קריירה    

עבודה מהבית – המלצות לעובדים

מעודכן ל-10/2020

הקפידו על לוח זמנים, שמרו על סביבת עבודה, הפרידו בין החיים הפרטיים לעבודה ואל תתבודדו – המלצות לעבודה מהבית

עוד לפני שהקורונה אילצה את מרבית העובדים להתחיל לעבוד מהבית, מחקר הראה ששיעור האנשים שעובדים מהבית עלה ב-103% בין 2005-2014, אף שהנתונים מצביעים על כך שהמגמה צוברת תאוצה, אין זה אומר שקל להפוך את העבודה מהבית ליעילה יותר, שכן היא מלווה בלא מעט אתגרים. כיום ידוע שאין הבדלים רבים בין עובדים מהבית לעובדים מהמשרד, ועובדים מהבית אף פרודוקטיביים יותר כי אין את כל הסחות המשרד. כך גם נחסכים מהעובדים הפקקים והם חשים יותר אוטונומיה. אבל איך אפשר למקסם את העבודה מהבית אפילו יותר?

לוח זמנים

אומנם סדר היום שלכם עשוי להיות מוכתב על ידי הממונים עליכם. אבל במשרה גמישה, או עצמאית – אתם מנהלים את הזמן שלכם בעצמכם. בעוד שיש הרבה חופש תמרון בגמישות שבקביעת לוחות הזמנים בעצמכם, יש גם סכנה שהחיים הפרטיים ייפגעו. לכן הקפידו ליצור סדר יום קבוע, גם כדי שלא ייווצר כאוס.

אפשר לחלק את היום לשלושה חלקים – בוקר, אחה"צ וערב – ולחשב כמה אנרגיה יש לכם בכל אחד מהם. תחשיבו בזמנים האלו גם את הזמן שבו אתם צריכים לדבר עם לקוחות, או חברים לעבודה, וכן את לוח הזמנים המשפחתי.

ובמקום להרכיב רשימת משימות שלא נגמרת שאלו את עצמכם שלוש שאלות: מה אני חייב לעשות? כמה זמן זה ייקח לי? מתי אעשה זאת? הקציבו דדליין לגבי כל משימה וצרו סדר עדיפויות בלוח הזמנים שלכם להשלמת כל משימה.

 באופן כללי, לא משנה באיזה סדר יום תבחרו, כוונו לא לעבוד יותר מ-90 דקות בכל פעם ואז לקחת הפסקה קצרה. שילוב של הפסקות קצרות יסייע לכם להישאר יעילים וחדי מחשבה. לאחר פרק זמן של 90 דקות רוב האנשים בכל מקרה מאבדים את הריכוז. יש גם כאלה שעבורם יעיל יותר לעבוד 45 דקות ולקחת הפסקה של 15 דקות.

מקום לעבודה

לא משנה איפה עובדים, שולחן בסלון שצמוד לספה או בחדר עבודה, חשוב ליצור מקום שיכניס אתכם למצב עבודה וישמור על הריכוז שלכם.

חלל עבודה נפרד מקל להציב גבולות בין חיי הבית והעבודה. כשיש חלל נפרד, אפשר לאחסן מסמכים, ציוד ודברים חיוניים אחרים לעסקים במקום אחד. אבל אם אין לכם ברירה אלא להסתפק בכורסא ומקום לשים עליו את המחשב הנייד, אפשר למשל להשתמש בשולחן האוכל, במיוחד אם יש לכם ערימות של ניירות. אם אתם עובדים כשבני המשפחה נמצאים בסביבה, השתמשו באוזניות, גם כדי לא להיות מוסחים וגם כדי שיידעו שאתם שאתם עסוקים.

שימו לב לסדר, ככה לא מבזבזים זמן יקר בחיפוש אחר מסמך אבוד. כל הדברים שאתם צריכים על בסיס יומיומי צריכים להיות במעגל הקרוב. אם יש פריט שאתם זקוקים לו רק לעיתים רחוקות, הוא לא צריך להיות על השולחן. כך למשל דברים שאתם צריכים רק פעם בשבוע, עדיף לאחסן בארונית סמוכה.

הפרדה בין עבודה לחיים הפרטיים

חשוב להפריד בין העבודה לחיים הפרטיים. לשם כך, מומלץ לפתוח מייל המיועד רק לצרכי עבודה. אפשר גם מייל שלישי להירשמות לניוזלטרים ועדכונים. בצורה כזו תישארו בעניינים מבלי לחסום את המייל שלכם.

ישנם כלים שמאפשרים לקבוע הגעת מיילים כך שיישלחו בשעות העבודה, ולא בערב בזמן השכבת הילדים לישון. כיום ג'ימייל למשל הוסיפה טיימר שבו אפשר לתזמן הודעות.

כך גם בטלפונים, הפרידו בין ענייני עבודה ועניינים אישיים. אפשר למשל להשתמש בטלפון קווי המיועד רק לצורכי עבודה.

שיתופי פעולה

עבודה מהבית היא לא התבודדות. ההיפך הוא הנכון – אסור לכם להתנתק. שיתופי פעולה, סיעור מוחות וסתם שיחות חולין חשובים מאוד לקריירה שלכם.

דברו עם הקולגות שלכם לפחות פעמיים בשבוע, בין אם בנייד, במייל או בסקייפ או ברשתות החברתיות. בדידות משפיעה לשלילה על סיכויי ההתפתחות של העסק שלכם.

איך מנהלים חברה שכל עובדיה עובדים מהבית?

איך עובדים מהבית בכיף – ההמלצות של גוגל

חלל עבודה או משרד – יתרונות וחסרונות