מיסים    

קוריאה: תאגידים משפחתיים נפגעים ממס ירושה בהיקף כמעט חסר תקדים

מעודכן ל-01/2020

היורשים של סמסונג, LG ועוד 23 חברות עסקיות מהגדולות במדינה נוספים ייאלצו לשלם מס בהיקף של 65%, על מנת לקבל נתח שליטה בחברה שושלות עסקיות ייאלצו למכור חברות או "לכופף את החוקים"

דרום קוריאה היא מדינה עשירה שבה חיים בעלי הון רבים, אך 74 אחוזים מהמיליארדרים שמתגוררים בה ירשו את ההון שלהם מהוריהם, שלקחו חלק ביצירת כמה מחברות הענק במדינה. החברות האלו מקושרות מאוד לממשלה הקוריאנית ואחראיות על נתחי שוק חסרי פרופורציה במדינה. בשונה מחברות ענק בארצות הברית, שהוקמו על ידי יזמים מאפס, החברות הגדולות של קוריאה עברו בירושה מהמקימים אל צאצאיהם, וזאת הסיבה שדרום קוריאה מפעילה את מס הירושה השני הגבוה ביותר בעולם אחרי יפן – עד 65 אחוזים מההון.

השושלות העסקיות החזקות בדרום קוריאה בנו את הונן וכוחן, תוך שהן מחלצות את המדינה מההריסות שאחרי המלחמה, ומובילות אותה אל עבר הפיכתה לאחת הכלכלות הגדולות בעולם. עם זאת, רבות מהן נאלצות למכור את הנכס המשפחתי, על רקע הזדקנות והרעה במצב הרפואי של רבים מהטייקונים המבוגרים, והתמודדות עם מסי ירושה שהם מהגבוהים בעולם.

"שווי האחזקות שלנו זינק בשיעור כה חד עד שאין סיכוי שאוכל לשלם את מסי הירושה העצומים בלי לכופף את החוקים", הודה מנכ"ל של אחת מחברות התעשייה הגדלות במדינה, שיוסדה לפני הוריו לפני כשני עשורים. "ייתכן שאצטרך למכור את החברה כדי לשלם את המס. רבים ממכריי מוכרים את החברות שלהם ועוזבים לחו"ל בגלל עול המס הכבד".

 

טענות לשחיתות

על פי נתונים של חברת המחקר CEO Score, היקף המס העצום של 50%, שמזנק ל־65% במקרה של ירושת נתח שליטה בעסק המשפחתי, מחייב את היורשים של 25 החברות הגדולות במדינה לספוג באופן מצרפי חשבון בגובה 21 מיליארדי דולרים. דוגמה ליורש כזה הוא יו"ר ומנכ"ל LG קו קוואנג־מו (41), שירש עם אחיותיו את השליטה בתאגיד ב־2018; הם נדרשו לשלם מס בהיקף הגבוה ביותר עד כה – 921.5 מיליארד וון (796 מיליון דולר), שאותו ישלמו בתוך חמש שנים.

בעקבות המצב הזה, במרוצת השנים נקשר שמה של כמעט כל חברה גדולה בדרום קוריאה בהאשמות לשחיתות וניסיונות בלתי חוקיים לשמור על השליטה בתוך המשפחות המייסדות. מומחים חוששים כי המשפחות ישתמשו בעסקאות מורכבות בתוך הקבוצה, בין החברה־האם ושלוחותיה, כדי לרכך את המכה, באמצעות העברת הון ושליטה לדור הבא.

על פי רשות התחרות הקוריאנית, בקרב עשרת הקונגלומרטים המשפחתיים הענקיים במדינה, המכונים צ'אבול, שווי עסקאות כאלה הגיע ל־151 טריליון וון ב־2018, כמעט 15% מעסקאות החברות. "מסי הירושה הגבוהים גרמו לכל מיני סוגים של בעיות, והחברות תרות אחרי דרכים אחרות להעברת האחזקות", הסביר פארק ג'ו־גן, העומד בראש CEO Score.

מבקרי הצ'אבול עוקבים מקרוב אחר סמסונג, התאגיד הגדול במדינה, כדי למצוא הוכחות לניסיונות מצדה להתחמק מהמס. יו"ר התאגיד, לי קון־הי (78) — האדם העשיר במדינה עם אחזקות בשווי 6.3 טריליון וון – מתפקד באופן מוגבל מאז 2014, אז לקה בהתקף לב ואף נשמעו שמועות על מותו לכאורה. בבוא העת צפויים שלושת ילדיו למס בגובה 9.8 טריליון וון (8.4 מיליארד דולר).

דובר מטעם המשפחה הצהיר כי "המשפחה המייסדת תשלם את המסים הקשורים לירושה בשקיפות" והוסיף: "מצבו של לי קון־הי יציב ואי אפשר לצפות תשלומי מס עתידיים או לדון בתרחישים הקשורים לעניין".

לטענתו של פקיד מטעם הממשל, כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחר הדרכים שהחברות המסועפות מתחמקות ממסי הירושה. "אנחנו פשוט צריכים לסמוך על המוסר שלהן שיצייתו לחוק", ציין. גורמים אחרים טוענים כי לקבוצות הצ'אבול קשה יותר כיום להתחמק ממסים, בשל המעקב הציבורי אחר כספי המשפחות העשירות ופעילות הענישה של הממשל נגד עסקאות לא חוקיות בתוך הקבוצות.

"המשפחות ייתקלו בתגובה ציבורית חריפה אם ינסו להקטין את המסים בטריקים המפוקפקים שהשתמשו בהם בעבר", טען צ'ונג סון־סופ מחברת המחקר Chaebul.com. "הדור הנוכחי של המשפחות המייסדות עשוי להיות האחרון ששומר על השליטה בניהול".

לדברי מקורב לסמסונג, משפחת לי צפויה לשקול מכירת חטיבות מחלק מהעסקים שאינם בליבה, אך סביר שתשמור על השליטה בסמסונג אלקטרוניקס – החטיבה המרכזית והחשובה ביותר שלה.

לתרום למדינה בחזרה

מבקרי הצ'אבול ממעיטים בערכו של נטל מס הירושה וטוענים כי המוטבים יכולים לשלם אותו באמצעות מכירת נתחים מחטיבות שוליות, הגדלת דיבידנדים ומשכון מניות. הם מדגישים כי ניתן לשלם את המס לאורך חמש שנים, עם אפשרות לארכה של שנתיים נוספות.

גם חלק מהעשירים החדשים מגלים הבנה לנוכח המטרה – הגדלת השוויון בחלוקת המשאבים. "בגלל ההתפתחות המהירה של המדינה שלנו, חסרות לה רשתות ביטחון חברתיות. כך שאני לא מתנגד למסי ירושה גבוהים", הצהיר מייסד חברת ביוטק הנסחרת בבורסה. "עלינו לתרום לחברה בחזרה חלק מהעושר שלנו".

על אף ההתמרמרות של חלק ממשפחות הצ'אבול, הציבור לא נסוג. "לא משנה מה היקף המס, יש להם די והותר כדי לבזבז", אמר איכר מפרברי סיאול.

סמסונג צנחה ביותר מחצי ברווח הנקי

העברת דירה לילדים – האם זה פטור ממס? כמה מס שבח משלמים? וכמה מס רכישה?