנסו לתוקף, חברות הביטוח הפרישו סכומים ניכרים בגין שינוי הריבית בדו"חות. אז הוחלט להקים ועדה נוספת – ועדת קמיניץ בראשות ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה – כדי לבחון אם באמת יש לשנות את ריבית ההיוון. בתחילת השנה המליצה הוועדה להשאיר את ריבית ההיוון ברמה של 3%, כפי שהיתה קודם לכן. וכאמור בית המשפט אישר את המלצתה.

ריבית היוון בגין פיצוי על נזיקין תהיה בשיעור אחיד של 3%