חיסכון פנסיוני    

!עצמאים, גם אתם חייבים לחסוך לפנסיה

מעודכן ל-10/2021

משנת 2017 הפרשה לפנסיה היא חובה שחלה גם על עצמאים. בעוד ששכירים יקבלו את הפנסיה מהפרשות המעסיק והפרשות שלהם, כלומר המעסיק מחויב להפריש להם, הרי שכאשר המעסיק והעובד הם אותו אחד – כשמדובר על עסק עצמאי, אז העצמאי חייב להפריש לעצמו. המטרה – שלכולם תהיה איכות חיים סבירה בתקופת הפנסיה. עם זאת, בניגוד לשכירים, שכספי הפנסיה מופרשים להם מדי חודש בחודשו, הרי עצמאים יכולים לבחור בין הפרשה חודשית לבין הפרשה שנעשית רק פעם בשנה.

מה עושים למי שלא משלם? בשלב הראשון מזהירים, ובשלב הבא כבר יוטלו קנסות, אם כי בסכום לא גבוה מדי – 500 שקל.

על פי החוק שנכנס לתוקף בינואר 2017, חובת הפרשה חלה על עצמאים בין הגילאים 21 לגברים ונשים ועד לגיל 60 שחלפו כבר 6 חודשים מהמועד שבו נרשמו כעצמאים. פטורים מהפרשה הם עצמאים שבמועד כניסת החוק לתוקף חגגו כבר 55 שנה. מי שמפריש לפנסיה כשכיר יכול במקרים מסוימים להפריש עוד לפנסיה וליהנות מהטבות נוספות (מיסוי). איך יודעים אם ניתן לחסוך עוד?  בודקים בהתאם למשכורות על איזה סכום הופרשה הפנסיה, ובודקים אם לפי המשכורות השכר בפועל גבוה יותר (בגלל תוספות שלא מחושבות לפנסיה) או בגלל הכנסות נוספות גם כעצמאי.

כלומר, אם יש שכירים שהם גם עצמאים והם מפרישים כבר בתור שכירים וההפרשה שלהם כשכירים עולה על החבות להפרשה לפנסיה, הם לא חייבים להפריש יותר. ברוב המקרים זה כדאי – החיסכון שלכם בתקופת הפנסיה יהיה גבוה יותר.

כמה מפרישים לפנסיה? עד שכר שהוא מחצית מהשכר הממוצע מפרישים 4.45% מהשכר. מעל 50% מהשכר הממוצע מפרישים לפחות 12.55%.

השכר הממוצע במשק לצורך חישוב הפרשות פנסיה עומד על 10,500 שקל (בתוקף עד 2022). עצמאי שמרוויח מעבר לשכר הזה יכול להסתפק בהפרשה חודשית בגובה 897 שקל או הפרשה שנתית בגובה 10,762 שקל.

לגבי ההכנסה שמעל השכר הממוצע במשק, אין חובת הפרשה.