מדריכי דירה ומשכנתא    

פנטהאוז – יתרונות וחסרונות

מעודכן ל-08/2021

פנטהאוז – היתרונות ברורים: יוקרה, פרטיות מקסימלית בבניין משותף,  נוף פתוח; אבל כדאי לזכור שיש גם חסרונות

שדרוג דירה הוא תהליך הכרוך בלבטים רבים, החל בהוצאה הכלכלית הנדרשת לצורך ביצועו, דרך התאמת הדירה החדשה לצורכי הרוכשים ועד מידת הפרטיות ורמת הקרבה לשכנים. על מנת להגיע לבחירה הנכונה, המתאימה ביותר עבורכם, בדקנו מה ההבדלים בין דירת גן לפנטהאוז וכיצד תדעו לאיזו דירה כדאי לכם לשדרג.

נתחיל בהגדרה – פנטהאוז היא דירה הממוקמת בקומה האחרונה בבניין ולה מרפסת גג היקפית במפלס הדירה המקיפה לפחות 3 צדדים של הדירה. דירת הפנטהאוז היא לרוב הגדולה בדירות בבניין, ומשתרעת יחד עם מרפסות הגג הצמודות אליה, על שטח של קרוב לשתי דירות טיפוסיות בבניין, או על כל הקומה. דירות הפנטהאוז נבנו לראשונה בישראל בשנות ה-60 בצפון תל אביב. עד היום – פנטהאוז נחשב למותג של יוקרה, שמספק יתרונות ברורוים על פני דירה "רגילה".

לצד הפנטהאוזים ישנן גם דירות גג. דירת גג – בדומה לפנטהאוז גם היא ממוקמת בקומה העליונה בבניין, אך לעומת הפנטהאוז מדובר בדירה בשטח זהה או כמעט זהה לדירה שמתחתיה, ולה צמוד הגג הנמצא מעליה. לגג ניתן להגיע באמצעות גרם מדרגות מתוך הדירה. היתרון של דירת גג לעומת פנטהאוז היא האפשרות לבנות (בהיתר מהרשות המקומית) גם חדר נוסף ואף שניים על הגג. עם זאת, בפרויקטים חדשים כבר לא בונים כמעט דירות גג ומתמקדים בדירות פנטהאוז שנחשבות מבוקשות ויוקרתיות. את דירות הגג ניתן למצוא בבניינים ישנים יותר.

פנטהאוז או דירת גג – מה עדיף?

ולמה כמעט ולא בונים דירות גג? קבלנים טוענים, שהעובדה שהיציאה לגג כרוכה בהתקנת גרם מדרגות, בעלייה במדרגות לגג, לעומת יציאה מיידית לגג בפנטהאוז, מביאה לא פעם לוויתור על אירוח בגג, מה שמביא להזנחת מרפסת הגג והפיכתה לעול מיותר. זה במקרים רבים נכון, ועדיין – יש לא מעטים שמעוניינים בדירות גג.

בנוסף לפנטהאוז ודירת הגג, ישנם מיני פנטהאוזים. מיני פנטהאוז היא דירה פנטהאוז קטנה יותר. הדירות האלו הן תולדה של מיתוג ושיווק – הרווח הכלכלי הגדול של הקבלן מדירות מיוחדות בבניין, הביא ליצירת "מיתוג" דירות שונות באמצעות המילה פנטהאוז, כמו המיני פנטהאוז. בעיקרון מיני פנטהאוז הוא דירה רגילה, לאו דווקא בקומה העליונה, ואליה צמודה מרפסת גדולה יחסית לשאר הדירות בבניין. כמובן שהדירה יקרה יותר.

פנטהאוז – כמה הוא עולה?

פנטהאוז הינו נכס יוקרתי מדירות "רגילות" והוא בהתאם מתומחר לרוב ב-30% וצפונה מדירה בשטח דומה בקומה אחרת. אם הוא צופה אל נוף מרהיב או לים, או כשמדובר בקומה גבוהה מאוד, מחירו יכול להיות גם כפול מדירה דומה.

כך למשל – דירת פנטהאוז בת 5 חדרים בגוש הגדול עם נוף לים נמכרה בכ-9 מיליון שקל, דירה בת 5 חדרים באותו בניין נמכרה ב-3.2 מיליון שקל. דירה בקומה 5 עם נוף לים ומרפסת בשטח של 12 מר' נמכרה ב-3.5 מיליון שקל.

לא פעם מחירי פנטהאוזים יוקרתיים גבוהים ממחירי וילות יוקרתיות בסביבה. כך למשל, במגדלי היוקרה של תל אביב, יש דירות פנטהאוז המשתרעות על יותר מ-500 מ"ר בקומות 25 ומעלה, עם נוף פתוח לים ולמרחקים, מעלית פרטית, ומחירן מרקיע ל-100 מיליון שקל ואף יותר –אלו כבר דירות  לאלפיון העליון, והמחירים האלו עולים על מחירי הוילות  היוקרתיות באזור.

קהל היעד של הפנטהאוזים היוקרתיים בתל אביב הוא בדרך כלל תושבי חוץ ושועי הארץ, והפנטהאוזים מאד מאד מושקעים – מעין ארמון בשחקים.

אבל אנחנו מתמקדים בפנטהאוזים מעין פשוטים יותר ו"עממיים" יותר. לאור הביקוש הרב לפנטהאוזים בשנים האחרונות, היזמים השכילו לנצל את שטח הקומה העליונה לבניית יותר מפנטהאוז אחד – עם בעבר הקומה האחרונה היתה מיועדת לדירה אחת או שתי דירות, הרי שכיום ניתן למצוא גם 4 דירות פנטהאוז בקומה העליונה, כשכל דירה זוכה למרפסת גדולה המקיפה 2 צדדים שלה.  המחיר גבוה בכ-30%  (ולפעמים גם פחות מכך) ביחס למחיר דירה רגילה באותו שטח בבניין.

יתרונות וחסרונות של דירת פנטהאוז וגם כמה טיפים

נתחיל ביתרונות:

פרטיות – לעומת דירות גן (למדריך דירות גן), שגם הן נחשבות ליוקרתיות, דירות פנטהאוז נהנות מפרטיות, כי אין מי שצופה עליהן בבניין. אתם הכי גבוהים שאפשר, ויש בזה חופש – לא דופקים חשבון אם הולכים בתחתונים, יושבים במרפסת בראש שקט, ובידיה שלא צופים בכם.

בהקשר זה חשוב לבדוק – אם אתם קונים דירת פנטהאוז, תבדקו אם לא בונים או מתכננים לידכם בניין גבוה יותר, שכן אז הפרטיות נפגעת, וגם תיתכן ירידה משמעותית בערך הפנטהאוז.

נוף פתוח – הדירה הגבוהה בבניין נהנית מנוף פתוח ובריזה נעימה, וכיף לשבת ולארח חברים ומשפחה במרפסת הרחבה תחת כיפת השמיים. אם הדירה ממוקמת ברובה בצד צפון-מערב, גם הדירה עצמה נהנית מהבריזה, ומספיק לפתוח את דלתות הסלון הרחבות למרפסת ואת החלונות ולחסוך עלות הפעלת מזגן בקיץ.

אור טבעי – דירות פנטהאוז נהנות משפע אור טבעי הנכנס גם לדירה עצמה, ובוודאי גם ב בוודאי ממוקם בדרך כלל במקום המאפשר כניסת אור טבעי. האור הטבעי מונע את הצורך בתאורה מלאכותית והוא מקנה אופי לחלל הפנים. האור הטבעי נכנס לתוך הבית, מתאים למשפחות של הורים עם ילדים וגם מיועד לאירועים חברתיים.

שטח פתוח שניתן לנצל למטרות הנאה שונות – אפשר למקם בריכה, ג'קוזי על המרפסת הגדולה; לטפח צמחייה מגוונת וגינה פורחת; מחסן וריהוט גן; לארח כמות גדולה של אורחים; לבנות פינת ברביקיו גדולה ונוחה, שלא תפריע לשכן כלשהו כשיעלה ממנה עשן הסטייקים; סוכה לילדים, מתקני משחקים, בעלי חיים ועוד כעולה על רוחכם.

זו ווילה ללא צורך לדאוג לתחזוקת בית על קרקע  – במילים אחרות, לא צריך לכסח דשא, או לדאוג להדברת מזיקים היוצאים מהקרקע; לא צריך לדאוג שמישהו ייכנס עם בוץ מהגינה לסלון.

טיפ – עם החרקים המעופפים ניתן להתמודד באמצעות לוכדי חרקים חשמליים, ורצוי גם לבצע הדברה במרפסת כמו גם בדירה פעם בשנה.

עד כאן, היתרונות (הרבים), ומה החסרונות? אז קודם כל, מדובר במחיר גבוה יותר מדירה רגילה, זה סוג של חיסרון מובנה, והחסרונות הנוספים:

שכנים – בכל מקרה, למרות הפרטיות המושגת בעובדה שזו הדירה הגבוהה בבניין, אתם עדיין גרים בבניין משותף, ויש לכם שכנים, שלא פעם יש בהם כמה לא נחמדים; תחזוקת הלובי וחדר המדרגות בבניין לא בשליטתכם הבלעדית, ולא פעם למרות שדירת הפנטהאוז שלכם היא מפוארת, הדרך אליה יכולה לבייש אתכם מול אורחיכם. כלומר, זה לא כמו לגור בווילה שם אתם בודדים לחלוטין ולא תלויים בשכנים (לטוב ולרע).

תלות במעלית – מי שגר בקומת פנטהאוז בבניין גבוה (למשל, קומה 11, או קומה 18) ויש תקלה במעליות בבניין עקב הפסקת חשמל או תקלה אחרת, יצטרך להגיע לדירה שלו בעלייה במדרגות לגובה קומות רבות; לא פעם יש המוותרים על הטיפוס המפרך ומחכים לחזרת המעליות לפעילות. יש בניינים שהפנימו את הפסקות החשמל והפעילו גנרטור לצורך הפעלת המעלית במצבים של הפסקת חשמל. ובכלל – נכון שעדיין יש הפסקות חשמל, ובאזורים מסוימים זה יכול להיות כמה פעמים טובות במהלך החורף, אבל בסה"כ המגמה של הפסקות החשמל היא בירידה.

המרחק לחניה – בניגוד לבית פרטי, שם החניה צמודה לבית, ואפילו דירת גן, שהיא הקרובה ביותר לחניון הבניין מבין הדירות האחרות, הרי שהמרחק מדירת הגג או הפנטהאוז לחניה הפרטית הוא הגדול ביותר.

תכנון חיצוני מוגבל – אם משווים פנטהאוז לווילה לא על קרקע, הרי שיש הבדל רב בין מה שיכולים דיירי בית פרטי לבצע בגינה, בעיצוב החיצוני של חומת הבית, לבין מה שיכולים לעשות דיירי פנטהאוז, המוגבלים לחזות החיצונית של הבניין המוכתבת על ידי היזם והרשות המקומית – כך למשל, לרוב, תצטרכו להישאר עם המעקה אותו התקין הקבלן, שהוא המעקה הסטנדרטי לכל הבניין.

טיפ – כמובן שניתן ליפות ולקשט את מעקה המרפסת מבפנים, שלפחות החזות למי שיושב במרפסת תהיה מיוחדת יותר.

תכנון פנימי מוגבל – זה לא בית פרטי שאתם מתכננים ובונים; בכל זאת מדובר בדירה שהתכנון שלה מוגבל לתכנית הבניין, ואפשרויות המשחק שלכם בחלל הפנימי של הדירה די מוגבלות.

טיפ – בכל מקרה, כדאי לברר עם הקבלן אם אפשר לקבל את הפנטהאוז כמעטפת, קירות עם חלל ריק (יש מקרים כאלה, במיוחד בבניינים היוקרתיים), ואז תוכלו לתכנן את החלל הפנימי כרצונכם. תהיו מוגבלים תמיד למיקום המטבח וחדרי השירותים והמקלחת, עקב הצנרת העוברת במקום מסוים בבניין כולו.


עדכונים:

עמוס דבוש, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בחברת היזמות והבנייה – דמרי, בראיון לדהמרקר – "פנטהואזים מאוד מבוקשים. בבניין יש מקסימום שני פנטהאוזים, זו דירה גדולה משמעותית משאר הדירות, וכמובן יש לה מרפסות גדולות עם נוף ופרטיות יותר גדולים. אתה בקצה של הבניין. זה יתרון גדול והדירות האלו מבוקשות במיוחד".


מדריכים קשורים:

דירת גן – יתרונות וחסרונות

הוספת מרפסת – איך עושים את זה? והאם זה כדאי?

פינוי בינוי – כל מה שצריך לדעת

תמ"א 38 – המדריך השלם