משפט    עסקים קטנים    

פתיחת עסקים בשבת – מתי מותר ומה הקנסות

מעודכן ל-06/2019

בערים רבות בארץ העסקים סגורים בשבת, לעיתים כי בעלי העסקים רוצים לנוח, לעיתים כי אין ביקוש בשבת ולעיתים כי הם לא רוצים לשלם את הקנסות. מה אומר החוק?

למעשה, אין איסור גורף על פתיחת עסקים בשבת, החוק מתיר לרשויות המקומיות להחליט על איסור הפעלת עסקים בימי  שבת ובימי מנוחה. החוק הוא תיקון לפקודת העיריות ונקרא גם חוק ההסמכה. או בניסוחו בחוק: "עירייה רשאית להפעיל את סמכותה… בתחום שיפוטה או בחלק ממנו לגבי ימי המנוחה, בהתחשב בטעמים שבמסורת דתית; 'ימי המנוחה'…, שבת ומועדי ישראל – מכניסת השבת או המועד ועד צאתם

התיקון בחוק מכליל גם את המועצות המקומיות, מתיר לבית המשפט לאסור איסור מוחלט של הפעלת עסקים בשבת אם הדבר נוגד את חוק העזר העירוני.

פסיקה על פתיחת עסקים בשבת

עם השנים בעקבות החוק לתיקון העיריות נקבעו כמה פסיקות שונות על פתיחת עסקים בשבת. . כך למשל בג"ץ ביטל  הוראה לסגור בית קולנוע בנתניה בשבת, כיוון שחוק העזר התיר פתיחת בתי עינוג בשבת.

פסיקה נוספת נוגעת לפתיחת קיוסקים ומרכולים בתל אביב. בתל אביב לא סגרו את העסקים בשבת אך הטילו קנסות זהים על קיוסקים ועל רשתות גדולות. העותרים נגד הקנסות טענו שהקנסות פוגעים בתחרות כי הרשתות הגדולות יכולות לעמוד בהן, ולכן יש לאכוף ביתר שאת את חוק העזר. בית המשפט העליון הפך פסיקה קודמת והשופטת קבעה כי על העיירה לאכוף יותר ברצינות את החוק או לתקן את החוק. בעקבות הפסיקה הגישה העירייה לבית המשפט בקשה לסגור את העסקים בשבת ותיקנה את חוק העזר כך שיתיר פתיחת עסקים בכמה מוקדי מסחר וכן בחנויות. כמו כן נקבע מספר מוגבל של קיוסקים ומרכולים שיהיו רשאים לפתוח בשבת.

חוק המרכולים

ב-2018 אושר ברוב דחוק החוק המכונה חוק המרכולים, שהוא למעשה תיקון נוסף לחוק העירות ולפיו, בסמכותו של שר הפנים לאשר או לבטל חוקי עזר הנוגעים להפעלת בתי עסק בשבת ובימי המנוחה.

החוק נקרא חוק המרכולים כי בניגוד לתיקון חוק העזר העירוני של עיריית תל אביב ולפסיקה שאישרה אותו, החוק אינו מתיר פתיחת מרכולים וכן פיצוציות וקיוסים וסופרמרקטים שכונתיים. החוק כן מתיר  פתיחת מסעדות ובתי קפה, תיאטרות ובתי קולנוע וכן חנויות נוחות.

עוד על פי החוק שר הפנים ייתן את הסכמתו  לפתיחת עסקים בשבת  רק לצרכים חיוניים לדעת שר הפנים. לשר הפנים לא תהיה סמכות לאשר או לבטל חוקי עזר בסוגי העסקים המותרים על פי חוק. החוק כאמור מתיר מסעדות אך לא מתיר מרכולים, כך שאין למעשה מענה לגבי מרכולים שגם מגישים למשל קפה. עם זאת, החוק לא יתיר לשר לשנות חוק עזר עירוני קיים שמתיר את פתיחת העסקים בשבת.

כמו כן יש עסקים  שכבר הותר להם לפני חוק המרכולים להעסיק עובדים יהודים בשבת כמו  רכבת ישראל, נמל אשדוד, חברות תקשורת, בנקים, חברות תעופה ומפעלים.

אכיפת סגירת עסקים בשבת

הרבה מהרשויות המקומיות החליטו להעלים עין מקיום של פתיחת עסקים בשבת,  כי אין להן אינטרס בשל אופי אוכלוסייה צעיר וחילוני. בחלק מהרשויות המקומיות – כמו רמת גן – הנושא היה נושא בוער במערכת הבחירות לעירייה. סיבה אחרת היא העדר כוח אדם, כלומר אין להן מספיק פקחים כדי לסגור כל קיוסק וקיוסק שפתוח בשבת. חלק מהרשויות החליטו להטיל קנסות אך לא לפעול לסגירת העסקים בשבת. בינתיים אף שר פנים לא ניצל את סמכותו להתנגד לתיקוני חוקי העזר העירוניים המתירים הפעלת מרכולים בשבת. אפילו שר הפנים אריה דרעי מש"ס התמהמה בהגשת התנגדותו לתיקונים לחוק העזר, וההחלטה חזרה לפתח בית המשפט.

היכן יש חוקי עזר עירוניים המתירים פתיחת עסקים בשבת

לאחר תל אביב כמה וכמה עיריות התירו פתיחת עסקים בשבת. גבעתיים איפשרה פתיחה בשבת של עסקים, בהם מרכולים ופיצוציות. גם מועצת העיר של ראשון לציון אישרה תיקון לחוק העזר העירוני שמאפשר פתיחת מרכולים וקיוסקים בשבת. יוזמות דומות קמו במודיעין, רמת גן, חולון ועוד בטרם חוקק חוק המרכולים כדי לקבוע עובדות בשטח.

לאחרונה מקדמים יוזמות דומות לביטול חוק המרכולים של ראש עיריית טבריה רון קובי וכן ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן.

כמה קניונים ומרכזי מסחר שפתוחים בשבת

הקניונים  ומרכזי  הקניות העיקריים עם כמות חנויות גדולה הפתוחה בשבת הם שבעת הכוכבים הרצליה, אאוטלט הרצליה, גן שמואל חדרה, ביג פרדס חנה,  גן העיר כרמיאל, גרדנד קניון חיפה, קסטרה חיפה, אייס מול אילת,  קניון מול הים אילת, פארק מול רעננה, קניון גבעתיים,    ביג פאשן אשדוד, סיטי פולג ועוד

עלויות וקנסות

על פי סקרים אחרונים, בתל אביב חולקו הכי הרבה קנסות בחמש שנים, אחריה אשדוד, במקום השלישי חיפה. הכי פחות קנסות חולקו  בנצרת עילית, לוד וקריית מוצקין.

באשדוד במרכז ביג הפועל שנים בשבת חולקו קנסות בגובה 320 שקל. נציין כי בצו העיריות לא נקבע קנס בגין הפרה של סעיפי החוק העוסקים בימי מנוחה.
אבל בבקשת המידע של מרכז המחקר והמידע התבקשו העיריות לציין את גובה הקנס שהוטל בגין הפרת הוראות פתיחת עסקים בימי המנוחה; בתשובתה, ציינה עיריית רמת-גן מתן קנסות בגובה של 475-320 שקל.

יש לציין כי נוסף לקנסות עלות העסקת עובד יהודי בשבת על פי חוק היא בשכר של 150% לפחות ועד 200% לשעות נוספות. עם זאת, הרבה עסקים מעדיפים לספוג את הקנסות והשכר בשל שיעור המכירות הגבוה בימי שבת ובימי מנוחה, פי שניים ויותר מביום חול.

 

עבודה ביום מנוחה – בעד ונגד

עבודה ביום הבחירות – כמה משלמים