חדשות    

פקטורינג דיגיטלי – הכירו את קרדיטפלייס

ירון סבאן, מנכ"ל קרדיטפלייס

פקטורינג הוא תהליך לקבלת מזומנים כנגד צ'קים, יתרת לקוחות ועוד. חברות שמעוניינות לקבל מזומנים, להרחיב את מעגל המלווים/ מקורות האשראי, תוך כדי השגת ריביות ותנאי מימון נוחים, פונים לשוק הפקטורינג. החברות שפונות לשוק הזה עדיין סובלות מתדמית מעט שלילית (אם כי פחות מבעבר), מכיוון שחוששים שלחץ פיננסי  ומצוקה תזרימית הביאה אותן לפקטורינג, אבל זה משנה בשנים האחרונות. נכון, בין מקבלות האשראי בדרך הזו יש לא מעט חברות עם מצוקה פינסית, אבל יש גם רבות שפשוט מגוונות את מקורות האשראי ומשיגות על הדרך, מימון זול.

בשנים האחרונות קמו זירות דיגיטליות לפקטורינג – אחת מהן היא קרדיטפלייס (CreditPlace), המפעילה את זירת הפקטורינג הדיגיטלית הראשונה בישראל. החברה דיווחה לאחרונה על גיוס של 6 מיליון שקלים. בגיוס השתתפו המשקיעים הקיימים של החברה ומשקיעים פרטיים.

קרדיטפלייס מפעילה פלטפורמת השקעות מסוג "עמית לעמית" (Peer-to-Peer) המאפשרת למשקיעים לרכוש חשבוניות הממתינות לתשלום (שוטף פלוס) שהופקו לספקים של חברות גדולות ויציבות, חברות ממשלתיות ומשרדי ממשלה. עד כה בוצעו בזירת קרדיטפלייס כ-1,200 עסקאות בהיקף של כ-65 מיליון שקלים וקוצרו כ-85,000 ימי אשראי במשק עבור בתי עסק שהפיקו חשבוניות לתאגידים ממשלתיים, ציבוריים ופרטיים גדולים דוגמת קרן קיימת לישראל, חברת החשמל, דואר ישראל, פרטנר, סנו ואקרשטיין.

 באמצעות הזירה המקוונת יכולים משקיעי קרדיטפלייס לקבל תשואה מובטחת מראש בשיעור של 4.5%-7.5% לשנה בהשקעה לטווח קצר, לרוב בין 30 ל-90 יום. ההשקעה נעשית באמצעות זירת מסחר מתקדמת בכתובת creditplace.co.il, בה מוצגות החשבוניות שבית העסק מעוניין למכור באופן המאפשר למשקיעים לבחור את תיק העסקאות המתאים להם.

 קרדיטפלייס, שהוקמה בשנת 2013, מאפשרת למשקיעים לקנות חוב ולרכוש חשבוניות המופקות על ידי חברות יציבות הקיימות לפחות שלוש שנים, מפיקות הכנסות של יותר מ-3 מיליון שקלים ועברו תהליך חיתום קפדני. על פי המודל של קרדיטפלייס, בית העסק המוכר את החשבונית מקבל תשלום במועד של "שוטף 0" ואילו המשקיעים מקבלים בתוך עד ארבעה חודשים את החזר השקעה בתוספת תשואות ידועות מראש בשיעור של 4.5% עד 7.5% לשנה.

 כל כספי המשקיעים של קרדיטפלייס מוגנים ונמצאים בנאמנות על ידי פירמת רואי חשבון על מנת לשמור על האינטרסים הפיננסיים של המשקיעים לאורך כל שלבי ההשקעה. העסקאות נבחנות על ידי קרדיטפלייס במודל אנליזה הבוחן את החוסן של החברות החייבות, את בית העסק המוכר את החשבונית ואת מבנה העסקה, ומדרג את העסקאות בסולם של עד 5 כוכבים.

 על פי המתודולוגיה של קרדיטפלייס, המשקיע עובר רישום קצר, מאשר את הסכם ההשקעה הנמצא באתר, עובר תהליך קצר של אישורו כמשקיע ולאחר מכן מוצגות בפניו רשומות של חשבוניות, הכוללות פירוט של החברה החייבת, בית העסק שהפיק את החשבונית, זמן הפדיון של החשבונית והריבית השנתית המובטחת למשקיע תמורת השקעתו בחשבונית, שנעה בין 4.5% ל-7.5% לשנה. המשקיע מגדיר את הסכום שברצונו להקצות להשקעה ויכול לבנות לעצמו פורטפוליו המורכב מהשקעות בכמה חשבוניות, כאשר עבור כל חשבונית הוא יקבל את כספו בתוספת הריבית שהובטחה לו במועד פדיון החשבונית בידי החברה החייבת. לאחר קבלת הסכום, ביכולתו של המשקיע למשוך את הכספים או להשקיעם שוב בזירת הפקטורינג על פי בחירתו.

 ירון סבאן, מנכ"ל קרדיטפלייס, מסר כי בכוונת החברה להיעזר בהון שגויס בכדי להעמיק את חדירתה במשק הישראלי תוך הנגשה של 'מהפכת השוטף אפס' לקהלים חדשים. סבאן הוסיף ומסר: "קרדיטפלייס מקצרת את ימי האשראי במשק הישראלי, מסייעת לחברות ולבתי עסק לשפר את תזרים המזומנים ומייצרת למשקיעים פרטיים חלופת השקעה נזילה, בסיכון נמוך ובתשואה גבוהה לטווח קצר. החיבור שאנו יוצרים בין חברות ומשקיעים מאפשר לבעל העסק לגוון את מקורות האשראי ולנהל את העסק בנוחות. לאזרחי ישראל אנחנו מייצרים אפיק השקעה המשלב תשואה גבוהה קצרת מועד עם ביטחון של אפיק סולידי, נוחיות של ערוץ נזיל ויתרון של זירת מסחר דיגיטלית מאובטחת וקלה לשימוש".