חדשות    

קופת גמל בניהול אישי – עכשיו, כל אחד יכול!

קופת גמל, איור: אורקה

קופת גמל בניהול אישי – עכשיו, כל אחד יכול!

למדריך קופת גמל אישית

רשות שוק ההון, המנוהלת על ידי דורית סלינגר, מרחיבה את האוכלוסייה שרשאית לחסוך לפנסיה באמצעות הגמל בניהול אישי (IRA ) לכלל השכירים. כמו כן, קובעת הרשות תקרה לחיסכון באמצעות קופת הגמל האישית

ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ משה גפני, אישרה את הרחבה ואת  התיקון לתקנות קופת גמל בניהול אישי. המשמעות היא שיתאפשר לראשונה לשכירים לחסוך כספים בקופת גמל בניהול אישי, מהשקל הראשון, ובלבד שינהלו כספים אלו בצורה פסיבית – במכשירי השקעה עוקבי מדדים כמו תעודות סל וקרנות מחקות. מדובר במכשירים שנחשבים פחות מסוכנים מהשקעה ספציפית בניירות ערך, ולכן המחוקק "מעדיף" שדרכם ישקיעו המחזיקים בקופות גמל אישיות.

מעבר לכך, נקבע כי שכירים שהבטיחו לעצמם קצבה מינימלית בקופת גמל רגילה (בגובה של כ=4.8 אלף שקל, שמעליה זכאי החוסך למשוך כספים כתשלום הוני, יוכלו לחסוך במוצר זה ללא מגבלות על אופי ההשקעה. כלומר, לאותם אנשים שמובטחת כבר קצבה מינימלית, ניתן להשקיע באופן שהם רוצים, מהטעם שהם כבר יכולים להסתכן – יש להם קצבה מינימלית.

כמו כן, מאפשר התיקון החדש לנהל עצמית את כספי החיסכון הפנסיוני במכשיר קופת הגמל האישית, גם באמצעות מנהלי תיקים זרים.

במקביל נקבע כי על רקע הניסיון שנצבר ואופיין קהל החוסכים במוצר זה בריבוי בעלי הון שחסכו סכומים גבוהים מאוד תחת הפטור הנדיב ממס של עולם החיסכון הפנסיוני, קובע התיקון לתקנות תקרת הפקדת לקופת גמל בניהול אישי ולקרן השתלמות בניהול אישי, בגובה של 5.2 מיליון שקל בכל אחד מהמוצרים. בפועל דיברו ברשות על תקרה נמוכה משמעותית, אך בסופו של דבר, אחרי דיונים, זה מה שהוחלט בועדת הכספים.

במקביל להחלטה לאפשר לכל השכירים להשקיע בקופת גמל אישית, אמרו ברשות –  "קופת גמל בניהול אישי נהנית מהיתרונות הייחודיים הקיימים בקופות הגמל הרגילות ביחס לאפיקי השקעה הקיימים בשוק. בתוך כך, כספים המופקדים לקופה זו נהנים מהטבות המס הקיימות בכל קופת גמל בשלב ההפקדה, הצבירה והמשיכה. קופת גמל בניהול אישי מיועדת לכספים שמעבר לרובד הבסיסי של החיסכון שאותו חוסכים על פי חוק".

מדובר במכשיר השקעה שמיועד בעיקר לקהל מצומצם שמבין בניהול השקעות, ושמוציא את

ניהול ההשקעות מידי ועדות ההשקעה של הגופים המוסדיים. למרות התיקונים המרחיבים

שנעשו ביחס לגמל בניהול אישי בישראל, בשורת ה­IRA) ניהול אישי) עדיין רחוקה מרובם

הגדול של השכירים הישראליים החוסכים לפנסיה.

ומה זה בעצם קופת גמל אישית? קופת גמל אישית וקרן השתלמות אישית (Individual Retirement Account – IRA) הינן מכשירי השקעה בניהול אישי של המשקיע עצמו, או של גורם שהוא מסמיך. הרעיון הוא לתת לחוסך בקופה את המושכות ואת הניהול – בעל הקופה/ הקרן קובע במה להשקיע, מתי להשקיע, איך להשקיע וכו'.

דמי הניהול במכשיירם האלו – IRA, נמוכים משמעותית מדמי הניהול בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות "הרגילות".