משפט    

עמית סיעודי לא הספיק למשוך את קרן הפנסיה – הקרן תשלם לילדיו את הסכום בבת אחת

תמונה:PIXABAY

 

מעודכן ל-06/2019לאחר שעמית שהיה סיעודי נפטר ולא הספיק למשוך את קרן הפנסיה, סירבה הקרן לתת לילדיו את הכספים בתשלום אחד. בית המשפט קבע כי אין זה הוגן, כיוון שאם היה יכול היה מושך את הכספים בבת אחת

בית הדין לעבודה  קיבל לאחרונה תביעה נגד קרן הפנסיה "נתיב", של ילדים לעמית שהלך לעולמו, והורה להעביר להם כ-790 אלף שקל שצבר בתקופת עבודתו. הקרן טענה שהאב לא הגיש בחייו בקשה למשיכת הכספים ולכן איבד את הזכאות.

הסיפור מתחיל כשהאב מאושפז במצב קשה, עקב דמנציה וסרטן סופני. כחצי שנה לאחר מכן נפטר והותיר אחריו אלמנה שהייתה  צמח ואת ארבעת ילדיו

הילדים ביקשו למשוך 786,850 שקל שצבר אביהם אך הקרן סירבה. היא טענה שמאחר שהמנוח היה זכאי לפנסיית זקנה ואלמנתו לקצבת שאירים, תקנון הקרן לא מאפשר למשוך את הכספים בבת אחת. מכאן שהכספים שצבר המנוח  בעבודה יישארו בידי הקרן.

עם זאת, הקרן  טענה כי מאחר שלאחר פטירתו המנוח הותיר אחריו אמם של התובעים כשאירה –  ממילא הם לא זכאים למשוך את הכספים. לטענתה אלו הוראות התקנון שהיא מחויבת לפעול על פיו, אחרת היא מעניקה לתובעים זכויות יתר ומפלה עמיתים אחרים. על הטענה כי האב היה במצב סיעודי טענו כי התובעים התרשלו שלא מינו לאביהם אפוטרופוס שיגיש את הבקשה בשמו.

השופט  קבע שאומנם הקרן צודקת בטענתה שלפיה לאחר מותו של המנוח כבר אי אפשר היה למשוך את הכספים, אבל אין ספק שלו המנוח יכול היה להגיש בקשה למשיכת הכספים בתוך 60 הימים שהוקנו לו – הקרן הייתה מאפשרת זאת, ואין זה הוגן לשלול ממנו את הכספים.

בפסק הדין השופט כתב כי הקרן הפרה את חובתה לשלוח למנוח הודעה על האפשרויות העומדות בפניו חצי שנה לפני שהגיע לגיל הפנסיה, וכי אפשר לשער בזהירות כי מאחר שעמד למות ואשתו הייתה צמח הבחירה שלו הייתה במשיכה חד-פעמית ולא בקצבה חודשית.

השופט לא סבר כי יש לזקוף לחובת הילדים את ההימנעות ממינוי אפוטרופוס. "קשה לשפוט ילדים שבמשך מספר חודשים ראו את אביהם קמל ונאבד, במצב קשה, ומובן מדוע לא חשבו לעסוק בעניינים מסוג זה", כתב.

לפיכך קבע להעביר את הכספים שצבר המנוח ליורשיו. על כן התביעה התקבלה והקרן חויבה בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד של 7,500 שקל.

איך מקבלים קצבת שאירים במקרה מוות

קצבת שאירים – כל השאלות והתשובות