חדשות    

פלוג: המשק הישראלי נמצא בהאטה כמו כל העולם אך לא במיתון

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג אומרת הבוקר בנאום בפני התעשיינים כי בשנים האחרונות הצמיחה במשק הישראלי נמצאת בהאטה , במקביל להאטה בצמיחה בעולם, הן במדינות המפותחות והן במתפתחות. הירידה בתוצר ברבעון השלישי נובעת כמובן גם ממבצע צוק איתן, ואפשר לצפות לכך שכבר בנתוני הרבעון האחרון של השנה נראה חזרה לקצבי הצמיחה שאפיינו את המשק בשנים האחרונות, של מעט פחות מ-3 אחוזים. הגורם העיקרי לצמיחה המתונה הוא הביקוש העולמי המתון, המשתקף בקיפאון בסחר העולמי בסחורות—שביצועי היצוא הישראלי בסחורות אף נמוכים ממנו בשנתיים האחרונות; ועלייה מתונה בסחר העולמי בשירותים, שיצוא השירותים הישראלי גדל מהר ממנו.

לדבריה, הכלכלה הישראלית פועלת בעולם תחרותי, ופריון העבודה בה נמוך ביחס לעולם.  כדי להבטיח שהתעשייה תוכל לספק תעסוקה איכותית לכל חלקי האוכלוסייה ובכל חלקי הארץ יש לפעול לשיפור הפריון של התעשייה, ובכלל זה, של התעשיות מרמות הטכנולוגיה הנמוכות יותר.

שיעור ההשקעה ומלאי ההון לעובד נמוכים יחסית; ההשקעה במחקר ופיתוח גבוהה, אך חלקה של הממשלה בהשקעה נמוך ביחס לעולם; בולטת גם השקעה נמוכה בהכשרה מקצועית.

ישנם פערים בהשקעה בין הענפים השונים: בעוד שבתעשייה המתקדמת מוטת הייצוא, הפריון גבוה בהשוואה בינלאומית, הרי שבענפי השירותים ובתעשייה המסורתית הפונה לשוק המקומי הפריון נמוך.

ראוי לתמרץ אימוץ טכנולוגיות מתקדמות בפרט בענפים המתאפיינים בעוצמה טכנולוגית נמוכה (הן בענפי התעשייה והן בענפי השירותים). זאת, לצד הרחבה וייעול של ההכשרה המקצועית, בדגש על מסגרות על תיכוניות, והרחבת הלימודים הטכנולוגיים-מדעיים בבתי הספר התיכוניים.

בסביבה תחרותית עולמית קיים מתאם בין השכר לבין פריון העבודה לאורך זמן. יישום מדיניות לשיפור הפריון של התעשייה בישראל היא המפתח לכך שהתעשייה תמשיך להיות חזקה, ולספק תעסוקה איכותית לכל חלקי האוכלוסייה ובכל חלקי הארץ.