חיסכון פנסיוני    מדריכי השקעות    

קופת גמל להשקעה – לכו על זה!

pixabay

מחפשים השקעה טובה (גם לילדים)? - קופת גמל להשקעה היא כיום המקום עם היתרונות הגדולים ביותר לעומת האפיקים האחרים; יתרונות מיסוי, גמישות (מעבר בין קופות), נזילות, ועוד...

מעודכן ל-01/2023

קופת גמל להשקעה הושקה בסוף 2016 והיא החזירה את קופות הגמל לקדמת הבמה. מאז השקתה, נרשמה נהירה של הציבור אל המוצר הזה שכבר מנהל מעל 25 מיליארד שקל, ובצדק. קופת גמל להשקעה היא קופה שניתן למשוך ממנה את הכסף בכל שלב ובכל גיל ולא דווקא בגיל פרישה. כלומר, היא לא כמו קופות הגמל של פעם שהיו אפשרויות למשיכה רק לאחר 15 שנה או בגיל פרישה. אלא היא בעצם תוכנית חיסכון נזילה שמאפשרת גם מעבר בין מסלולים ללא חיוב במס. כלומר, מדובר בהשקעה נזילה באפיקים שאתם בוחרים עם שתי הטבות מרכזיות – ניוד בלי מס ואפשרות לחסוך עד לפרישה וליהנות מהטבות מס כמו בחיסכון פנסיוני.

בעבר קופות הגמל היו מוגדרות כחסכונות לגיל פרישה, ומשיכה מהן היתה מחויבת בקנס גדול. זה השתנה. ניתן למשוך באופן שוטף, ומי שמעוניין להתמיד ולחסוך בקופת הגמל להשקעה עד גיל פרישה, ייהנה משתי הטבות מס: פטור ממס רווח הון, כלומר מס על רווחי ההשקעות של הקופה, ופטור ממס על הקצבה, שכן קיצבת פנסיה פטורה ממס.

קופת גמל להשקעה נועדה לעודד את הציבור להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלו, אך יחד עם זאת לא להכביד על הציבור ו"לנעול" אותו עם חיסכון עד גיל פרישה. כלומר, שהחיסכון והמשיכה ייעשו מרצונו החופשי של החוסך. במוצר אין הטבות בעת ההפקדה, ולא יהיו בו איגרות חוב מיועדות שמבטיחות תשואה. בפועל מדובר במוצר השקעה לטווח קצר עד ארוך, שיכול להיות נזיל בכל רגע; מוצר שמתחרה בכל המכשירים האחרים, לרבות פוליסות חיסכון וקרנות נאמנות, ומגלם הטבות גדולות, לרבות נזילות, גמישות ומעבר בין מסלולים – שלא נחשב כמכירה לצורכי מס, הטבות מס נוספות ועוד, שהופכות אותו למוצר עדיף.

הטבות מס משמעותיות

החוסכים בקופת הגמל להשקעה יכולים לחסוך בקופת הגמל לכל תקופת זמן שירצו, וכן הם יכולים לעבור בין מסלולים שונים בקופה ובין קופות שונות מבלי שזה ייחשב כמימוש, ולכן לא יחויבו במס על הרווח. בעת המשיכה של הכסף הם ישלמו מס רווח הון – מס על רווחי ההשקעות, אלא אם הם חוסכים כאמור לפנסיה, ואז המשיכה דרך הקיצבה תהיה פטורה ממס(עדכונים שוטפים על קופת גמל להשקעה, בתחתית המדריך).

קופת גמל להשקעה היא סוג של קרן נאמנות משוכללת (מה זאת קרן נאמנות? המדריך המלא למתעניינים). החוסכים בעצם משקיעים במכשיר השקעה מסוים, שהם קובעים את התמהיל שלו, ובהתאמה את רמת הסיכון שלו, ובעת מימוש ההשקעה – משלמים מס על הרווח. זו עשויה להיות תחרות גדולה לקרנות הנאמנות וגם לפוליסות החיסכון/פוליסות ההשקעה של חברות הביטוח (מה זאת פוליסת חיסכון/פוליסת השקעה?), שהפכו בשנים האחרונות לפופולריות במיוחד, ולא רק להן – המוצר הזה יכול להתחרות בפיקדונות בבנקים.

קופת גמל להשקעה "מנצחת" את פוליסת החיסכון והיא גם עדיפה על קרנות הנאמנות

לחוסכים יש אפשרות להפקיד בקופת גמל סולידית במיוחד, ובהתאמה עם דמי ניהול מאוד נמוכים, אשר מהווים למעשה תחליף מצוין לפיקדונות – זהו כלי חיסכון והשקעה נזיל עם אפשרות להשאיר את הכסף לחיסכון ארוך טווח וליהנות מפטור ממס, והוא צפוי לספק תשואה לא נמוכה מפיקדונות. "קופת הגמל החדשה תהווה אפיק השקעה חדש ותחרותי. אפיק השקעה הרבה יותר טוב משל הבנקים שמציעים לנו היום בעצם כלום", כך אמר שר האוצר לשעבר משה כחלון ב-2016 עם הצגת תוכנית האוצר להשקת המוצר. "הם יהיו חייבים להציע לציבור מוצרים דומים כדי להתחרות", הוסיף.

קופת גמל להשקעה "מזכירה" את קרנות הנאמנות, פוליסות החיסכון והפיקדונות. יש מגוון של קופות שתחומי ההשקעה שלהן מקבילים לתחומי ההשקעה של קרנות נאמנות ופוליסות חיסכון, וניתן לבחור את רמת הסיכון ובהתאמה להפוך את המוצר לסולידי במיוחד כמו פיקדונות. אלא שמעבר לקווי הדמיון, קופת גמל להשקעה עדיפה בזכות היכולת לעבור בין מסלולים ובין קופות, בשעה שבקרנות נאמנות זה לא ניתן, ואילו בפוליסות חיסכון ניתן לעבור בתוך "הבית" אך לא בין קופות שונות. מעבר לכך, כאמור, היתרון הבולט הוא הטבת מס אם החיסכון יהיה לטווח ארוך – משיכת קיצבה פטורה ממס הכנסה.

החוסכים המתוחכמים מבינים את היתרונות הגדולים של המוצר. עם זאת, חשוב להדגיש – דמי הניהול על קופות הגמל מורכבים משני חלקים – דמי ניהול על ההפקדה ודמי ניהול על הצבירה. דמי הניהול המקסימליים על הצבירה הם 1.05% ועל ההפקדה הם 4% – זה המקסימום, וברוב הגדול של המקרים דמי הניהול נמוכים משמעותית. בפועל, מבדיקה שעשינו מתברר שדמי הניהול על הצבירה הם לרוב בין 0.6% ל-0.8%, ודמי הניהול על ההפקדות – אפס! אלו באופן יחסי דמי ניהול טובים לעומת המכשירים האחרים, המכשירים המנוהלים.

כדי לחשב את דמי הניהול בכל בית השקעות, רשות שוק ההון הקימה אתר בו ניתן לראות את דמי הניהול העדכניים בכל קרן לפי הנתונים שלכם- למחשבון השוואת דמי ניהול

מעבר לכך, אם אתם מחוברים לגוף גדול – ועד עובדים, הסתדרות, חבר וכו', ייתכן שתוכלו לקבל הנחה גם על דמי הניהול מהצבירה. ובכלל – תמיד צריך להתמקח. בפועל ברוב המקרים מיקוח עוזר. אומנם בקופות הגמל להשקעה זה יהיה קשה יותר, אבל אין לכם מה להפסיד, גם עשירית של אחוז זה הרבה כסף לאורך זמן.

הנה דוגמה פשוטה – העברתי לאחרונה את קופות הגמל הוותיקות, שהיו פזורות בכמה בתי השקעות, לגוף אחד שבו ארכז את כל הקופות תחת קופת גמל אחת בניהול אישי וקופה שנייה "רגילה". בשיחת טלפון אחת התאפסו דמי הניהול על ההפקדה, ודמי הניהול על הצבירה ירדו ל-0.35%, ולא מדובר בתיק מאוד גדול, מאות בודדות של אלפי שקלים. זאת רק דוגמה, אבל המסר ברור – אפשר להוריד משמעותית את דמי הניהול.

קופת גמל להשקעה – היתרונות

מעבר ליתרונות המיסוי, יש לקופת גמל להשקעה לא מעט יתרונות נוספים, והנה הם לפניכם:

היתרון הראשון – מוצר לכל תקופה. קופת גמל להשקעה יכולה להיות פתרון לכל משקיע – משקיע לטווח קצר, טווח בינוני וטווח ארוך. היא ממש לא כמו קופת הגמל הקלאסית שהיתה מיועדת רק לטווח ארוך (לפנסיה). כלומר, מדובר במוצר נזיל.

היתרון השני – אפשרות לדמי ניהול נמוכים. המוצר מנוהל על ידי אנשי המקצוע של הגופים המוסדיים ודמי הניהול בו עשויים להיות נמוכים – סביב 0.7% מהצבירה וללא דמי ניהול על ההפקדות. מעבר לכך, זה תלוי ביכולת המיקוח של כל אחד ואחד.

קופת גמל להשקעה היא מוצר נזיל. זה שינוי "תפיסה" – הקופות בעבר היו חיסכון לטווח ארוך

מעבר לכך, אתם גם לא ממש צריכים את הגופים המוסדיים כדי שינהלו לכם את הכסף בקופת הגמל. אתם יכולים להשקיע בקופות גמל בניהול אישי (IRA), שבהן החוסך הוא זה שנותן את הוראות הקנייה והמכירה. קופות גמל אישיות יכולות להיות מוצר השקעה מנצח לרבים מכם – היכנסו כאן להרחבה, במיוחד על רקע ההתפתחויות בתחילת 2016. אז, התקבלה פסיקת בג"ץ בעתירה שהגיש הראל פרימק, שמאפשרת ניהול של קופות גמל אישיות לכל החוסכים לאחר שעד אז זה היה מוגבל לגיל ולהיקף מסוים. בתחילת 2017 אישרה ועדת הכספים של הכנסת לפתוח את קופות הגמל בניהול אישי לכלל השכירים במשק ו מדובר כאן על פוטנציאל גדול גם לקופות וגם לכם – החוסכים.

חוסכים שיש להם פחות ממיליון שקל, ינהלו את התיק בקופת הגמל האישית (IRA) דרך השקעה במדדים (תעודות סל וקרנות מחקות). אם יש להם יותר ממיליון שקל, הם יכולים לנהל את תיק ההשקעות לגמרי לבד. אל תפחדו מהשקעות באופן עצמי – זה לא מפחיד כמו שזה נשמע. יש כיום בשוק שפע של אפשרויות שמבטלות את הצורך בניהול אקטיבי ושוטף. אפשר לייצר תיק השקעות דרך תעודות סל וקרנות מחקות, וכל מה שאתם צריכים לדעת זה את הפיזור הרצוי לכם בהינתן כמה אתם מוכנים להסתכן וכמה אתם מוכנים/יכולים להפסיד? כאן תוכלו להרחיב על השקעות באופן עצמאי.

היתרון השלישי – לא מדובר בכסף קטן. ההטבה הזו מאפשרת לחסוך כספים משמעותיים. מדי שנה נקבעת תקרה לסכומי ההפקדה בקופת הגמל. נכון ל-2023, התקרה הזאת עומדת על 76,449 שקל לאדם. זה הרבה כסף, רוב הציבור בהחלט מסתפק בחיסכון שנתי כזה, והחיסכון הזה הוא שמי – כלומר ניתן לחסוך לכל אחד מבני המשפחה.

היתרון הרביעי – גמישות. אתם יכולים לעבור בין אפיק השקעה – ממנייתי לכללי, ממנייתי לסולידי וההיפך – הכול פתוח. אתם יכולים להחליף מסלולים בתוך החברה עצמה, לדוגמה לעבור מקופת גמל להשקעה סולידית של הראל לקופת גמל להשקעה מנייתית של הראל, ואתם יכולים גם לעבור בין החברות השונות, לדוגמה מהראל סולידית לקופת גמל להשקעה סולידית של מיטב דש. המעבר בין הקופות בתוך אותו גוף והמעבר בין החברות השונות לא ייחשב כמכירה, וזה נהדר כי אז גם לא תחויבו במס.

על פי מס הכנסה, רק בעת מכירה/מימוש יש לשלם מס, וברגע שזה לא מוגדר כמכירה/מימוש, אז אין לכם תשלום מס. המשמעות היא שאם אתם לא צריכים את הכסף, אתם פשוט יכולים לעבור בין האפיקים לפי סגנון ההשקעה שלכם ורמת הסיכון שאתם מעוניינים בו על פני תקופה ארוכה ולצבור הטבות שוטפות. זיכרו – כל עוד אין לכם צורך בכסף, אתם יכולים פשוט לעבור בין האפיקים השונים מבלי לשלם מס. ואגב, גם אם אתם צריכים כסף, במקרים רבים עדיף שלא למכור את הקופה, אלא לקחת הלוואה מהקופה בתנאים מצוינים – לרוב פריים מינוס 0.5%. זה עשוי להיות פתרון טוב כי אתם קובעים את גובה ההלוואה, את התקופה שלה, היא בריבית נמוכה ואטרקטיבית, וזו דרך לא לפגוע בהטבות המס שלכם.

זאת ועוד – גם אם תצטרכו לממש את הקופה בשלב כלשהו, עדיין היא עדיפה על פני המכשירים האחרים. אם אתם חוסכים עד הפנסיה, אז בכלל אתם נהנים מכל העולמות – אתם לא משלמים בכלל מס. כדי ליהנות מיתרון זה צריך שהכסף יימשך כקצבה פנסיונית. משיכת הכסף לאחר גיל הפרישה באופן חד-פעמי (מה שנקרא – משיכה הונית) תחייב במס רווח הון מלא.

היתרון החמישי – אלטרנטיבה מאוד מעניינת לחיסכון לילדים. אתם יכולים להפריש כמה עשרות או מאות שקלים בחודש לטובת חיסכון לילדים, וליהנות מכל היתרונות המוזכרים כאן. אין מוצר שבאמת יכול להתחרות כיום במוצר הזה. זה עדיין לא מבטיח תשואה נהדרת, זה כבר תלוי בניהול של מנהלי ההשקעות בקופה, אבל תנאי הפתיחה של קופת הגמל להשקעה הם מצוינים לעומת כל המכשירים האחרים.

קופת גמל להשקעה = מקלט מס. משפחה ממוצעת יכולה לחסוך בשנה כ-300 אלף שקל עם הטבות מס משמעותיות

ומה קורה אם קופת הגמל עוברת ליורשים? גם כאן, תהיה קיצבה בלבד, אחרת יהיה תשלום מס. היורשים כפופים לאותו הכלל, ואם הם ירצו למשוך את הכסף באופן חד-פעמי (משיכה הונית), הם ישלמו מס רווחי הון. אם הם ירצו לשמר את הפטור ממס, הם יצטרכו למשוך את הכסף כקיצבה, אבל מתי? שימו לב – רק כשהם עצמם יגיעו לגיל פרישה!

ובכן, מצד אחד מדובר על מוצר נהדר, נזיל בכל רגע, עם פטור ממס על רווחי הון, גמיש – אפשרות לעבור בין מסלולים ובין חברות, עם פטור ממס על משיכה בפנסיה כקיצבה, עם יכולת להשיג דמי ניהול נמוכים, עם יכולת לנהל את הכסף בעצמכם, עם אפשרות צבירת כסף משמעותית. אבל אם רוצים ליהנות מהכול (לא חייבים כמובן), וגם מהפטור ממס בעת פרישה, חייבים למשוך את הכסף כקיצבה. גם אם לא – עדיין מדובר במוצר טוב שיש לו יתרונות על פני חלק גדול מאוד מהמוצרים הקיימים כיום בשוק. לסיכום, לכו על זה!

קופת גמל אישית - כדאי להכיר

הבנקים חוששים – מבקשים הטבות גם לפיקדונות

עידוד החיסכון לטווח ארוך דרך קופות הגמל החדשות, מאיים על הפיקדונות בבנקים. הר הפיקדונות מסתכם ביותר מ-350 מיליארד שקל, ובבנקים חוששים שהתנאים העודפים לקופות הגמל יגרמו להר הזה לזוז לכיוון קופות הגמל. על רקע זה, איגוד הבנקים שיגר מכתב למשרד האוצר, ובו הביע חשש מהטבות המס שיינתנו למשקיעים, מעבר להטבות לחיסכון לפנסיה. בבנקים זועמים על כך שההטבות האלו ניתנות למשקיעים/חוסכים שיכולים להפריש הרבה מעבר לזכויות הפנסיוניות שלהם (לגובה ההפרשה) כפי שנקבע בעבר.

הבנקים סבורים שיש להשוות את התנאים במכשירי ההשקעה (להבדיל ממכשירי החיסכון), כלומר לא לתת עדיפות לקופות גמל לעומת פיקדונות בבנקים. אחרי הכול, קופות הגמל יהפכו למוצר נזיל ואין באמת הבדל בין קופת גמל סולידית מאוד לבין פיקדונות וחסכונות. הצעד של האוצר עלול אכן לפגוע מאוד בפיקדונות.

כך או כך, נזכיר כי רשות ניירות ערך הציעה במהלך 2013 מוצר חדש, קפ"מ, שאותו ייצרו וישווקו הגופים המוסדיים, שיתחרה בפיקדונות בבנקים, אך מסיבות שונות, גם על רקע התנגדות הבנקים, המוצר הזה עדיין לא הושק.

כמה ניתן להפקיד בקופת גמל להשקעה?

בעקבות הלחצים על האוצר מצד הבנקים ומצד קרנות הנאמנות שתופסים את קופת הגמל החדשה כמוצר מתחרה ישיר להם, וכן בהמשך להתערבותה של רשות ניירות ערך ובקשתה להגביל את סכום ההפקדות בקופה החדשה, הוחלט כי תיקבע תקרה שנתית להפקדה בקופת הגמל הזו. נכון ל-2023 התקרה עומדת על 76,449 שקל בשנה. זהו סכום נמוך מהתוכנית המקורית שכיוונה להפקדה של מאות אלפים. אחר כך הסכום ירד ל-100 אלף, ולבסוף נקבע על מעל 70 אלף שקל. עדיין, כשחוסכים במשך שנים מדובר על הטבה ענקית – בעשר שנים אפשר להפקיד 700 אלף שקל וזה לא מעט. חוסכים בגילי 30 פלוס או 40 פלוס יכולים לחסוך ב-20 שנה 1.4 מיליון שקל. זהו סכום מאוד משמעותי, וכאמור ההטבה מאוד גדולה – רווחי ניירות הערך והמשיכה, אם מגיעים עד הפנסיה, פטורים ממס.

לכן מומלץ בכל סוף שנה, בחודש דצמבר, לבדוק את סכום הכסף שהופקד במהלך השנה, כלומר ב-11 החודשים הראשונים של השנה, ואם הסכום הכולל של ההפרשות לא הגיע לתקרה של 71 אלף שקל בשנה זו הזדמנות מצוינת להשלים לסכום המקסימלי כדי למקסם את הרווח ואת ההטבות.

זאת ועוד – זכות ההפקדה של 72 אלף שקל היא לכל אחד מבני המשפחה – גם לילדים, ולכן זה גם אפיק חיסכון מומלץ לילדים. בכל מקרה משפחה של ארבע נפשות יכולה לחסוך בשנה 288 אלף שקל – 4 כפול 72 אלף שקל; משפחה עם חמש נפשות תחסוך 360 אלף שקל – זה כבר כסף גדול.

התרגיל בקופת הגמל להשקעה 

כאמור קופת גמל להשקעה היא שמית, כלומר כל אחד יכול לחסוך בה יותר מ-72 אלף שקל בשנה. גם בת הזוג/בן הזוג יכול לחסוך דרך הקופה, וגם ניתן לפתוח קופות גמל להשקעה לילדים. מדובר על חיסכון פטור ממס בסכום של מיליונים תוך כמה שנים. היתרון המיסויי הגדול, לצד הנזילות, וגם האפשרות להשיג דמי ניהול נמוכים יחסית (בפועל דמי הניהול הם סביב 0.7%-0.6%) מציבים את קופת הגמל להשקעה כפתרון טוב לחוסכים רבים, ואפילו כתחליף לחיסכון פנסיוני. הטבות המס על החיסכון הפנסיוני הן עד תקרת שכר מסוימת (הפרשה של כ-600 שקל מהשכר לשכר של כ-10 אלף שקל), ומאוד ייתכן שבמקום להפריש כספים נוספים לחיסכון פנסיוני, עדיף לאנשים פשוט להפריש את היתרה לקופת גמל להשקעה.

יתרון נוסף של קופות הגמל להשקעה הוא באפשרות לקבל מולן הלוואה. נניח שיש לכם קופת גמל בסכום של 200 אלף שקל, ואתם צריכים 100 אלף שקל. האפשרות המיידית שלכם היא לשבור את קופת הגמל. אבל אז לא תיהנו מכל הטבות המיסוי שבקופה, ולכן יש דרך "לעקוף" את העניין – לקבל מהקופה הלוואה בגובה של עד 80% מהיתרה בקופה לתקופה של עד שבע שנים – ההלוואה הזו לרוב ניתנת בריבית נמוכה ביחס לכל האלטרנטיבות – כי יש לה בטוחה טובה, והיא משמרת את ההטבות שלכם.

החיסרון הבולט כאמור בקופת הגמל להשקעה הוא שצריך לחסוך עד הפנסיה כדי ליהנות מכל הטבות המס – גם בהפקדה, גם במיסוי על הרווחים וגם במיסוי בשימוש בקיצבה. אבל גם אם לא חוסכים עד הפנסיה, מקבלים מוצר עודף ביחס ליתר המוצרים הקיימים בשוק.

כך או אחרת, קופת הגמל הפכה למוצר פופולרי ביותר, וההערכה היא שלאחר ההפקדות בסוף השנה היקפי הכספים בקופות האלו יגיעו לכמה מיליארדים טובים.

איך בוחרים קופת גמל להשקעה ומי המנהלים הטובים?

אז השתכנעתם שקופת גמל להשקעה היא מוצר עדיף על פני השקעות אחרות, אבל איך משקיעים ובמה בוחרים?

איך משקיעים? זה פשוט – יש גופים רבים, כמו מיטב דש, אלטשולר שחם, פסגות, מנורה מבטחים, אי.בי.אי, ילין לפידות ועוד רבים וטובים. אפשר לפנות אליהם, ואפשר גם לעשות זאת דרך האתרים שלהם – כמעט הכול באופן דיגיטלי.

במי לבחור זאת כבר שאלה קשה יותר. ראשית, זה תלוי איזה סוג של השקעה אתם מחפשים – סולידית יותר או פחות. בכל מקרה, יש כמה מסלולים עיקריים: סולידי, מנייתי, והמסלול הכללי שהוא הפופולרי מכולם – שילוב של השקעות בעיקר באג"ח ובמניות.

כל אחד בוחר את המסלול המתאים לו מבחינת סיכון. רק נדגיש שככל שהחוסך צעיר יותר, כך עדיף לו לקחת יותר סיכון ולהיחשף למשקל גבוה יותר של מניות, מהסיבה הפשוטה שכל המחקרים מראים שהשקעה במניות מספקת בממוצע, לאורך זמן, תשואה גבוהה יותר מאפיקים אחרים. ועדיין, כל אחד בוחר על פי רמת הסיכון שלו. נניח שאתם מעוניינים בקופת גמל להשקעה במסלול כללי, הרי יש מעל עשר קופות כאלו, אז במי לבחור? ובכן, חשוב להדגיש כי יש כמה מדדי דירוג שמביאים בחשבון את התשואה של קופת הגמל לצד הסיכון שלה. הסיכון מתבטא בתנודתיות שבתשואה, אלא שהתשואה היא חודשית, וקופות הגמל האלו הן מוצר חדש יחסית, ואין מדגם מספיק מייצג כדי לקבוע את התנודתיות.

בעתיד ניתן יהיה להסתמך על תצפית רחבה יותר ונוכל לקבוע את הסיכון. בינתיים אי אפשר, ולכן המבחן שקיים בשלב זה לבחירת קופת גמל להשקעה הוא מבחן התשואות. זה לא מבחן "שלם". בלי הסיכון אין לו משמעות גדולה – הרי מי שמסתכן יותר אמור להרוויח יותר, לכן מדד אמיתי מעין "מתמחר" את הסיכון הזה, ומציג לנו את התשואה בהינתן הסיכון – יש אגב כמה מדדים בולטים, לרבות מדד שארפ, מדד ג'ייסון ומדד טיילור.

 

קופת גמל להשקעה – סיכום

  1. קופת גמל להשקעה היא מוצר עם הטבות מס גדולות – אין מס על רווחי הקופה, ואין מס על משיכה דרך קצבה (אם חוסכים עד גיל 60), וכן אין מס במעבר בין קופות בתוך החברה המנהלת.
  2. קיימת נזילות בקופת גמל להשקעה – אתם יכולים לממש את ההשקעה מתי שתרצו – תצטרכו לשלם מס על הרווח שלכם, ולכן אולי כדאי במקום לממש לקחת הלוואה מהקופה.
  3. גמישות – אתם יכולים לעבור בין קופות שונות – אם החלטתם שאתם רוצים להפחית סיכון בתיק שלכם תוכלו לעבור למסלול פחות מסוכן, וההיפך – אם החלטתם שאתם רוצים להיחשף לאפיק המנייתי בשיעור גבוה יותר אתם יכולים לעבור למסלול עם רכיב מנייתי גדול יותר. זאת ועוד – אתם יכולים לעבור בין החברות. מצאתם שגוף מסוים מספק תשואות עודפות על פני זמן, "ומנצח" את הקופה שלכם, אתם יכולים לעבור אליו – זה לא ייחשב אירוע מס, וזאת גמישות מלאה.
  4. ניתן להשתמש בקופה כביטחון להלוואה מקופת הגמל – זו ההלוואה הכי טובה שתוכלו לקחת. במקרים רבים עדיף שלא לשבור את הקופה אלא לקחת הלוואה.
  5.  דמי ניהול סבירים יחסית – דמי הניהול בגין הניהול של מנהלי הקופה הם 0.7%-0.8% – יחסית לאפיקים אחרים זה סביר. בכל זאת, מדובר בניהול מקצועי של הכספים שלכם.
  6.  הפקדה מקסימלית לאדם – 76,449 שקל נכון ל-2023, אבל אם מדובר במשפחה, ניתן להפקיד את הסכום הזה לכל אחד מבני המשפחה. משפחה של חמש נפשות יכולה להפקיד בשנה 360 אלף שקל וזה כבר הרבה כסף, תוך כמה שנים זה יכול להגיע להפקדה של מיליונים פטורה ממס, גמישה, נזילה ועוד.
  7. לכו על זה! קופת גמל להשקעה היא מוצר עם תנאי פתיחה טובים יותר מכל מוצר השקעה אחר – זה מתאים לחיסכון חד פעמי, חיסכון חודשי (גם לילדים), וזה בא עם הטבות שלא תמצאו בשום מקום אחר.

עדכונים שוטפים

אוקטובר 2021דירוג קופות גמל להשקעה – ילין ואנליסט ראשונות, בתחתית אין הפתעות. התשואה הממוצעת במסלול הכללי מתחילת השנה – 9%, במסלול המנייתי – 15%. בטווח של 12 חודשים מובילה הפניקס, ובטווח הבינוני של 3 שנים – אנליסט.

יולי 2021דירוג קופות גמל להשקעה – אנליסט, הפניקס וילין לפידות מובילות בתשואות; אלטשולר שחם מאכזבת. אלטשולר שחם שמנהלת חצי מהיקף קופות הגמל להשקעה הניבה מתחת לממוצע  התשואות המשוקלל של כל הגופים; התשואה הממוצעת במסלול הכללי מתחילת השנה – 7.3%, במסלול המנייתי – 13%

אפריל 2021 – התייקרות בקופות הגמל להשקעה, דמי הניהול – 0.8%- לפי נתוני הגמלנט, בשנת 2020 עמד ממוצע דמי הניהול במכשיר החיסכון הפופולרי על 0.66%. רק בבית ההשקעות הלמן אלדובי ניתן כיום לקבל דמי ניהול של 0.6% על קופה להשקעה שאינה פאסיבית, אולם לא ברור האם המגמה תימשך לאחר רכישתו ע"י הפניקס.

דצמבר 2020 – הסתדרות המורים חתמה עם מיטב דש והראל על הסכם לפיו המורים יוכלו לפתוח קופת גמל  בגופים האלו בדמי ניהול נמוכים של 0.37% (הרחבה באתר הסתדרות המורים)

אוקטובר 2020 – קופת הגמל של עובדי המדינה תנוהל על ידי ענפית אשר מיועדת לעמיתים שהינם עובדי מדינה לרבות עובדי משרד הביטחון, ולעובדי תאגידים אחרים אשר הארגון היציג שלהם הינו הסתדרות עובדי המדינה. הקופה מנהלת תגמולים לשכירים, תגמולים לעצמאים, וקופת גמל אישית לפיצויים. עמ"י מנהלת כ-2 מיליארד שקל, נכון לסוף מחצית 2020, עבור כ-51 אלף עמיתים, אשר נוהלו עד היום על ידי פסגות. (להרחבה בנושא)

יולי 2020 – בחסות הקורונה: תשואה שלילית של 5.4% לקופות הגמל מתחילת השנה. ירידות השערים החדות בשוקי המניות בארץ ובאגרות החוב הקונצרניות פעלו לרעתם של החוסכים בקופות הגמל הכלליות שהשיגו בחודש יוני תשואה שלילית ממוצעת של כ-0.4%. כך לפי הערכות כלכלני מיטב דש, כאשר בעקבות המגמה השלילית החזקה מתחילת השנה הצפי הוא לתשואה שלילית משמעותית יותר של 5.4% בסיכום המחצית הראשונה של 2020.

ינואר  2020- רשות המסים פרסמה היום הוראות המאפשרות לקופות הגמל, חברות הביטוח וקרנות הפנסיה, להעניק פטור מניכוי מס במשיכה חד פעמית של כספים, לאזרחים בעלי הכנסות נמוכות. במסגרת זאת, יוכלו קופות הגמל, חברות הביטוח וקרנות הפנסיה, להעניק לזכאים פטור בעת משיכת כספי תגמולים או כספי פיצויים. (ראו הרחבה בנושא)

ינואר  2019- מאז השקת תכנית חיסכון לכל ילד (ינואר 2017), קופות הגמל להשקעה המנהלות חיסכון באפיק זה השיגו תשואה מצטברת של 6.78%. תשואה זו הושגה לאחר תשואה שלילית של 2.58% שרשמו בדצמבר 2018 על רקע הירידות בשווקים. מנתוני רשות שוק ההון עולה כי היקף הנכסים המנוהלים בקופות החיסכון לכל ילד עמד על 4.909 מיליארד שקל  בסוף שנת 2018, לעומת 2.954 מיליארד שקל בסיום 2017. (לכתבה המלאה)

אוגוסט  2018- קבוצת מור השקעות קיבלה היתר מרשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון לרכישת אינטרגמל, ונכנסת באופן רשמי לתחום החיסכון ארוך הטווח. החברה תציע קופות גמל לתגמולים ולפיצויים, קרנות השתלמות וקופות גמל להשקעה, וכן תנהל את קופת הגמל "חסכון לכל ילד", על בסיס הפלטפורמה של אינטרגמל המאפשרת לבצע את כל הפעולות בחשבון באופן דיגיטלי. (דיווח של ביזפורטל)

מאי  2018- קופות גמל יוכלו לקזז חובות פושטי רגל מכספי הפנסיה – אחרי שנים של פסיקות סותרות בערכאות נמוכות, ביהמ"ש העליון קבע בפסק דין תקדימי כי חרף התכלית  הסוציאלית של חסכונות פנסיוניים, קיימות הצדקות שיאפשרו לגופים מוסדיים שנתנו הלוואות כנגד כספי החסכונות, לקזז סכומים אלה מקצבת הפנסיה (ראו הרחבה בגלובס)

דצמבר 2017 – סגן שר האוצר יצחק כהן אמר כי רשות שוק ההון צריכה להגדיל את סכום ההפקדה השנתית בקופת גמל להשקעה מ-70 אלף, לסכום כפול. אמירה זו נתמכת בגישת משרד האוצר. כהן הסביר כי "קופת גמל להשקעה היא מוצר עממי ונגיש המיועד לציבור הרחב שאינו בקי לחלוטין בתחום הפיננסי. למשל הורים שרוצים לחסוך לילדיהם. מהנתונים שיש בידינו עולה שנחסכים בו 180 מיליון שקל בממוצע מדי חודש והסכום הולך וגדל. בתוך שנה בלבד, הכספים המנוהלים בקופות הגמל להשקעה עומדים על 2 מיליארד שקל, ואם הרף יעלה הסכום יגדל וזה טוב לציבור החוסכים".

אוגוסט 2017דירוג קופות הגמל להשקעה – כל התשואות בכל החברות המנהלות ובכל האפיקים השונים – מי מובילה ומי מפגרת בתשואות. מדובר על השוואת קופות גמל להשקעה מכל הסוגים ודירוג של כל המסלולים, בינתיים מסתבר כי אלטשולר שחם מוביל בדירוג (ברוב המסלולים). אלטשולר שחם קופת גמל להשקעה עם דגש מנייתי מובילה, וגם אלטשולר שחם קופת גמל להשקעה במסלול הסולידי – אז אולי זה תזמון מצוין, אולי זה מזל, אנחנו נמשיך לעקוב באפן שוטף.

יוני 2017 – דמי ניהול נמוכים בקופת גמל להשקעה לעמיתי חבר – מועדון חבר ובתי ההשקעות אלטשולר שחם ופסגות חתמו על הסכם שלפיו עמיתי חבר ייהנו מדמי ניהול נמוכים במיוחד. הם ישלמו דמי ניהול בסך 0.39% על קופת גמל להשקעה – בערך חצי מדמי הניהול הקיימים בשוק במסגרות אחרות, וזה יתרון גדול במיוחד. מדובר על דמי ניהול מהצבירה (אין דמי ניהול על ההפקדות). מנכ"ל חבר, מוטי לוי, אמר עם חתימת ההסכם: "קופת הגמל להשקעה נועדה לעודד את הציבור להגדיל את החיסכון, ולדאוג לעתידו הכלכלי. כארגון המייצג עשרות אלפי משפחות, אנו מאמינים ש'חבר' צריך לספק לעמיתים מערך שירותים מגוון ואיכותי שייתן מענה לכל הצרכים שלהם בתחומי הפיננסים לרבות בתחומי ההשקעה והחיסכון". חבר הוא מועדון ענק של עשרות אלפי חברים שבזכות היותו גוף בסדר גודל כזה, מקבל הטבות והנחות במקומות שונים – להרחבה על מועדון חבר.

פברואר 2017 – רשות שוק ההון וועדת הכספים בכנסת העבירו את התיקון שלפיו כל השכירים יוכלו להשקיע דרך קופת גמל אישית! זו בשורה של ממש – ככה תהיה לכם שליטה על הכסף שלכם, תדעו במה הכסף מושקע, בכל נקודת זמן, תדעו מה הסיכון בתיק שלכם, ותוכלו לשנות אותו בכל רגע נתון. בשלב זה, ניתן להשקיע במכשירים עוקבי מדדים (מכשירים פסיביים) – תעודות סל וקרנות מחקות. היתרון במכשירים האלו הוא שהם צמודים למדד/ לבנצ'מרק מסוים, והסיכון בהם נמוך מאשר בחירה ספציפית של ניירות ערך. עם זאת, לאנשים שיש להם הבטחה של הקצבה המינימלית (כ-4.8 אלף שקל) יש אפשרות להשקיע בקופת הגמל האישית, במה שהם רוצים – כלומר גם בניירות ספציפיים – להרחבה

ינואר 2017קופות הגמל הכי טובות בשנת 2016 – מי השיגו תשואה נאה, ומי בעיקר משכו דמי ניהול

13.11.2016 – הממונה על רשות שוק ההון דורית סלינגר הודיעה שניתן היתר לקופות הגמל להתחיל לשווק לציבור, ולקלוט כספים של חוסכים בקופות גמל להשקעה. צעד זה פתח את האפשרות לחסוך כספים בקופות גמל לטווח זמן קצר ובינוני. ראו הרחבה בדהמרקר

28.6.2016 – הפיקוח על הביטוח ושוק ההון באוצר מוציא הבהרות בקשר לקופות הגמל להשקעה:

בין ההבהרות – קופת גמל להשקעה לא תאפשר הפקדת כספים בחשבונו של עמית בסכומים העולים על התקרה השנתית הקבועה בחוק קופות גמל (תקרת ההפקדה).

חברה מנהלת תבדוק עמידה בתקרת ההפקדה במועד הפקדת כספים לקופת גמל להשקעה ולא בתום שנת הכספים.

כמו כן, מבהירים באוצר – בכוונתנו לתקן את תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל, העברת כספים בין קופות גמל). עד התיקון לא תתאפשר העברת כספים מקופת גמל להשקעה או אליה.

בנוסף יתאפשר מסלול דיגיטלי – בכוונת האגף לחייב חברה מנהלת של קופת גמל להשקעה לפתוח מסלול דיגיטלי שבו פעולות העמית והשירותים הניתנים לו יבוצעו באופן דיגיטלי.

דמי הניהול, מסבירים באוצר, יהיו בהתאם לקופות הגמל האחרות (תקרה של דמי ניהול – 1.05% על הצבירה); וכן בעתיד יתאפשר להשקיע במסלולים שונים וכנראה בהתאם לקופת גמל אישית – בכוונתנו, כותבים באוצר, לתקן את הוראות חוזר גופים מוסדיים (29-9-2015) שעניינו מסלולי השקעה בקופת גמל, כך שההוראות הרלוונטיות לקרנות השתלמות יחולו ביחס לקופת גמל להשקעה. עד למועד התיקון האמור יחולו לעניין קופת גמל להשקעה ההוראות הקבועות לגבי קופת גמל לחיסכון.

23.5.2016 – אושרה קופת גמל להשקעה – זו בשורה חשובה למשקיעים ולחוסכים, תקרת ההפקדה השנתית תעמוד על 70 אלף שקל. 

המוצר הזה כאמור מהווה תחרות גדולה לקרנות הנאמנות, פוליסות החיסכון והפיקדונות, ולכן גם הביקורת נגדו חזקה במיוחד. אבל זה לא עזר לקרנות ולפוליסות – קופת הגמל להשקעה אושרה (23 במאי 2016) – ראו הרחבה בגלובס

ההתפתחויות לקראת אישור התקנות (עד לאישור הסופי)

28.3.2016 – הדיונים על קופת הגמל להשקעה עוברים לוועדת הרפורמות – מהלך שיכול לעכב ולמסמס את הצעת החוק המקורית – "באתי להעביר את החוק כפי שהתחייבתי. מתברר שיש לעשות שינויים מהותיים. התחייבתי שאם אחשוב שיש לעשות שינויים אני לא ממשיך. אני מחזיר את התיקון לוועדת הכנסת ולוועדת הרפורמות",­ אמר ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, בדיון בוועדה על חוק קופת הגמל להשקעה. גפני ניסה להעביר את הצעת החוק לוועדת הכספים ולא לוועדת הרפורמות. בדיון בוועדת הכספים נשמעו חילוקי דעות קשים בין יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר,­ שמתנגד לחוק מאחר שלטענתו הוא יפגע במסחר בבורסה ובשחקניות בבורסה, לבין נציגי האוצר, שאמרו שאפיק ההשקעה הזה מיטיב עם ציבור החוסכים.

כאן, תוכלו לקרוא את רחלי בינדמן מ"כלכליסט" שמסבירה איך בגלל פוליטיקה, אגו ומאבקים אנחנו עשויים שלא לקבל את המוצר המצוין הזה – קופות הגמל להשקעה.

22.5.2016 – קרנות הנאמנות מבקשות את אותם התנאים של קופת גמל להשקעה."קרנות הנאמנות וקופות הגמל להשקעה הן בעלות אותו פרופיל סיכון, ולכן פונות לאותו סוג לקוחות", כותב אלי בבלי, יו"ר איגוד מנהלי קרנות הנאמנות, במכתב למשה גפני, יו"ר ועדת הכספים בכנסת – "ולכן נדרש לוודא שקרנות הנאמנות תוכלנה להתחרות בתנאים שוויוניים והוגנים גם על רקע הצעת מכשיר ההשקעה החדש לציבור" – הרחבה ב"גלובס". המכתב מוגש על רקע הדיונים הקרובים בוועדת הכספים, כך שבקרוב נדע מה באמת יקרה עם קופות הגמל להשקעה.

28.3.2016 – הדיונים על קופת גמל להשקעה עוברים לוועדת הרפורמות – מהלך שיכול לעכב ולמסמס את הצעת החוק המקורית – "באתי להעביר את החוק כפי שהתחייבתי. מתברר שיש לעשות שינויים מהותיים. התחייבתי שאם אחשוב שיש לעשות שינויים אני לא ממשיך. אני מחזיר את התיקון לוועדת הכנסת ולוועדת הרפורמות",­ אמר ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, בדיון בוועדה על חוק קופת הגמל להשקעה. גפני ניסה להעביר את הצעת החוק לוועדת הכספים ולא לוועדת הרפורמות. בדיון בוועדת הכספים נשמעו חילוקי דעות קשים בין יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר,­ שמתנגד לחוק מאחר שלטענתו הוא יפגע במסחר בבורסה ובשחקניות בבורסה, לבין נציגי האוצר, שאמרו שאפיק ההשקעה הזה מיטיב עם ציבור החוסכים.


מדריכים נוספים

כל סוגי קופות הגמל – יתרונות וחסרונות

פוליסות חיסכון – מה ההבדל בינם לבין קרנות הנאמנות

כך תחסכו לפנסיה

הפנסיה שלכם בסכנה, תתכוננו!

רוצים לדעת כמה כסף יהיה לכם בפנסיה? תוכלו להיעזר במחשבונים שלנו:

מחשבון פנסיה

מחשבון קצבה בפנסיה