חדשות    

עוד סימן למשבר עולמי? רמזים למיתון בבריטניה

pixabay

ברבעון השני התכווץ המשק הבריטי ב-0.2%. עוד רבעון של צמיחה שלילית ובריטניה תיכנס למיתון

בוריס ג'ונסון, המחליף של תרזה מיי לא הולך להתמודד רק עם הברקזיט אלא גם עם סממנים גוברים למיתון. מדיווחים אחרונים עולה כי המשק הבריטי התכווץ ברבעון השני של 2019 בשיעור של 0.2%, זאת לעומת עלייה של 0.5% בתוצר ב-3 החודשים הראשונים של השנה.

הגדרה של מיתון היא שני רבעונים רצופים עם שיעור צמיחה שלילי. התחזיות אומנם לא הראו צמיחה אבל דיברו על קיפאון בצמיחה ברבעון זה. הנתון מפיל את הליש"ט ב-0.4% לשפל של שנתיים מול הדולר.  מול היורו ירדה הלישט ב-0.7%.

הסיבה היא שהרבה חברות  ביצעו ספירת מלאי לקראת המועד המקורי של עזיבת בריטניה את האיחוד – 29 במרץ. בהערכה אלו איבדו יותר מ-4 מיליון ליש"ט וכך נפגעה הצמיחה.

הכלכלה נפגעה גם בעקבות הקדמה של הפסקת הייצור במפעלי הרכב לצורך תחזוקה, כדי להימנע מהפרעות בשרשרת האספקה שהיו צפויות סביב תאריך הברקזיט המקורי. כך מגזר הייצור התכווץ ב-2.3% ברבעון השני, השיעור הגבוה ביותר מאז 2009.

אלו הנתונים הראשונים מאז נכנס  ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון לתפקידו בחודש שעבר,תחת ההבטחה להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי בעד ה-31 באוקטובר, גם בלי הסכם. לצד אי הוודאות הגוברת סביב הברקזיט חלה האטה בכלכלת העולם, שמתקדמת אל עבר מיתון ואולי אף למשבר.

ג'ונסון הבטיח לספק תמריץ פיסקאלי כדי לעזור לכלכלה להתמודד עם היפרדות מאירופה ללא עסקת ברקזיט, שעלולה להביא לכך שהבנק של אנגליה יחתוך את שיעורי הריבית, ויצטרף למגמה העולמית אל עבר הקלה מוניטרית.

כאמור, ימתון רשמי מוגדר כשני רבעונים רצופים עם שיעור צמיחה שלילי. לכן  בריטניה עדיין לא נכנסה למיתון, אך עשויה להיכנס לסיטואציה כזו בחודשים הקרובים.

לפני מיתון? באפט: ";קצב הכלכלה הואט";

";כל עוד אין מיתון במשק והציבור לא משנה את התנהגותו הצרכנית – אין מקום להפחתת ריבית";

פלוג: המשק הישראלי נמצא בהאטה כמו כל העולם אך לא במיתון