מדריכי ביטוח לאומי    

סטודנטים חייבים לשלם ביטוח לאומי – כמה ואיך משלמים?

מעודכן ל-04/2018

סטודנטים חייבים לשלם ביטוח לאומי – כמה ואיך משלמים?

סטודנטים חייבים לשלם ביטוח לאומי גם אם הם לא עובדים. נתחיל במצב (שכיח) שהסטודנטים בחלק מהתקופה עובדים – אם במהלך התקופה הם עבדו כשכירים או כעצמאים, עליהם לשלם דמי ביטוח לאומי בהתאם לסטטוס הזה – שכיר או עצמאי (לתקופה שבה עבדו).

אם מדובר בתקופה שבה הם "רק" למדו, כלומר לא עבדו במקביל, אזי עליהם שלם את ביטוח הלאומי ישירות למוסד לביטוח לאומי.

ראשית נתחיל בתכולה – מי נחשב סטודנט לצרוך תשלום ישיר של ביטוח לאומי? ובכן,  תושב ישראל שלומד לפחות 8 חודשים רצופים במהלך שנת לימודים (כולל עתודאי), באחד ממוסדות ההשכלה המוכרים. ההגדרה הזו כוללת לימודים לכל סוג תואר, כל עוד הסטודנט לא מקבל שכר. אגב, מלגה לסטודנט שאינה כרוכה בעבודה אינה נחשבת כהכנסה מעובדה.

סטודנטית שאינה עובדת ונשואה לתושב ישראל פטורה מתשלום עצמאי לביטוח הלאומי.

סטודנטים מחויבים לשלם את דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח הבריאות בעצמם, ישירות מול המוסד לביטוח לאומי. אם הסטודנט לא קיבל שובר לתשלום מהמוסד לביטוח לאומי עליו לפנות ביוזמתו לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום מגוריו ולהסדיר את התשלום.

דמי הביטוח הלאומי לסטודנט –  23 שקל. התשלום המינימלי לביטוח בריאות הוא בסך 103 שקל. ביחד – 126 קלים בחודש.

הרישום כתלמיד בביטוח הלאומי נעשה באופן אוטומטי באמצעות העברת המידע מהמוסדות להשכלה גבוהה לביטוח הלאומי. עם קבלת המידע בביטוח הלאומי על הסטודנט, ישלח אליו הביטוח הלאומי בתוך 3 שבועות פנקס מקדמות לתשלום דמי הביטוח. את דמי הביטוח יש לשלם מדי רבעון.

חשוב לדעת – יש מקרים (לא מעטים) שהסטודנטים מחויבים בתשלומים גבוהים יותר. זה קורה, בין היתר, כאשר מקום הלימודים לא מעבי כראוי את פרטי הסטודנט.  כדי להסדיר את הרישום במוסד לביטוח לאומי ואת מעמדו, עליכם  לשלוח לביטוח לאומי אישור שאתם סטודנטים בתקופה שבה חויבתם ביתר, ובזה ייפתר העניין.