חדשות    תיירות    

נמאס לכם מבטן-גב? קבלו את טיולי האקסטרים הכי שווים

מעודכן ל-09/2019

אם סתם חופשה בנאלית של "הכול כלול" משעממת אתכם ובא לכם ריגושים, תוכלו למצוא מגוון אפשרויות לחוויות אקסטרים מסעירות אספנו לכם שבע חופשות האקסטרים מגניבות במיוחד. אז איזו "חופשה על הקצה" הכי מתאימה לכם?

אם בוערת בכם אש – למה שלא תטפסו על הר געש פעיל?

טיפוס והצצה לתוך לוע הר געש פעיל, זו חוויה מיוחדת ומרתקת שתופסת תאוצה בשנים האחרונות. אחד מהרי הגעש הפעילים המוכרים והמסוכנים ביותר בעולם, הוא הר הגעש וזוב (Vesuvio), שנמצא על רכס הרי האפנינים, ממזרח לנאפולי שבאיטליה. התפרצותו בשנת 79' לספירה החריבה את הערים הרומיות פומפיי והרקולנאום, והתפרצותו האחרונה נרשמה בשנת 1944. ההר מתנשא לגובה של 1,281 מ', והטיפוס אליו מתבצע בשביל מסודר עם מעקות עץ, שמוביל עד ללוע הר הגעש. ניתן להקיף באמצעות השביל המסומן חלק גדול מלוע ההר, פרט לחלק המזרחי, המצוי במצב מסוכן מאוד ואסור לגישה.

גם אזור הפיליפינים מרובה הרי געש, שהמפורסם שבהם הוא הר הגעש טאאל (Taal), באי לוזון, כ-60 ק"מ דרומית למאנילה הבירה. למרות שלא התפרץ משנת 1977, מאז שנות התשעים החלו להופיע סימני פעילות געשית מחודשת, נוצרו סדקים באדמה, בריכות בוץ געשי קטנות וגייזרים של בוץ באי וולקנו הסמוך.

בשנים האחרונות הוגדר האזור כאזור סיכון ברמה הקלה ביותר, ויחד עם היותו נמוך יחסית (כ- 400 מ' מעל פני הים) הוא מהווה אטרקציה אהודה ביותר לחובבי התחום. הר מאיון (Mayon), בדרום-מזרח האי לוזון, הוא הר הגעש הפעיל ביותר בפיליפינים בארבע מאות השנים האחרונות. ההר שמתנשא לגובה של 2,463 מ', התפרץ לאחרונה בשנת 2013 ומהווה אף הוא מוקד עליה לרגל למטפסים חובבי לועות מעושנים.

הרי הגעש נוספים שאפשר ומומלץ לטפס עליהם, לצפות בעשן המיתמר ולהסניף את ניחוח הגופרית: הר אטנה בסיציליה, הר סטרמבולי מצפון לחופי סיציליה, הר קילוואה בהוואי והר אסו באי קיושו ביפן.

טרק בשמורת האנאפורנה – יערות, אגמים קפואים ופסגות מהגבוהות בעולם

אנאפורנה, רכס ההרים האימתני של ההימלאיה, נקרא על שם אלת המזון. מי שהיו שם יודעים לספר שהאלה נוטה להיות מאוד רעבה, ואפילו זועמת לפעמים, זעם שמתבטא במפולות שלגים קשות ותנאי מזג אוויר בלתי אפשריים.

למרות היותו רחוק מהפסגה הגבוהה בעולם, מדובר באחד מאתרי המטפסים המאתגרים, שלמרבה הצער גם גבה לא מעט קורבנות לאורך השנים. אך למרות זאת, רכס האנאפורנה שבנפאל ממשיך להיות אחד מיעדי הטיפוס הפופולאריים ביותר. הפסגה הגבוהה ברכס היא אנאפורנה 1, המתנשאת לגובה של יותר מ-8,000 מטרים.

טרק סובב אנאפורנה (Around Annapurna) היה ועודנו הטרק האהוד ביותר בקרב מטיילים ישראלים בנפאל. הוא מציע מגוון נופים גדול, רמת הקושי שלו בינונית עד גבוהה והחוויה הכרוכה בהליכה בו מגרה ומסעירה את כל החושים. עוד יתרונות לטרק הזה הם הגישה הנוחה (יחסית) לתחילת המסלול, הכפרים והכפריים הנחמדים שבדרך, העלייה ההדרגתית בגובה, דבר המאפשר התאקלמות טובה, ורמת השירותים הסבירה עד טובה מאוד שיש לאורך המסלול. שיאו של הטרק הוא חציית פאס (pass, מעבר הרים) בגובה 5,416 מ', ששמו ת'ורונג לה (Thorung la).

עד לפני כמה שנים, טרק סובב אנאפורנה נמשך כשלושה שבועות. תחילתו היה בכפר בסי סהר (Besisahar), שההגעה אליו נעשית מקטמנדו או מפוקרה, וסופו – לאחר שלושה שבועות של הליכה – בכפר בני, שממנו היו חוזרים בנסיעה לפוקרה. בשנים האחרונות הקדמה מגיעה גם לאזורים אלה, וכבישים הולכים ומחליפים את חלק ממסלולי ההליכה בטרק (כלומר, לא בדיוק מחליפים, אבל מתווספים), מה שגורם לחלק ניכר מהמטיילים לקצר את משך השהייה על המסלול. כיום ניתן להגיע ברכב עד לכפר סאנג'ו (Syanje) – ובעתיד הלא רחוק, גם מעבר לשם – ולסיים את קטע ההליכה במוקטינת', שהוא הכפר הגדול הראשון אחרי מעבר ההרים ת'ורונג לה, מה שמשאיר כעשרה ימי הליכה נטו.

ראפטינג – לרחף על מים סוערים

מי שמעדיף את המים שלו זורמים ולא קפואים, יקבל את מנת האדרנלין שלו בראפטינג. ראפטינג הוא ספורט אתגרי המאפשר ליהנות מהטבע מזווית שונה ומיוחדת. נהרות העולם מדורגים על פי רמות קושי שונות. בין יעדי הראפטינג הפופולאריים בעולם אפשר למצוא מספר נהרות בקנדה, את נהר סאן קוסי בנפאל ואת פוטלאפו בצ'ילה. באזורנו תוכלו למצוא ראפטינג שווה בטורקיה, סלובניה ובאיטליה.

אחד מהנהרות הטובים ביותר לראפטינג באירופה הוא נהר נוצ'ה (Noce) שזורם בהרי הדולומיטים שבצפון איטליה. הנהר, זורם בעמק סולה המבודד ומוקף בנופים נפלאים של צוקים משוננים ופסגות מושלגות. בקיץ, לאחר הפשרת השלגים ניתן ליהנות בו מאשדות בדרגות 5-3.

אבל אחד הפופולאריים והקשים בתחום נמצא דווקא בגבול שבין הודו לטיבט. נהר הזנסקר, אחד מיובליו של נהר האינדוס, מזמן אליו חובבי ראפטינג מכל העולם, לטיסה מטורפת על המים בדרגת קושי 4 עד 5 (אחת לפני הקשה מכולן).

בקרבת רישיקש, באזור מקורות נהר הגנגס (Ganges) ההודי, המים צלולים ונקיים וברקע אפשר לראות תפאורה מרשימה של ההרים והמקדשים שמעטרים אותם. הנהר מציע ראפטינג מדרגה 1 שמתאימה גם לילדים ולמי שרוצה ליהנות בנחת מהנוף וגם לראפטינג מקצועי בדרגה 5.

בתוך הגרנד קניון שבאריזונה, ארצות הברית, נמצא אחד המקטעים היפים והמרשימים ביותר של נהר הקולורדו (Colorado River). אזור זה הפך לפופולארי במיוחד בקרב אוהבי הראפטינג שנהנים לראות את קירות הקניון האדומים מזווית שונה ומרתקת.

יעדי ראפטינג מומלצים נוספים הם נהר הפקוארה שביערות הגשם של קוסטה ריקה, נהר ג'ונסטון שבאוסטרליה, מקטע של הנילוס הלבן, אחד הנהרות המדהימים בעולם, שעובר באוגנדה, ונהר הזמבזי העובר בזמביה ובזימבבווה שבאפריקה.

קפיצות הבאנג'י הגבוהות בעולם

אם אתם כבר בעניין של קצוות, למה ללכת על הקצה אם אפשר לקפוץ ממנו? זוהי אחת מפעילויות האקסטרים המספקת לגוף כמויות אדירות של אדרנלין מרגש וממכר, יחד עם איבוד שליטה וחוסר אוריינטציה. לפי ספר השיאים של גינס, במשך שנים נחשב גשר הבאנג'י מעל בלוקרנס ריבר (Bloukrans River), כ-40 ק"מ ממזרח למפרץ פלטנברג שבדרום אפריקה, לגשר הבנג'י הגבוה בעולם, המאפשר קפיצה מגובה 216 מ' לכיוון הנהר. אולם בשנים האחרונות החליף אותו הרויאל גורג' ברידג' (Royal Gorge Bridge) שבקולורדו, ארצות הברית, שמתהדר בתואר פלטפורמת הבנג'י הגבוהה בעולם, שבה תמורת כמה מאות דולרים תוכלו להתהדר בקפיצה מגובה חסר תקדים של 321 מ'.אם חשקה נפשכם לחקות את ג'יימס בונד בסרט "גולדן איי", אתם מוזמנים לקפוץ ממרומי סכר ורצסקה (Verzasca) שליד לוקרנו בשוויץ, וליהנות מקפיצה בנוף מרשים במיוחד ומגובה של 220 מ'.

אם תקפצו קצת מזרחה, לגבול שבין נפאל לטיבט. מעל הנהר השוצף בהוטה קוסי (Bhote Koshi), בגובה 160 מ' תמצאו גשר פלדה שנבנה במיוחד למטרה זו, ונחשב לאחד מאתרי הבאנג'י המרהיבים בעולם.

במגדל מקאו שבסין תוכלו לבצע את קפיצת הבאנג'י הרשומה בספר גינס כקפיצה הגבוהה בעולם מבניין מסחרי. הקפיצה מגובה של 233 מ' לעבר הכביש הסואן שמתחת למגדל, כשמהירות הנפילה האסטרונומית מגיעה לכדי 200 קמ"ש. ליתר ביטחון, תאובטחו היטב לשלושה כבלים, שיכולים לשאת שלושה טון, וישמרו עליכם פן תתקרבו מדי לקירות המגדל.

אמזונס – מסע הישרדות

האמזונס, הנהר הגדול בעולם המשתרע על פני תשע מדינות, הוא כנראה אחד ממרבצי הטבע הפראיים היפים ביותר בעולם. כעשרה אחוזים מכלל מיני בעלי החיים הידועים בעולם מתקיימים באזור. הנהר והיער, או אם תרצו הג'ונגל שלצדו, נבחרו ב-2011 לאחד משבעת פלאי עולם הטבע.

אבל לצד היופי המטריף של האמזונס, גם לא מעט קשיים בדרך. ההישרדות בג'ונגל לא פשוטה, ולמעשה הרבה יותר קשה מכל תוכנית ריאליטי שאולי ראיתם בנושא.

יערות האמזונס של אקוודור מציעים מגוון מרתק של בעלי חיים, צמחיה ושבטים מבודדים החיים בבידוד במעבה הג'ונגל.

הג'ונגלים של האמזונס משתרעים על פני שטח עצום ועוברים במדינות רבות באמריקה הדרומית – ברזיל, פרו, בוליביה, ונצואלה, קולומביה ואקוודור. בצפון מזרחה של אקוודור, באזור אגן קוקה, משתרע ג'ונגל פראי סבוך וצפוף בכל גווני הירוק האפשריים. הג'ונגל הוא חלק מיער האמזונס האינסופי ונחשב לאחד המקומות היפים ביותר בעולם ולנקודה המרשימה ביותר לביקור באמזונס. במקום עדיין מתקיימת האשליה שהטבע ינצח את הקדמה. ניתן לתור אחר בעלי חיים אקזוטיים, לשוט על יובלי האמזונס ואפילו לחוות דייג פיראנות.

באזור עשרות אלפי מינים של צמחים וחיות בר מרתקות, מנחשי אנקונדה דרך קופים צווחניים ועד לקפיברה, המכרסם הגדול בעולם. בין כל אלה, ניתן למצוא גם כפרים קטנים בהם חיים שבטים מבודדים, המקיימים עדיין אורח חיים אותנטי ומסורות עתיקות.

סקייווקינג – ללכת בשחקים

מי שמעדיף את מנת הריגוש שלו בנוף אורבני, יוכל ללכת על סקייווקינג  (Sky walking), ענף אקסטרים מטורף במיוחד שהפך בשנים האחרונות ללהיט שחביב בעיקר על צעירים חסרי פחד גבהים ובעלי משאלת מוות.

מדובר בטיפוס והליכה על מבנים גבוהים, גורדי שחקים, מנופים, אנטנות וגשרים, ברחבי ערים בעולם, ללא כל ציוד טיפוס, כבלי ביטחון או כל אמצעי בטיחות אחר. מקצועני הענף מכנים את עצמם רופרים (Roofers) ומתהדרים בתמונות עוצרות נשימה שהם מנציחים במהלך ביצוע הליכת השמיים. זהו כמובן ענף אקסטרים מסוכן ביותר ובלתי חוקי, שמסתיים בקנסות ומעצרים, אלא אם כן, הוא נעשה במגדל מקאו (Macau Tower) שבסין.

הסינים לקחו את הטרנד הקיצוני הזה, "תרבתו" ומסחרו אותו. כאן תקבלו הזדמנות של פעם בחיים לעשות סקייווקינג בגובה מפלצתי של 233 מ', כשמסביב פרושים מבני מגורים, קומפלקסים של מלונות ענק, בתי קזינו וגשרים. הסקייווקינג מתבצע על שוליים צרים, ללא מעקה, של טבעת המקיפה את ראש המגדל העצום. ההליכה בטור, זה אחר זה, בצעדים מדודים ובהובלת מדריך מנוסה ומקצועי. בזמן ההליכה תהיו קשורים ברתמות אבטחה קצרות ואלסטיות ובחגורות בטיחות שנועדו למנוע מהצועד להגביר את הקצב יתר על המידה. אם תסיטו את ראשכם לצדדים, תוכלו להבחין בעשרות אנשים הנצמדים לקירות הזכוכית של המגדל ובוהים בכם בהערצה (או בחרדה). כך או כך, זוהי אחת החוויות האולטימטיביות של הליכה על הקצה.

למולטי-מיליונרים בלבד: טיסה לחלל

אם פתחתם בילדותכם מסטיק בזוקה, ודאי הבטיחו לכם שעד גיל 21 תגיעו לירח. אז אמנם זה עדיין לא קרה – טיסות לחלל הן עדיין לא עניין שבשגרה כמו טיסות לחו"ל. אבל תיירות חלל כבר קיימת, והיא מתפתחת במהירות. באפריל 2001 טס לחלל התייר הראשון: איש עסקים ומיליונר אמריקאי. לפני כן רק אסטרונאוטים זכו לטוס לחלל – במשימות שמומנו ובוצעו מטעם מדינות וסוכנויות חלל רשמיות, ולא באופן פרטי.

בהמשך ביקרו בחלל עוד כמה תיירים, התארחו בתחנת החלל הבינלאומית והקיפו בה את כדור הארץ. טיסה כזו כרוכה באימונים והכשרות, ובתשלום של מיליוני דולרים, כך שכיום היא נחלתם של עשירים בלבד. אבל חברות פרטיות כבר עובדות במרץ על פיתוח התיירות, במטרה להנגיש אותה בעתיד לציבור. למשל, חברת "גלקטיק סוויט" ("סוויטה גלקטית") מקימה את המלון הראשון בחלל. המלון הוא תחנת חלל המקיפה את כדור הארץ מדי 90 דקות. היא נועדה לארח תיירים למשך 4 עד 6 ימים בכל סבב, לאפשר להם לחוות שהות במיקרו-גרביטציה ולראות את כדור הארץ מלמעלה.

בכמה מדינות ברחבי העולם, בהן שוודיה, סינגפור וארה"ב, נבנים כיום נמלי חלל שמטרתם לאפשר בעתיד שיגור של טיסות מסחריות לחלל. במקביל עמלים מהנדסים על פיתוח של חלליות מסחריות זולות יחסית, שאותן אפשר לשגר בהתראה קצרה. בעתיד הפיתוחים האלה צפויים להרחיב את טווח האפשרויות של תיירים מהשורה לביקור בחלל, וגם להוזיל את העלויות.

בינתיים, אם תוכלו לגייס 200,000 דולר "בלבד", אולי תוכלו להתנסות בטיסת חלל תת-מסלולית. הכוונה לטיסה קצרה, בת כשעה, בגובה של מעט יותר מ-100 ק"מ מעל פני הקרקע. בטיסה כזו כלי הרכב לא נכנס למסלול סביב כדור הארץ, אבל אפשר לשהות במיקרו-גרביטציה, ולחזות בנוף מרהיב של כדור הארץ מלמעלה. כמה חברות מפתחות כיום חלליות לטיסות תת מסלוליות מסחריות.

לגבי העתיד, יש כל מיני תכניות להקמה של מלונות חלל – אחד מהם יורכב מיחידות מתנפחות הדומות לבלון. ומה אפשר לעשות במלון חלל שכזה? קודם כול, מתבוננים בכדור הארץ ורואים כמה זריחות ושקיעות מדי יום, בהתאם למהירות שבה מקיף המלון את כדור הארץ. פעילויות נופש יצטרכו לעבור התאמה לתנאי החלל – במקום טיפול ספא, למשל, אפשר לשחק בבועות מים מרחפות. כדי לנוח או לישון רצוי להירתם לכיסא נוח או למיטה, כדי לא "לשוטט" ולהתנגש זה בזה…

סביר להניח שבעתיד הלא מאוד רחוק, האפשרות לטוס לחלל אכן תיעשה נפוצה וזולה יותר. אם בני האדם יקימו מושבות מחוץ לכדור הארץ, יכול להיות שבהמשך יווסדו שם גם מתקני נופש, ואולי אפילו מסלולי טיול. ואולי במקום לטוס לחופשה בחו"ל, נבלה כמה חודשים בבית מלון מפנק על הירח.

אפליקציות חינמיות שאתם חייבים בחו"ל

קונים מט"ח לקראת חופשה בחו"ל?  ככה תחסכו כסף!