חדשות    

נלחמים בגירעון התקציבי; האם זה יעזור?

שי באבד, מנכ"ל משרד האוצר

האוצר מכין תוכנית להפחתת הגירעון. באוצר מבינים שהחודשים שעברו והחודשים שיעברו עד שתקום ממשלה ועד שמקבלי ההחלטות באמת יתחילו לקבל החלטות לגבי הגירעון, עלולים להעצים את הגירעון והחליטו לפעול – מנכ”ל משרד האוצר שי באב”ד פנה לאגף התקציבים כדי להכין תוכנית לצמצום הגירעון הצפוי השנה ושנה הבאה.

הגירעון התקציבי ב-2020 צפוי, על פי התחזיות, לעמוד על 4% תוצר – מדובר בגירעון שהלך ועלה בשנים האחרונות לשיא שמחייב חיסכון והתייעלות, לצד פעולות נוספות.

עם זאת, בשל פיזור הכנסת, האוצר לא יוכל לבצע צעדים הכרוכים בשינויי חקיקה. כלומר לא תתאפשר העלאת מסים  וגם לא ביטול פטורים ממס, כפי שרצו לעשות באוצר לפני מספר חודשים.

כך או אחרת, התחזית המעודכנת של האוצר לשנים 2020-2023 הוצגה אתמול לפורום הנהלת המשרד, שכולל את מנכ”ל המשרד,  הממונה על התקציבים שאול מרידור והכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג. בדיון נקבע כי צעדים לצמצום הגירעון יוצגו כבר בקרוב, לפני הצגת התחזית המעודכנת לממשלה.

שר האוצר משה כחלון התנגד בתחילת השנה להצגת תחזית מעודכנת לגירעון ב-2019  של 3.5%. מדובר בחריגה מהיעד – 2.9%, אך מתברר כי הגירעון יהיה גדול יותר. התחזית כעת היא כי בשנת 2019 יעמוד הגירעון על 3.6%-3.7%.

בשנת 2020 צפויות הוצאות הממשלה לעלות, גם בשל אישור תכנית תקציב רב-שנתית חדשה למערכת הביטחון, לכ-4%.

מה זה תקציב הממשלה? ומה כלול בו?