חיסכון פנסיוני    

קרנות השתלמות – שאלות, תשובות ומסקנה אחת ברורה – כדאי שיהיה לכם!

מעודכן ל-12/2021

קרנות השתלמות – שאלות, תשובות ומסקנה אחת ברורה – כדאי שיהיה לכם!

קרנות השתלמות הן מכשיר חיסכון לטווח הבינוני – 6 שנים, עם הטבות של מכשיר לטווח ארוך. כן, זה כמו לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. מצד אחד אתם מקבלים את כל ההטבות של השקעה לטווח ארוך (הטבות שהמדינה נותנת כדי שנחסוך לפנסיה) ומצד שני אתם לא בהכרח חוסכים לטווח ארוך, אלא לטווח בינוני.

קרן השתלמות היא קרן שהמעסיק מפריש אליה לרוב 7.5% ואתם 2.5%, כלומר כבר מבחינה זו מדובר ביתרון גדול – המעסיק מפריש עד פי שלושה, ולכן יש מעסיקים שלא אוהבים את המוצר הזה. אך הפרשת המעסיק לא יכולה לעלות יותר מ-1,178.4 שקל לחודש (ובכל מקרה לא יותר מפי שלושה מהפרשת העובד), והפרשת העובד יכולה להגיע עד סכום מקסימלי של לא יותר מ-392.8 שקל לחודש.

מעבר ליתרון שבהפרשה הגדולה של המעסיק לזכותכם, אתם לא משלמים מס על ההפקדות של המעסיק (ההפקדה יורדת מהשכר לצורכי מס), אתם לא משלמים מס על רווחי ההון של הקרן אתם משלמים מס במימוש של הקרן (על הרווח שנזקף לכם). מעבר לכך מדובר במוצר לטווח בינוני – 6 שנים, בעוד שהחסכונות האחרים שיש בהם הטבות מס הם כאמור מוצרים פנסיוניים מובהקים להשקעה לטווח ארוך.

המימוש של הקרן אפשרי החל מתקופה של שש שנים, אך יש מצבים שאפשר למשוך את הכסף לאחר 3 שנים (אם הכסף משמש להשתלמות או אם הגעתם לפנסיה). מעבר לכך, רבים מעדיפים להמשיך אותה עד גיל הפנסיה.

ובכן, זה בהחלט מוצר מעניין עם הטבות משמעותיות, אבל סביר שיש לכם עוד שאלות – אז ריכזנו בהמשך שאלות נפוצות ותשובות ובנוסף יש לנו מדריך מלא לקרנות השתלמות.

נתחיל מהבסיס – מי יכול לקנות קרן השתלמות?

קרן השתלמות מיועדת לעובדים, אבל לא רק לשכירים. ניתן לחסוך בקרן השתלמות גם כעצמאים וגם כשכירים וגם לעובדים שהם גם וגם.

מה היתרונות הנוספים בחיסכון בקרן השתלמות?

היתרון הגדול הוא כאמור הטבות המס. על ההפקדה השוטפת יש זיכוי לצורך מס. מדובר בהטבה משמעותית (מעין החזר של שליש מההפקדה לחוסך). יש גם יתרון מיסוי שוטף (אין תשלום מס על רווחים, ובמילים אחרות – דחיית מס).

יתרונות נוספים – הכסף מנוהל על ידי בתי השקעות שאמורים לנהל את הכסף במקצועיות ומומחיות. כמו כן, דמי הניהול נמוכים יותר מאפיקי חיסכון מקבילים. מעבר לכך, ניתן לעבור בין מסלולי השקעה ללא תשלום מס – המעבר לא נחשב למכירה חייבת במס. המעבר יכול להיות בתוך אותו בית השקעות/חברת ביטוח, וכן אתם יכולים להעביר את הקרן מחברה לחברה – מחברת ביטוח לבית השקעות מסוים.

אפשר דוגמה להטבת המס?

בבקשה – נניח שהשכר שלכם סביב 11-12 אלף שקל ברוטו. במצב כזה המעסיק מפקיד לכם 10 אלף שקל בשנה לקרן השתלמות (7.5% מהשכר). הסכום הזה הוא על חשבון המעסיק והוא נרשם בהפקדות לקרן השתלמות (חלק המעסיק). מה ההטבה על הסכום הזה? ראשית, מראש הוא הטבה (המעסיק לא חייב לתת לכם קרן השתלמות שלה תנאים מועדפים על פני כל חיסכון אחר); שנית – אתם לא משלמים על הסכום הזה מס. כל הטבה אחרת שהמעסיק נותן לכם חייבת במס – זו לא.

המשמעות הפרקטית – חיסכון שתלוי במדרגת המס שלכם. נניח שהמדרגה שלכם 30%, אזי מדובר על רווח/חיסכון במס של 3,000 שקל בשנה (30% על הפקדה של 10 אלף שקל). חיסכון של 250 שקל בחודש, ויש חיסכון נוסף – על ההפקדה שלכם (2.5% מהשכר) שהיא בסדר גודל של 80 שקל – כלומר, בשכר של 11-12 אלף , אתם מקבלים מתנה חודשים של מעל 300 שקל – שווה!

מה קורה בעת מכירה של הקרן?

במכירה של הקרן יש מס בשיעור של 25% על הרווח שלכם בקרן (מס על רווחי הון). אגב, רבים מעדיפים להמשיך ולחסוך בקרן ההשתלמות עד לגיל פרישה. אז גם ניתן ליהנות מהטבות מס נוספות – כמו תיקון 190.

יש תקרה על ההפקדה ותנאים נוספים כדי לקבל את ההטבה? האם יש הבדל בין שכירים לעצמאים?

אצל שכירים הכלל הוא פשוט – הפקדות של עד 10% (עובד ומעסיק יחד) מהשכר ברוטו, מזכות בהטבות במס, עד תקרת ההפקדה השנתית. אם השכר גבוה מתקרת השכר הזכאית להטבת המס (כ-15.8 אלף שקל בחודש, נכון ל-2021), לא תחול הטבת המס על הסכומים שיופקדו מעל התקרה.

עצמאים צריכים קודם להפקיד לחיסכון פנסיוני את המינימום הנדרש על פי חוק פנסיה לעצמאים, ולאחר מכן להפקיד לקרן ההשתלמות עד 4.5% כאשר השיעור המזכה במלוא הטבת המס בקרן לעצמאים, בתנאים מסוימים, הוא עד 16.5%. תקרת השכר החודשית לעצמאים כ-18.3 אלף שקל, נכון ל-2021.

ההפרשה לקרן השתלמות היא מהברוטו הכולל את כל רכיבי השכר?

לא, רק הרכיבים הנחשבים הכנסת עבודה ישמשו להפרשה בגין קרן השתלמות. חשוב להדגיש – קרן השתלמות היא לא חובה, המעסיק לא חייב לתת לכם אותה!

נניח שהפקדנו סכום העולה על התקרה, מה קורה?

בעת הפקדת הכסף בקרן יוטל מס הכנסה רגיל על חלק ההפרשה החורג מהתקרה, כאילו הייתה הכנסה ששולמה לעובד. הרווח הריאלי שנצבר על הפקדה זו חייב במס בשיעור של בין 15% ל-25% בעת משיכת הכסף, בדומה למס המוטל על אפיקי השקעה אחרים. כלומר, בעצם שוללים את הטבות המס שניתנות לקרן השתלמות על ההפקדות הנוספות.

 איזה סוג קרן לבחור?

אתם צריכים להתאים את מסלול ההשקעה לגיל שלכם ולמאפיינים הספציפיים שלכם. לדוגמה – אם אתם לא מסוגלים לשאת הפסד, אל תשקיעו בקרן השתלמות עם מניות. אלא שבפועל הכי נכון זה לגוון את הכספים על פני מספר אפיקים (מסוכנים פחות ומסוכנים יותר) כאשר פרמטר חשוב הוא הגיל.

ככלל – בגילאים צעירים מומלץ לבחור במסלול מנייתי (שנחשב למסוכן יותר) מהטעם הפשוט שעל פני תקופה ממושכת המניות מנצחות את האפיקים הסולידיים וזה ברור – מי שלוקח סיכון במניות מצפה גם לקבל סיכוי – תשואה. זה בעצם הפיצוי שלו על לקיחת הסיכון. אז למשקיעים בתחילת הדרך זה מצוין כי גם אם יהיו בשוק נפילות (ויהיו) לאורך זמן צפוי שהמניות יספקו תשואה עודפת.

זה לא כך לגבי השקעה לטווחים קצרים יותר. ככל שאתם מבוגרים יותר, אתם צריכים להשקיע באפיקים סולידיים יותר כי המטרה שלכם היא לשמור על הכסף, ולא לקחת סיכונים. אם תהיה מפולת בשווקים בדיוק בשנים האלה, אז ההפסד יהיה כואב, לא בהכרח יהיה זמן לתקן, והדבר יתורגם לפחות חיסכון בתקופת הפנסיה.

 מהם סוגי קרנות ההשתלמות הפופולריים?

קרנות ההשתלמות מחולקות לשלושה מסלולים. מסלול מנוהל – ניהול ההשקעות בהתאם לשיקולם המקצועי של מנהלי ההשקעות. במצב זה אתם סומכים על מנהלי ההשקעות של הגוף המנהל ומאפשרים להם להשקיע את הכסף שלכם – כך זה ברוב הגדול של המקרים.

במסלול המנוהל אפשר לבחור רמות סיכון שונות – מסלול כללי "רגיל", כללי ב', מסלול מנייתי ומסלול אג"חי. המסלול הכללי הרגיל הוא סוג של ברירת מחדל והוא מערב בין סוגים שונים של השקעות (מניות, אג"ח ועוד). במסלול כללי ב' יש מרכיב מניות גבוה מהמסלול הכללי; מסלול אג"ח מוטה מאוד לאג"ח, ומסלול מנייתי עם הטיה גדול למניות.

אלו המסלולים הבסיסיים והפופולריים, אבל בשנים האחרונות התפתחו מסלולים נוספים, למשל מסלול מחקה מדד. זהו מסלול שבו אתם מצמידים את הכסף למדד מסוים – ת"א 35, ת"א 125, תל בונד וגם מדדים על מניות בחו"ל ואיגרות חוב בחו"ל.

דמי הניהול נמוכים יותר מאשר בקרנות השתלמות אחרות, כי אין צורך בניהול שוטף (אין עלויות ניהול שוטף, מדובר במכשירים פסיביים שעוקבים אוטומטית אחרי המדדים). הרציונל של המכשירים האלו הוא שלא ניתן לאורך זמן להכות את השוק, כלומר שמנהלי ההשקעות לא מצליחים לנצח את המדדים, ואם כך, אז התשואה במדד היא בהחלט טובה לאורך זמן.

מסלול שלישי שהולך וגדל – ניהול עצמאי של הכסף (IRA). במסלול הזה כל ההחלטות הן שלכם. אתם קובעים מה לקנות כמה לקנות, מתי לקנות (ראו הרחבה על קופות גמל וקרנות השתלמות בניהול אישי).

מה קורה אם צריך לשבור את הקרן במהלך התקופה?

קרן השתלמות מיועדת לשש שנים כאשר אם מדובר על כספים שנדרשים להשתלמות או אם החוסך הגיע לגיל פרישה, הוא יכול למשוך את הכספים גם לפני הזמן (אחרי לפחות 3 שנים). אם אתם צריכים את הכסף ואתם לא עומדים בתנאים האלו, אתם בבעיה כי הקנס על השבירה מגיע ל-35%. אבל יש פתרון.

הקרן עשויה לשמש ביטחון ללקיחת הלוואה. כלומר, אתם יכולים לקחת הלוואה מהקרן ולא לשבור את החיסכון וכך להגיע לתקופת החיסכון האפשרית ללא תשלום קנס. זאת ועוד – ההלוואה מקרנות השתלמות (וגם מקופות גמל) היא הלוואה בתנאים הטובים ביותר שתוכלו למצוא – מכיוון שלמלווה יש בטוחה מצוינת – החיסכון שלכם.

איך בפועל עוברים מקרן לקרן?

המעבר כיום הוא פשוט ומהיר ולא מסובך כמו שהיה בעבר. זמן ההעברה מקרן לקרן עומד על מספר ימים עד שבוע. ההודעה על המעבר היא פשוטה – מילוי טפסים והעברה. במקרים רבים הגוף שאליו אתם עוברים יעשה בשבילכם את העבודה.

תוך כמה זמן מקבלים את הכסף במשיכה?

תוך ארבעה ימי עסקים, אבל אם המשיכה היא בתחילת החודש זה יכול קצת להתעכב. מעבר לכך, אם החשבון של הקרן לא מתנהל באותו הבנק שלכם, ייקח להעברה עוד יום (העברה בין הבנקים).

מה קורה עם הכסף אם חס וחלילה החוסך נפטר?

הכספים עוברים למוטבים המפורטים בטפסי הקרן. אם החוסך לא מילא את "הוראת המוטבים", יועבר הכסף למנהל עזבונו או ליורשיו על פי חוק.

מהם דמי הניהול בקרנות השתלמות?

דמי הניהול בקרנות השתלמות מוגבלים אמנם בתקרה, אבל בפועל הם משמעותית מתחת לתקרה ונעים בין 0.5% ל-1% על הצבירה.

איך פותחים קרן השתלמות?

ההבחנה בין עצמאים לבין שכירים רלוונטית גם לדרך פתיחת קרן ההשתלמות והפקדת הכספים. לכל קרן יש דרישות משלה, מבחינת ההליך שנדרש לבצע, כשנקודת ההתחלה היא אישור המעסיק שהוא מעוניין לפתוח קרן השתלמות, או לחלופין להפקיד כספים לקרן קיימת. לאחר פתיחת הקרן נדרש מהמעסיק לבצע ניכוי של חלק העובד מתלוש המשכורת שלו, כשהתשלומים יועברו לקרן ההשתלמות שנפתחה בכל אחד מחודשי השנה. יש להעביר את ההפקדות של העובד ושל המעסיק – כאמור, עד 7.5% מתלוש המשכורת – תוך שבעה ימי עסקים ממועד תשלום המשכורת, או 15 ימים מסוף החודש הרלוונטי לתלוש המשכורת. אם המעסיק משלם לעובד משכורת ב-10 לחודש, הרי שהוא יכול להעביר את הכספים עד סביבות ה-18-19 לחודש (תלוי אילו ימים מוגדרים כימי עסקים), או לחלופין עד ה-15 לחודש הבא. חובת ההעברה של הכספים והדיווח עליהם חלה על המעסיק, כאשר מי שחוטא לכך עלול לקבל עונשים חמורים, החל מקנס כספי נכבד ועד למאסר.

אצל עצמאים זה שונה. על העצמאי לפנות לקרן ההשתלמות, ולצרף את תעודת העוסק שלו או מסמכים אחרים שיידרשו בהתאם לדרישתה של הקרן. הוא יכול לבחור בהפקדות חודשיות אף גם להעביר הפקדות נקודתיות בכל מועד אחר. לא מעט עצמאים בוחרים להפקיד את הכספים לקראת תום שנת המס, כאשר הם כבר יודעים פחות או יותר היכן הם עומדים מבחינה כלכלית השנה.

סיכום ב-5 נקודות

  1. קרן השתלמות מאפשרת חיסכון לטווח בינוני עם הטבות מיסוי רחבות
  2. מדובר במכשיר ההשקעה הטוב ביותר כיום מבחינת ההטבות הכוללות הגלומות בו
  3. בחירת סוג קרן ההשתלמות תלויה בפרמטרים שונים ובעיקר גיל החוסך ויכולתו לספוג הפסד
  4. ניתן לעבור מקרן לקרן מבלי לשלם מס
  5. קרן ההשתלמות מאפשרת לקבל הלוואה כנגד החיסכון (הלוואה בתנאים טובים)

דירוג קרנות השתלמות אגחיות – 10 שנים

דירוג קרנות השתלמות אגחיות – 3 שנים

דירוג קרנות השתלמות מנייתיות – 10 שנים

דירוג קרנות השתלמות מנייתיות – 3 שנים

דירוג קרנות השתלמות מסלול כללי – עשר שנים

דירוג קרנות השתלמות לשלוש שנים – מסלול כללי