חיסכון פנסיוני    מדריכי השקעות    

קרן השתלמות לעצמאים – מכשיר השקעה מנצח!

צילום - shutterstock

מעודכן ל-12/2021

קרנות השתלמות ידועות כאחד מאפיקי ההשקעה המומלצים ביותר, אם לא המומלץ שבהם. מדריך זה יתמקד בקרנות השתלמות לעצמאים, שבנוסף ליתרונות הידועים של מכשיר ההשקעה הזה טומנות בחובן הטבות נוספות, עבור המגזר הספציפי של העצמאים.

מה היא קרן השתלמות?

נתחיל בקרנות השתלמות בכלל (לשכירים ולעצמאים). מה זאת בעצם קרן השתלמות? ובכן, מדובר בתכנית חיסכון לטווח בינוני – את הכספים (והרווחים שהיא צברה) ניתן למשוך תוך שש שנים מרגע ההפקדה ללא תשלום מס.

עבור שכירים מדובר על קרן שאתם כעובדים מפרישים אליה מהשכר ברוטו באופן שוטף (2.5%), ובמקביל המעסיק מפריש גם כן (7.5%). היתרון הגדול של החיסכון בקרן הזו הוא הטבת המס, או יותר נכון פטור מלא ממס על הרווחים הנצברים בקרן.

אפשר להמשיך לחסוך באמצעות הקרן עד גיל הפנסיה, אך קרן השתלמות אינה מהווה תחליף לחיסכון פנסיוני באמצעות קרן פנסיה או קופת גמל.

פעם, קרנות השתלמות היו מיועדות למימון של השתלמויות מקצועיות עבור השכירים, ולאחר מכן לעצמאים. עם השנים הן נפתחו לכלל הציבור וכיום אין קשר להשתלמויות, כלומר, הכסף בקרן יכול לשמש לכל מטרה. בפועל, אפשר למשוך כספים מהקרנות לאחר שלוש שנים עבור השתלמויות או לימודים, אך לאחר שש שנים המשיכה אפשרית לכל מטרה. גברים מעל גיל 67 ונשים מעל גיל 62 יכולים למשוך את הכספים לאחר שלוש שנים, גם כאן מבלי שהם צריכים לשלם מס. לאור היתרונות של קרן השתלמות מדובר באפיק חיסכון חשוב לטווח בינוני עד ארוך. להרחבה – מדריך קרנות השתלמות

מה זאת קרן השתלמות לעצמאים?

במדריך הנוכחי נתייחס לשאלה נוספת שעולה: עד כמה קרנות השתלמות באמת משתלמות עבור עצמאים, שלא זכאים להפקדות של המעסיק אלא צריכים להפקיד בעצמם. האם כדאי שגם הם ישקיעו בקרנות השתלמות?

התשובה היא כן!

במיוחד לאור ההטבה הנוספת שהמדינה מספקת לעצמאים שיפקידו בקרן השתלמות לעצמאים.

מהן אפשרויות החיסכון של עצמאים בישראל?

בשונה מהמצב אצל שכירים, עצמאים נדרשים להפקיד את כספי החיסכון בעצמם, ללא השתתפות של גוף כלשהו. אולם הם יכולים לעשות זאת בדרכים שונות: חיסכון פנסיוני (שהוא חובה החל מתחילת 2017) באמצעות קופת גמל, קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וגם הפקדה לקרן השתלמות, בנוסף וללא קשר לחיסכון הפנסיוני.

מהם היתרונות של קרנות ההשתלמות על פני קרנות הפנסיה?

ההבדל המשמעותי ביותר בין חיסכון פנסיוני לקרן השתלמות הוא נזילות הכספים. את כספי הפנסיה יוכל לקבל העמית כקצבה רק לאחר שיגיע לגיל פרישה, ואילו הכספים בקרן ההשתלמות הופכים לנזילים כבר שש שנים לאחר ההפקדה הראשונה בה.

סיבה נוספת שמעודדת עצמאים להפקיד לקרנות השתלמות היא שתי הטבות מס בשווי גבוה מאוד הניתנות לעצמאים: ניכוי (הוצאה מוכרת) ופטור ממס רווח הון.

עצמאי רשאי להפקיד עד 4.5% מהכנסותיו החייבות במס ולקבל בגין זה ניכוי, כלומר שזה ייחשב כהוצאה מוכרת.

כך למשל, עצמאי שהכנסותיו החייבות במס עומדות על 200 אלף שקל יכול להפקיד 9,000 שקל. סכום זה יירד מהכנסתו החייבת במס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.

בנוסף, מקבלים העצמאים פטור ממס רווח הון, על הפקדה שנתית של עד 18,600 שקל, נכון ל-2021 – ומדובר בהטבת מס משמעותית שכדאי להשתמש בה.

כיום עצמאים יכולים לפתוח קרן השתלמות ולהפקיד אליה כספים באופנים שונים. יש עצמאים שמחליטים על הפקדה חודשית של הכספים בסכומים סבירים שהם יכולים לעמוד בהם. רוב העצמאים מעדיפים לבצע את ההפקדות לקראת תום שנת המס. כך אפשר לדעת מהם הסכומים הזמינים שעומדים עבורו למטרת ההפקדה. מומלץ במקרה הזה להתייעץ עם רואה חשבון או גורם מוסמך אחר, ולהחליט יחד על סכום הפקדה שיאפשר לנצל את הטבות המס ומהצד השני לא לפגוע בהתנהלות הכלכלית השוטפת.

סוגים של קרנות השתלמות

לפתוח קרן השתלמות זה פשוט. צריך להציג אישור עוסק מורשה או את ההכנסות הקיימות מהעסק.

יש בישראל לא מעט גופים פיננסיים שמאפשרים לעצמאים לפתוח קרן השתלמות. לכל חברה יש כמה מסלולים, כשלרוב יש מסלול קרנות השתלמות מנוהלות, ומסלול השתלמות מחקות מדד. בקרנות ההשתלמות המנוהלות מדובר על מגוון רחב של מסלולי השקעה – אג"ח ממשלתי, אג"ח קונצרני, מניות, מסלול כללי ועוד.

מסלול מחקה מדד הוא מסלול שבו הכספים לא מנוהלים באופן אקטיבי על ידי מנהלי השקעות, אלא מפוזרים בהתאם לרמת הסיכון של המפקיד, בין מדדים שונים. כלומר, אחרי שנעשית בדיקה מול צרכי הלקוח והסיכונים שהוא יכול לעמוד בהם, מתאימים לו את קרן ההשתלמות המחקה המתאימה. הקרן הזו מורכבת ממכשירים עוקבי מדד. השיטה הזו הופכת ליותר ויותר פופולרית בעולם מהטעם הפשוט שברוב המקרים לא ניתן להכות את המדד על פני תקופה ממושכת (רק מעטים מצליחים לעשות זאת לאורך זמן), ולכן עדיף להשקיע במכשירים שמספקים את תשואת המדד.

אז איזו קרן השתלמות לפתוח? האם להעניק משקל גבוה יותר לאפיקים מנייתיים, או לבחור דווקא במסלול סולידי המבוסס על איגרות חוב? המסלול הראשון יתאים יותר להשקעות לטווח ארוך, בעוד השני מתאים לאנשים שלא רוצים לקחת סיכונים ו/או מחפשים השקעות לטווחים קצרים של מספר שנים.

על כל פנים, מומלץ לפני שבוחרים קרן השתלמות, וגם חברה שמנהלת אותה, לקרוא מעט על המסלולים של החברות השונות, ולהיעזר בגורמים מקצועיים. אגב, בכל חברה תוכלו לפגוש משווק פנסיוני מוסמך שיסביר מהם אפיקי ההשקעה המומלצים בשבילכם.

קיימת גם אופציה לבחור בקרן השתלמות בניהול עצמי – קרן השתלמות IRA שדמי הניהול שלה (דמי הניהול על הצבירה) יהיו נמוכים יותר, מהסיבה הפשוטה שבקרן הזו אתם משקיעים בעצמכם את הכספים, אתם מחליטים במה להשקיע.

בקרנות השתלמות אישיות ניתן להשיג דמי ניהול שנתיים של כ-0.3-0.5%. קרן השתלמות בניהול עצמי תצריך מכם בדרך כלל סכום של כמה עשרות אלפי שקלים בחשבון הבנק כתנאי לפתיחתה.

בשביל לנהל קרן השתלמות בעצמכם אתם צריכים הבנה מסוימת בשוק ההון, ותצטרכו לעקוב אחרי הקרן והביצועים, ולעשות שינויים במידת הצורך. זה מכשיר טוב, אבל הוא מיועד לכאלו שמבינים בשוק ההון – אולי לא הבנה לפרטי פרטים, אבל הבנה של המכשירים, היכרות עם ניירות הערך, ויכולת להתאים את הרכב תיק ההשקעות לסיכונים.

דמי הניהול בקרן ההשתלמות

בכל מקרה, דמי הניהול של קרן השתלמות לעצמאים עשויים בהחלט להיות סבירים ביחס לאפיקים אחרים של חיסכון ועומדים על עד 2% מהצבירה בשנה.

מומלץ לבחון הצעות של מספר גופים, להתמקח ולנהל משא ומתן. יש עצמאים שסבורים שאין להם יותר מדי כוח מיקוח מול הגופים הפיננסיים, להבדיל מגופים המעסיקים מאות או אלפי עובדים, אבל במציאות יש הרבה דברים שאפשר לעשות כדי לצמצם את דמי הניהול.

הטבת המס: השינויים של 2017

והגענו לבונוס הגדול, להטבה שהופכת את קרן ההשתלמות לעצמאים למוצר מנצח.

צריך להבין כהתחלה שהמדינה רוצה לעודד חיסכון, גם בקרן השתלמות, כדי לעודד עצמאות כלכלית וגם כדי להקטין את התלות במדינה בשנות הפנסיה.

לכן, חובת הפקדה לפנסיה בתור עצמאים משרתת את האינטרס הזה של המדינה. במקביל, המדינה הגדילה את הטבות המס הניתנות בעת הפקדה. במקרה של קרן השתלמות לעצמאים, חל החל משנת 2017 עדכון של שיעורי הטבת המס: במצב הקודם, העצמאי היה צריך לבצע הפקדה של 7% מההכנסה שלו על מנת שיקבל הוצאה מוכרת בגובה של 4.5% (הוצאה מוכרת לעסק – כלומר שניתן לקזז אותה מול מס הכנסה). מ-2017 הוא מקבל את הטבת המס כבר מהשקל הראשון שהוא מפקיד, כשהתקרה המקסימלית של ההפקדה לצורך קבלת הטבת מס היא 4.5%.

הרווח המיידי שלכם בהפקדה לקרן השתלמות לעצמאים

ושווה להמחיש את ההטבה הזו – נניח שההפרשה בחודש הסתכמה ב-1,400 שקל (7% מהשכר). במצב כזה רק 900 שקל (4.5%) הוכרו כהוצאה, וגרמו בעקיפין לחיסכון במס המוערך ב-300-400 שקל (תלוי במדרגת המס של העצמאי). מ-2017 כל הסכום עד תקרה של 4.5% יוכר כהוצאה. כלומר, העצמאי יפריש 900 שקל ויזכה להטבה במס של 300-400 שקל – הוא מפקיד פחות ומקבל אותו דבר. כלומר, מעבר להטבות בחיסכון עצמו, תהיה הטבה גדולה מאוד עם ההפקדה – בעצם המדינה מחזירה חלק משמעותי מהפקדה השוטפת של העצמאי.

נכון ל-2021, גובה ההכנסה השנתית המקסימלית שאפשר להפריש כיום כדי לקבל את הטבת המס הוא 260,000 שקל, ומכאן שתקרת ההפקדה לצורך הטבת המס היא 11,700 שקל בשנה (4.5%). מי שמפקיד מעבר לסכומים אלה – נניח יותר מ-11,700 שקל עבור הכנסה הפחותה מ-260,000 שקל – לא יהיה זכאי להטבת המס על הסכום המופקד, אבל עדיין אפשר יהיה לקבל פטור ממס רווחי הון במועד המשיכה של הכספים, כל עוד לא עוברים את התקרה הבאה.

תקרת ההפקדה לצורך קבלת פטור ממס רווח הון של קרן השתלמות לעצמאים עומדת, נכון ל-2021, על כ-18,200 שקל (7%). לאחר סכום זה משלמים מס בגובה של 25% על הרווח הריאלי, כך שלא בטוח עד כמה כדאי לחרוג ממנו. כך גם בכל הנוגע להפרשה בסכום העולים על 7% מההכנסה השנתית. משיכה מוקדמת של הכספים – פחות משלוש שנים במקרה של השתלמות/אדם מבוגר ופחות משש שנים בכל מקרה אחר – תחייב תשלום מס רווחי הון.

רבים מתבלבלים ביחס לסכומים הרלוונטיים, ולכן חשוב לשים לב למספרים המדויקים, בעיקר על רקע הנטייה של חלק מהעצמאים להפקיד סכומים גבוהים מאוד בקרן השתלמות (אין הגבלה על הסכומים שניתן להפקיד), ולהתאכזב לאחר מכן כשרק חלק מסוים מהסכומים האלה מוכר לצרכי הטבת מס. זכרו את המספרים האלה: כ-11,700 שקל במועד ההפקדה מעניקים הטבת מס, בעוד כ-18,000 שקל במעמד המשיכה מעניקים פטור ממס רווחי הון. מומלץ לא לעבור את הסכומים האלה, ובכך ליהנות ממלוא פוטנציאל הטבות המס של הקרן.

כל אלה מאפשרים להגיע למסקנה כמעט חד משמעית: חיסכון בקרן השתלמות לעצמאים אטרקטיבי לא פחות מאשר עבור שכירים, ולכן מומלץ שגם אתם תחשבו על פתיחת קרן – ורצוי לחסוך בה זמן ארוך ככל האפשר.

עוד מוצרים שכדאי להכיר:

קופת גמל להשקעה – בעיקר יתרונות

פוליסות חיסכון  – יתרונות וחסרונות

חשוב מאוד – גילאי 70, יכולים לקבל פטור ממס על רווחים בפוליסות חיסכון