חדשות    

קופות גמל להשקעה – סיכום 2017

קופת גמל, איור: אורקה

קופות גמל להשקעה – סיכום 2017; כמה גייסו הקופות, מי המובילות, ומה צפוי בשנה הקרובה?

קופות גמל להשקעה הן מוצר מנצח. מדובר במוצר שיכול להיות נזיל בכל רגע, עם הטבות מיסוי שוטפות, לרבות הטבות מיסוי בפנסיה באם החוסכים בו יחליטו להישאר עד לגיל 60 ומעלה. מעבר לכך, מדובר במוצר מנוהל (ניהול אקטיבי) כאשר דמי הניהול מסתכמים לרוב ב-0.7%. המוצר הזה עדיף ברוב המקרים על קרנות נאמנות או פוליסות חיסכון, כשיתרון נוסף שגלום בו הוא היכולת לעבור מקופה לקופה מבלי לשלם מס (העברה לקופה אחרת אינה נחשבת כאירוע מס).

המוצר הושק בסוף 2016, והציפיות ממנו היו גבוהות, אלא שבינתיים, התוצאות לא ממש מדהימות. הגיוס הכולל בקופות הגמל להשקעה הסתכם ב-2017 ב-3 מיליארד שקל בלבד, ויחד עם הצבירות בחודשים האחרונים של 2016 והתשואה המצטברת מנהלות קופות הגמל להשקעה סכום מצטבר של 3.5 מיליארד שקל. מדובר בסכום נמוך, לעומת הפוטנציאל של המוצר, שגלומים בו כאמור יתרונות רבים (מיסוי, נזילות, גמישות). בתעשיית קופות הגמל אמנם מאוכזבים מהמספרים, אך הם מסבירים שלוקח זמן לציבור להכיר את המוצר שמהווה בעצם אלטרנטיבה לחיסכון מכל סוג. להערכתם, הגיוסים במהלך 2018 יהיו משמעותית גבוהים יותר, כשברקע גם האפשרות שיעלו את תקרת ההפקדה לקופת הגמל. כיום ניתן להפקיד עד 70 אלף שקל בשנה, זה עשוי לעלות.

קופות הגמל להשקעה הפופולאריות הן הקופות גמל במסלול כללי המנהלות -2.5 מיליארד שקל. במבחן התשואות במסלול זה, מוביל בית ההשקעות אלטשולר עם תשואה נאה של 8.66%. אחריו ילין לפידות עם תשואה של 7.73%.

קופת הגמל להשקעה כללית (פלוס כללי) של אלטשולר היא גם הגדולה בתעשייה עם היקף של 1.2 מיליארד שקל (לרשימת קופות הגמל להשקעה – תשואות וגודל).