חיסכון פנסיוני    מדריכי השקעות    

קופות גמל להשקעה במסלול מנייתי – למה כדאי? ומי מובילות את הדירוג?

השקעות הציבור נחלקות באופן גס לשתיים – השקעה לטווח ארוך והשקעה לטווח קצר ובינוני. ההשקעות לטווח ארוך הם החסכונות שלנו לפנסיה – בעיקר חיסכון פנסיוני – קרנות פנסיה, ביטוח מנהלים וקופות גמל; והשקעות לטווח קצר ובינוני מתרכזות בקרנות נאמנות, קרנות סל ופיקדונות.

ככל שהחיסכון הוא לטווח ארוך יותר כך הנטייה לחסוך דרך מניות גדולה יותר, ובצדק. על פני זמן, ההשקעה במניות מספקת תשואה גבוהה יותר מההשקעה באפיקים סולידיים יותר כמו אג"ח. במבחנים שנעשו בארץ ובעולם על פני תקופות השקעה ארוכות נמצא שלא משנה מתי החוסך נכנס להשקעה, בטווח הארוך, הוא הרוויח (השיג תשואה) גבוהה יותר במניות מאשר באג"ח.

זו הסיבה שכאשר מדובר על חיסכון לטווח ארוך, משקל המניות בחיסכון גבוהה. עם זאת, אם מדובר במכשיר השקעה לטווח קצר, ולא מדובר בכספים שאתם מוכנים לקחת עליהם סיכון, אז כמובן שההשקעה צריכה להיות דרך אג"ח ופיקדונות.

קופת גמל להשקעה – מוצר לטווח ארוך או קצר?

בשנים האחרונות, הושק מוצר שמצד אחד אפשר להנזיל אותו בכל רגע, ומצד שני יש לו יתרונות מיסויים משמעותיים לחיסכון לטווח ארוך. מדובר בקופות גמל להשקעה – שלהבדיל מהקופות גמל המסורתיות, הן לא בהכרח מכשיר לטווח ארוך, אפשר לממש בכל רגע, כשיתרון בולט נוסף – אפשר לעבור מקופה לקופה, מבלי שהדבר ייחשב למימוש, ולכן מבלי לשלם מס על הרווחים.

קופות הגמל להשקעה, צמחו בתוך שנתיים להיקף של מעל 7 מיליארד שקל, והן אמורות להמשיך ולגדול בהמשך, ולהפוך לאחד ממכשירי ההשקעה המועדפים על הציבור.

המשקיעים והחוסכים דרך קופות הגמל להשקעה נהנים מפריבילגיה גדולה – הם חוסכים לכל זמן שהם רוצים, ואם מלכתחילה הם מכוונים להשקעה לטווח ארוך (כחלק מהחסכונות לפנסיה – עם יתרונות המיסוי שגלומים בהם), אז הם בעצם מעבים את הפנסיה שלהם (פתרון טוב לרבים שאין להם חיסכון מספק לפנסיה), ומקבלים על הדרך "פתח יציאה". אם מסיבה מסוימת הם יצטרכו את הכסף לפני הפנסיה, הם יוכלו לממש.

בכל מקרה, עם בבסיס מדובר בחיסכון שאמור להיות עד לפנסיה, אזי כאמור, המרכיב המנייתי אמור להיות גבוה. קופות הגמל הושקו בשלוש קטגוריות עיקריות – מסלול אג"חי, מסלול כללי שמשלב אג"ח בשיעור גבוהה ומניות, ומסלול מנייתי.

המסלול המנייתי יכול להתאים למי שמכוון חיסכון לטווח ארוך. אגב, ניתן לשנות את זה לאורך התקופה (ומבלי לשלם מס), רק תזכרו שקשה מאוד, יותר נכון – אי אפשר, לתזמן את השוק. אתם לא באמת יודעים מתי העליות ייפסקו, מתי הירידות ייפסקו וכו'. לכן, על סמך ההיסטוריה, התזמון לא רלוונטי בהשקעות ארוכות טווח.

ואם בחרתם במסלול המנייתי, אז השלב הבא הוא לבחון את התשואות של הקופות בקטגוריה ואת דמי הניהול. בפועל דמי הניהול של כולם באותה הסביבה – כ-0.6%-0.7%.

את התשואות תוכלו למצוא בדירוגים שלנו.

אנחנו מכינים בשיתוף עם חברת פרדיקטה, דירוגים חודשיים לקופות הגמל להשקעה. מדובר בדירוגים לכל קטגוריה, ולתקופות שונות. מהדירוגים עולה כי בתחום המנייתי בולטות קופות הגמל להשקעה של אינטרגמל שנרכשה על ידי מור, אי.בי.אי ואלטשולר שמצליח להוביל בדירוג הארוך (אבל מאכזב ביתר הדירוגים)

הנה הדירוגים במסלול המנייתי:

דירוג קופות גמל להשקעה – מנייתי – חודש אחרון

דירוג קופות גמל להשקעה – מנייתי – שנה אחרונה

דירוג קופות גמל להשקעה – מנייתי – מינואר 2017

למדריך קופות הגמל המלא