חדשות    קריירה    

על תבונה ורגישות: מה נשאל מנכ"ל מיקרוסופט בראיון העבודה שלו עצמו וכיצד השיב?

מעודכן ל-11/2019

בריאיון העבודה הראשון שלו בענקית התוכנה לפני כ-30 שנה, הוצגה לסאטיה נאדלה שאלה אשר המחשבה עליה שינתה את חייו רק לאחר שענה הבין שהתשובה הייתה שגויה

מנכ"ל מיקרוסופט בחמש השנים האחרונות, סאטיה נאדלה, הוביל שינוי אדיר בחברה. לא זו בלבד שמיקרוסופט בנתה מחדש את המוניטין שלה כחברה חדשנית, אלא שהיא מתחרה שוב על המקום הראשון כחברה בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם.

לאחרונה הרצה נאדלה בפני תלמידי בית הספר לעסקים סטנפורד וחלק עמם כמה לקחים מרכזיים. אחד הסיפורים שלו קשור לסדרת הראיונות הראשונה שלו עצמו במיקרוסופט לפני כמעט 30 שנה.

"אני זוכר שהראיון שעברתי במיקרוסופט היה רגע משנה חיים עבורי", הוא גילה", עברתי על הראיון הזה; הוא הופיע אז כקוד על המסך, ואז מישהו אמר: "היי, הנה שאלה בשבילך. אתה בפרשת דרכים, תינוק נופל ארצה ובוכה, מה תעשה?"

"'וואו', חשבתי לעצמי, 'הנה אלגוריתם שלא למדתי…' ובאמת חשבתי על זה במשך כמה דקות. ואז אמרתי, 'אלך לטלפון הציבורי ואחייג 911'.

"ואז הוא קם, ליווה אותי החוצה ואמר: 'יודע מה, אתה צריך לפתח קצת אמפתיה. כי כשתינוק נופל, צריך להרים אותו ולחבק אותו לפני שקוראים למישהו'. ואז חשבתי 'זהו זה, אין סיכוי שאתקבל לעבודה".

נאדלה אומר שלמרות שבסוף הוא התקבל לעבודה, הלקח שלמד מהראיון הזה הוא הבסיס לעשיית עסקים טובים. אמפתיה הופכת אותך ואת הסובבים אותך לטובים יותר.

באתר Inc.com ציינו שמשימתו הראשונה של נאדלה במיקרוסופט כשרק נכנס לתפקיד המנ"כל הייתה ליישר קו עם כל אנשי המפתח שלו. אחרי הכל, חברה שמלאה בשחקנים מהשורה הראשונה לא תצליח אם הם לא ידעו לעבוד יחד. אמפתיה, אלמנט מרכזי באינטלגנציה רגשית, היא רכיב חיוני כדי שזה יקרה. וזהו שיעור שנאדלה אומר שעודנו לומד.

"אפילו לאחרונה במיקרוסופט, הבנו שחשוב שנבין אפילו דברים כמו: מהם התנאים הדרושים בשביל להתחיל לפתח אמפתיה", מרחיב נדלה. "אחת המילים שהכנסו ללקסיקון היא 'כבוד' למשל. אם לא באים ממקום של כבוד להשקפותיו של אדם אחר, למקום ממנו הוא בא, להיסטוריה שלו בשלמותה, קשה לפתח אמפתיה".

נאדלה, המשמש כמנכ"ל מיקרוסופט מאז 2014, דורג במקום הראשון ברשימת האנשים המשפיעים של המגזין "טיים" לשנת 2018, בקטגוריית המנהיגים. בנימוקי הבחירה נכתב בין השאר כי נאדלה השיב לחברה את רוח החדשנות שלה וכי הוא "מטיף לחשיבותם של אמפתיה וייצור מוצרים אמינים – תכונות שלדבריו הוטבעו בו עם לידת בנו, שנולד עם נזק מוחי, ושחייו היו תלויים במכונות מחוברות, שהופעלו באמצעות מערכות של מיקרוסופט.

התוצאות מדברות בעד עצמן: מאז ירש את החברה, שהייתה נתונה במצב בעייתי, טיפס ערך השוק של מיקרוסופט ב-130 אחוזים. חשוב מכך, החברה מייצרת כיום מוצרים ידידותיים למשתמש, אמפתיים ושמבוססים על שיתוף פעולה.

חוסר בהירות – הטעות הכי גדולה בראיון עבודה

זמן מסך לילדים – מה חושבים המומחים, ומה חושבים מובילי ההייטק