חדשות    

צו הרחבה יסדיר את התשלום לנעדרים מהעבודה עקב המצב הביטחוני

צילום: דובר צה"ל, חיילים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חתם על צו ההרחבה שמסדיר את תשלום השכר לעובדים שנעדרו מעבודתם בשל המצב הביטחוני

הצו מרחיב את הוראות ההסכם הקיבוצי שנחתם מול המדינה על ידי יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש. הוראות ההסכם מבטיחות את תשלום השכר לעובדים שנעדרו מעבודתם בשל המצב הביטחוני, בכל התקופה מתחילת מאי 2018 ועד סוף 2019, לרבות האירועים האחרונים באמצע חודש נובמבר 

"בתור הבית של העובדים בישראל, ואחרי שמילאנו תפקיד מרכזי בהסדרת תשלום השכר לעובדים אשר נעדרו מעבודתם במבצעים צבאיים קודמים, ההסתדרות תמשיך לפעול כדי להבטיח את הוודאות הכלכלית של העובדים, הן בעתות שגרה והן בעתות חירום", כך אמר יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בהמשך לחתימתו של ראש הממשלה ושר העבודה והרווחה, בנימין נתניהו, על צו ההרחבה שמחיל על כלל המשק את הוראות ההסכם הקיבוצי שחתמה ההסתדרות מול נשיאות הארגונים העסקיים והמדינה באשר לתשלום שכר לעובדים שנעדרו מעבודתם עקב המצב הביטחוני.

על פי ההסכם הקיבוצי והוראות צו ההרחבה, עובד אשר נעדר מעבודתו יהיה זכאי לתשלום שכר העבודה היומי בתוספת הפרשות סוציאליות. ההסכם יחול על כל התקופה שבין מאי 2018 ועד סוף שנת 2019, ובכלל זה גם האירועים הביטחוניים האחרונים שהתרחשו בתאריכים 12-14 בנובמבר.

מנגנון הפיצוי שהוסדר בהסכם ובצו חל על כל העובדים שנעדרו ממקום עבודתם, בשל הוראות פיקוד העורף, או משום שנאלצו להשגיח על ילדיהם עקב סגירת מוסדות החינוך בהתאם להנחיית כוחות הביטחון בטווח של עד 40 ק"מ מקו הגבול עם רצועת עזה. כמו כן, ובהמשך לבקשת ההסתדרות, ההסכם הקיבוצי כולל גם התייחסות מיוחדת לעובדים עם מוגבלויות שנבצר מהם להגיע לעבודה עקב המצב הביטחוני, וגם לעובדים שהם הורים לאדם עם מוגבלות – אלו יהיו זכאים לפיצוי במידה ונעדרו מעבודתם לצורך ההשגחה על בנם או בתם, גם במקרים שהילד מעל גיל 14.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, בירך את ראש הממשלה נתניהו ואת יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, על שיתוף הפעולה בנושא וציין כי: "החובה לדאוג ולתמוך בתושבי הדרום צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות הלאומי בכל ימות השנה". בר-דוד הוסיף כי "בנוסף לחוזר שהפיץ האגף לאיגוד מקצועי לוועדי העובדים, מוקד המידע והשירות בהסתדרות יעמוד לרשות כלל העובדים בארץ, על מנת לענות על שאלות ולהבטיח שכל עובד ועובדת יידעו את הזכויות שלהם ויקבלו את מלוא שכרם".

יו״ר נשיאות המגזר העסקי, שרגא ברוש, אמר כי: ״המגזר העסקי וההסתדרות ימשיכו להבטיח את שכר העובדים ויציבות המגזר העסקי באזורים שסובלים מהמצב הביטחוני. לצד זאת, אנו דורשים גם פתרון לעסקים במרכז הארץ אשר הושבתו כתוצאה מהנחיות פיקוד העורף״.

הממונה על יחסי עבודה במשרד העבודה והרווחה, עו"ד רבקה ורבנר, מסרה: "צו ההרחבה שפורסם היום ומרחיב את ההסכם הקיבוצי הינו מנגנון אפקטיבי, המבטיח כי השיפוי של מס רכוש למעסיקים יופנה לתשלום בפועל לעובדים שנעדרו מעבודתם. פעלנו להבטחת התשלום לעובדים כבר לאחר העברת תקנות מס רכוש, אשר הסדירו פיצוי למעסיקים. הייתה זו עבודה משפטית מאומצת מול ארגוני העובדים והמעסיקים ומשולבת יחד עם משרד המשפטים, עד לנוסח הסופי המאפשר מענה למעסיקים ועובדים שההסכם הקיבוצי המקורי אינו חל עליהם ומכוח צו ההרחבה שקידמה זרוע עבודה יקבלו את הפיצוי".

מי זכאי לקבל פיצויים עקב המצב הביטחוני

אילו מבצעים יעניקו לכם הגופים הפיננסים בעקבות המצב