חדשות    

סטנלי פישר – אנחנו לא רגועים לגבי שוק הנדל"ן

"אני רואה את בנק ישראל כאחראי על יציבות המערכת הבנקאית", מגדיר פרופסור סטנלי פישר את תפקידו של בנק ישראל וממשיך – " זה לא אומר שאנו צריכים להגן על כל מה שהבנקים עושים ואנו מצפים שהם יתנהגו באופן אחראי, כולל כלפי משקי בית והחברות, לרבות עסקים קטנים ובינוניים...

"אני רואה את בנק ישראל כאחראי על יציבות המערכת הבנקאית", מגדיר פרופסור סטנלי פישר את תפקידו של בנק ישראל וממשיך – " זה לא אומר שאנו צריכים להגן על כל מה שהבנקים עושים ואנו מצפים שהם יתנהגו באופן אחראי, כולל כלפי משקי בית והחברות, לרבות עסקים קטנים ובינוניים. לעיתים ישנן טענות על פיקוח הדוק מדי. רוב השנים יש טענות כאלו. אבל יש שנה אחת שתמיד כולם שמחים שהיינו קשוחים וניהלנו פיקוח הדוק – זה קרה בשנות ה2000 וב-2009 ואז כולם היו שמחים מכך"

פישר מתייחס לקשר בין הבנקים למצב שוק הנדל"ן – "הבנקים חששו שהעלייה בדרישות ההון תגרום להפחתת האשראי ללקוחות. הצלחנו להגיע לאיזון טוב בין הצורך לחזק את הבנקים ולאפשר להמשיך לספק הלוואות ללקוחות. אין התנגשות בין שמירה על צמיחה ברת-קיימא לבין שמירה על היציבות המערכת הבנקאית. זו אחת הסיבות שאנו מאוד מאוד זהירים ביחס לשוק הנדל"ן. בערך 40% מהתיקים של הבנקים בישראל מושקע בנדל"ן (במובן הרחב) בישראל. אין מגבלה על משקל המשכנתאות בתיק האשראי ולמרות שאין מגבלה כזו, אנו, בבנק ישראל, עוקבים באופן הדוק. בעבר השתמשנו בצעדי פיקוח כדי למנוע בעיות בשוק הזה. מבחינה היסטורית, המשכנתאות בישראל נחשבות לנכסים בטוחים יחסית, זה נכון לגבי העבר. אכן היו מעט בעיות – אבל זה נכון ביחס לעבר. לכן, יש כמה אנשים שמספרים לנו שאנו צריכים להירגע לגבי שוק המשכנתאות והנדל"ן, וזה נכון. אבל ההיסטוריה מלאה בדוגמאות של נכסים שהיו בטוחים, עד שהם הפסיקו להיות בטוחים. לכן, אנו לא יכולים להירגע לגבי שוק הנדל"ן.

"אני שומע לעיתים קרובות שאומרים כי 'הנגיד דואג יותר למערכת הבנקאית ממה שהוא דואג לזוגות צעירים'. זה פשוט לא נכון. אנו דואגים ליציבות של המערכת הבנקאית כי אנו דואגים לזוגות צעירים – כך גם אנו דואגים לכל מי שחי בישראל. בערך כמחצית מהמשברים הפיננסים התחילו בשוק הנדל"ן לכן אנו נמשיך להיות מאוד אחראים בנושא.

"המצב באירופה מאוד קשה והוא לא משתפר. יש הרבה אי וודאות. תפקידנו בבנק ישראל והאוצר, שנושא באחריות של שמירה על המשק, זה להיות מוכן לטפל בכל בעיות אם יהיו התפתחויות שליליות באירופה. אנו מוכנים לזה אבל אני לא יכול לדעת מה יקרה אם מדינה אחת או שתיים תעזוב את הגוש. הצלחנו להתמודד עם משבר ענק ב-2008, ויש לי אמון שנוכל לשמור על המשק".

האמת על סטנלי פישר נחשפת – נגיד גרוע 

סטנלי פישר מעורר את הביקושים לשוק הדירות 

סטנלי פישר לא רגוע לגבי שוק הנדל"ן