שוק ההון    

פיוניר – "מניית בנק איגוד אטרקטיבית"

שמואל בן אריה. צילום עומר קפלן

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי  בפיוניר סבור שמניית בנק איגוד מעניינת למרות שהתוצאות של הבנק חלשות. איך זה יכול להיות?

ובכן, בנק איגוד נסחר היום בכ-0.45 על ההון עצמי ויודע לספק תשואה של כ- 5.5%. אז אם מתרגמים זאת לתשואה על שווי השוק מקבלים 12% – לא רע.

"זה אולי הבנק הכי גרוע במערכת הבנקאית", מסביר בן אריה, אבלכדאי לקנות דווקא את מניות איגוד מכמה סיבות:

  1. הבנק ביחד עם בנק המזרחי הגיש ערעור על החלטת מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים לפיה הבנק לא ימוזג מטעמי תחרות (בניגוד לדעת כל אנשי המקצוע בשוק ההון וכנראה בהשפעת כחלון שרצה לצבור פופולריות פוליטית). ועדת הערעור התכנסה לפני כחודש. מאז, אין שום פרסום בנושא. כלומר, אפשרות המיזוג עדיין על השולחן.
  2. לפי תנאי המיזוג ובנוסף לתוספת בהון העצמי של איגוד, אם הערעור יתקבל יהיה תיקון של עשרות אחוזים בשווי מניות הבנק.
  3. לאחר המיזוג בעלי מניות איגוד יהיו בעלי מניות בנק המזרחי לכל דבר ועניין. שווי המניות הללו גבוה יותר באופן ניכר משוויין של מניות איגוד.
  4. אם הערעור לא יתקבל, בעלי השליטה הודיעו שינקטו בצעדים העשויים לשפר את המצב של בעלי המניות, כמו למשל מכירת מבנים עם רווחי הון, צמצום כוח האדם ומכירת נכסים פיננסיים.
  5. שווי השוק של הבנק עומד כיום על 1137 מיליון ₪. ההון העצמי המדווח האחרון הינו 2570 מיליון ₪ (44% על ההון). הרווח השנתי של הבנק, ללא נקיטת צעדי התייעלות, הוא בסדר גודל של 130 מיליון ₪ לשנה (תשואה על ההון של כ-5% ועל שווי השוק כ-11.5%).
  6. הבנק התחיל לפעול בכיוון של ארגון מחדש והתייעלות לאור בעיות בשני תחומים: האחד, הוצאות שכר חריגות מאוד. והשנייה, הוצאות מחשוב. שני מרכיבים אלה נוגסים במרבית ההכנסות ומשאירות את הבנק עם רווח צנוע.
  7. הבנק לא נכנס להרפתקאות במתן אשראי מה שמגדיל את היציבות.
  8. נכון להיום מחיר הבנק בבורסה הוא הזול מכל הבנקים. חלקו של הבנק בכל המערכת הוא  זניח לגמרי (2%-3%). למיזוג לא הייתה ולא תהיה שום השפעה על התחרות.

"בשורה התחתונה לא הרבה פעמים יוצא להשקיע בנייר שבמקרה והתרחיש החיובי של מיזוג יניב רווח של כמה עשרות אחוזים למשקיע. במקרה של תרחיש פסימי יותר, כלומר המיזוג לא יאושר, יוותר המשקיע עם בנק שיודע לספק תשואה של 5.5% לשנה ובתשואה שוטפת של כ-12%. אכן ייתכן שבמקרה בו המיזוג לא יתרחש ערך המנייה ירד אך יחס הסיכון הסיכוי לירידה חדה נמוך ונדיר מאוד בשוק ההון.

"ועוד מילה אחת, אין שום סיבה שהמיזוג לא יאושר מלבד פופוליזם זול שכן לבנק איגוד אין כמעט שום נתח במערכת הבנקאית בארץ".

המיזוג של מזרחי עם איגוד לא אושר; אז למה דיסקונט כן יכול לרכוש את דקסיה?