חדשות    

רוצים דרכון ספרדי? התכוננו להוציא הרבה כסף

ישראלים רבים קיבלו בהתלהבות את הבשורה של ממשלת ספרד, לפיה יוכלו לקבל דרכון ספרדי. אבל אז פורסמו התנאים לקבלה, והיום הם הרבה פחות נלהבים.

לפני שנגיע לכמה עולה, כדי לקבל את הדרכון הנכסף, אתם צריכים לדעת לדבר ספרדית. לא יודעים ספרדית? אתם יכולים להתחיל בקורס שעולה לא מעט כסף, או לוותר ולהישאר איתנו בלבנט. מדברים ספרדית לפחות כמו שחקני טלנובלה? המדריך הזה הוא בשבילכם.

ב- 2015 אישר הקונגרס הספרדי את החוק המעניק אזרחות ספרדית לצאצאיהם של מגורשי ספרד. החוק מאפשר לקבל אזרחות ספרדית מבלי לוותר על האזרחות הנוכחית ובלי החובה להתגורר פיזית בספרד, אבל כאן מסתיים החלק הקל. לשם קבלת אזרחות ספרדית עליכם להוכיח שאתם ממוצא יהודי ספרדי, וקשר מיוחד לספרד. כדי להוכיח את הקשר לספרד, תאלצו להגיע לספרד, ולהבחן על ידי נוטריון ספרדי. הנוטריון יבחן, בספרדית,  את ידיעתכם בתרבות ספרד וכן בחוקה הספרדית.

אבל לפני שתגיעו לכל הכיף הזה, עליכם לעבור בחינה במכון "סרוונטס" ברמת ידיעה 2 A(רמה בסיסית). הבחינות מתקיימות פעם בחודש למעט אוגוסט ודצמבר, וניתן להיבחן פעמיים.

ועכשיו, למסמכים. אילו מסמכים צריך להגיש?

מסמך המוכיח את ההיסטוריה המשפחתית או אילן יוחסין, שם משפחה ספרדי, מסמך להוכחת הקשר בין המבקש לשם המשפחה הספרדי, כתובה או תעודת לידה בנוסח קסטיליה, אישור מרב ספרדי מוסמך, אישור זיקה, אישור על קשר כלשהו עם ספרד (למדם, עבדתם, השקיעת בספרד), אישור על ידיעת לאדינו או חכיתייה (השפה שדיברו יהודי גירוש ספרד תושבי ערים שונות בספרד), וכדומה.

כדי להשיג מסמכים להוכחת הקשר המשפחתי ניתן לפנות למשרד הפנים, לארכיון המדינה או לארכיון הציוני. אם למשל מדובר באישה, ששם נעוריה הוא ספרדי, אך במהלך הדרך שינתה את שם המשפחה או נישאה. במקרה כזה, אפשר להציג תעודת נישואין (או כתובה) להוכחת שם נעוריה ותעודת לידה שלה בה מופיע במפורש שם אביה, בצירוף תעודת לידה שלו.

להוכחת שם משפחה ספרדי אפשר לפנות גם לחוקרים היסטוריים. בעבר פורסמה רשימת שמות משפחה, אך היא אינה נכונה.  ממשלת ספרד מכירה רק ברשימת שמות אחת, רשימת שמות שמופיעה ברשימה רשמית של ספרד. אך ברשימה זו מופיעים שמות משפחה ספורים בלבד כמו גטניו, קרסו, חגואל, ספורטה, בנבניסטי, חסיד, שאלתיאל, בנאדון, נחמיאס, בוטון, אברבנאל, סלם, רווח, בורלא, כהן או ששון.

לאחר הגשת הבקשה, נוטריון ספרדי יזמן אתכם לספרד לבדיקת העובדות והמסמכים.

לאחר אישור הבקשה, החוק מעניק למבקש אורכה של שנה אחת על מנת להירשם במרשם האוכלוסין באמצעות הקונסוליה הספרדית באזור מגוריו, להישבע אמונים למלך ולחוקה הספרדית ולקבל דרכון ספרדי.

כמה עולה?

התהליך כולו עולה כ- 25000 ש"ח, תלוי בתהליך שתעברו.

אם אתם צריכים ללמוד ספרדית, קורס בסיסי יעלה לכם 8,610 ש"ח (כולל הבחינה)

עורכי דין בארץ ובספרד:  3,500- 800 אירו

אגרת אישור יהדות: 500 אירו

אגרה לממשלת ספרד: 100 אירו

תרגום מסמכים: כמה מאות שקלים למסמך

נוטריון ואפוסטיל: כ- 1000ש"ח

לפי תהליך הייסורים שממשלת ספרד החליטה להעביר את הישראלים  שרוצים דרכון ספרדי, אפשר להגיע למסקנה העצובה, שהיא לא ממש  מעוניינת בחזרת  המגורשים. אם אתם עדיין בעניין, להוציא דרכון פורטוגלי מסתמן כהליך הרבה יותר פשוט וזול. תוכלו לקרוא עליו במדריך לקבלת דרכון פורטוגלי