חדשות    

עד 31 בדצמבר תוכלו להצהיר אם אתם תושבים החייבים מס במדינה אחרת

עד 31 דצמבר תוכלו להצהיר אם אתם חייבים מס במדינה אחרת, והסיבה היא תקנות הקובעות שמוסדות פיננסיים חייבים לדווח על חשד לתושב חוץ המחזיק חשבון אצלם 

בהון כבר דיווחנו על כך שהבנקים שולחים מכתבים ללקוחות שקיים חשש שהחשבונות שלהם הם של תושבי חוץ, בניגוד להצהרתם.

לפני הכול כדאי שתדעו שאם יש לכם חשבון לא מוצהר ואתם חייבים מס במדינה אחרת או הון לא מוצהר, רצוי שתדווחו  על כך עד 31.12.19  בגילוי מרצון ותימנעו מקנסות.

למה זה חשוב? כי לאחרונה  לאחר עיכובים רבים אושרו התקנות האירפיות המחייבות מדינות לדווח למדינות אחרות על חשבון אזרחיהן בבנק במדינה אחרת. תקנות אלו נקראות CRS – Common Reporting Standard וגם ישראל הצטרפה אליהן.

מטרות התקנות הן אכיפת חוקי המס ונקיטת פעולות נגד הסתרת נכסים בחו"ל. כיום נוסף לישראל יש 99 מדינות המחויבות לתקנות. אלו מחייבות מוסדות פיננסיים, הכוללים בנקים, חברות ביטוח והשקעה, לדווח לרשויות המס על חשד לתושב חוץ המחזיק חשבון אצלם.

סממנים מעוררים חשד: הוראת קבע בחשבון להעברת כספים לחשבון במדינה זרה; החזקת מספר טלפון במדינה זרה; ייפוי-כוח או זכות חתימה לאדם תושב המדינה הזרה; הוראת שמירת דואר "אצל" מען הנמצא במדינה זרה וכל סממן אחר מובהק למדינה זרה.  .

זה לא אומר שכל מי שיש לו אזרחות כפולה הוא חשוד מיידי,  והאזרחות פחות מעניינת בתקנות. מה שמעניין הוא  הכספים שלכם לצורכי מס. אז אם אתם לא תושבי חוץ שיש להם חשבון בישראל, זה פחות מעניין.

המוסדות הפיננסיים בישראל מחויבים לדווח לרשות המסים עד 23 ביוני 2019, על מצב החשבונות ב-31 בדצמבר 2017. גם הדיווח על 2018 צפוי לחול השנה.

אין מה לדאוג שפתאום תחויבו בלי שקיבלתם התראה על כך. המוסדות חייבים לפנות לבעלי החשבונות החשודים ולהודיע להם שהחלו בחקירה. בתומה יחליטו אם המידע יועבר למדינה אחרת . אם המידע מועבר יודיעו לבעל החשבון.

אך הדברים לא נגמרים בכך. אפשר לערער על ההחלטה,  ולצרף מסמכים,  בתוך 83 ימים מיום משלוח ההודעה על-ידי המוסד או עד יום 8 במאי בשנה מסוימת, לפי המאוחר מביניהם.

הבנק ישיב על ההשגה לא יאוחר מיום 8 באוגוסט באותה שנה; אם הוגשה השגה באיחור, רשאי הבנק להשיב על ההשגה כאמור לאחר העברת המידע באותה שנה, ולא יאוחר מ-6 חודשים מיום קבלת ההשגה.

מי שחושב למצוא פרצה בסגירת חשבון, שיחשוב שוב. התשלום הוא תשלום מס ולכן סגירת חשבון לא עוזרת,  והדיווחים כוללים את השנים הקודמות, גם אם החשבון סגור. אנחנו לא היינו מסתבכים עם החוק.

תקנות מסים חדשות, אי אפשר לברוח: חשבונות בחול ידווחו אוטומטית לישראל