חדשות    

מ-2020 יחויבו הרשתות הגדולות לקבל רק כרטיס אשראי חכם

מיולי 2020 הרשתות הקמעונאיות יהיו חייבות לקבל כרטיס אשראי חכם – טכנולוגיית EMV -המאפשרת להזין את קוד המשתמש ומהוהה אופציה מאובטחת יותר מהאופציה הקיימת כיום. עם אימוץ הטכנולוגיה הארנקים הגדולים של אפל וגוגל, אפל פיי וגוגל פיי , יוכלו להיכנס למשחק.

לפי המתווה שקבע בנק ישראל –מדצמבר 2023 ייאסר באופן מלא על כלל בתי העסק בישראל להשתמש במנגנון הסליקה הישנה וכל התעשייה תעבור לטכנולוגיה החדשה. ההליך יהיה הדרגתי – תחילה העסקים הגדולים ואז הקטנים.

מיולי 2020 ייאסר על עסקים גדולים (עם מחזור של מעל 100 מיליון שקל בשנה ולמעט תחנות דלק) לכבד תשלומים בכרטיסי אשראי דרך שיטת התשלום הישנה – סליקה באמצעות פס מגנטי על ידי המוכר. הם יהיו חייבים לסלוק את כל העסקאות בכרטיסי אשראי דרך הטכנולוגיה החכמה החדשה.  בעסקאות עד 200 שקל הלקוח רק יקרב את כרטיס האשראי למסוף התשלום והמסוף יזהה את הכרטיס דרך צ'יפ חכם שמוטמע על גביו (סימול שמופיע על הכרטיס שנראה כמו סימול של רשת wifi). בעסקאות מעל 200 שקל הלקוח כבר יצטרך להכניס את הכרטיס למסוף התשלום כך שיקלוט צ'יפ מגנטי אחר ולהזין את הקוד הסודי של הכרטיס. אם זה נשמע לכם מוכר, הרי שזו הטכנולוגיה שמשמשת שנים באירופה ובקרוב בארצות הברית. הצ'יפ כבר מובנה ברוב הכרטיסים.

החשש העיקרי הוא מצרכנים שישכחו את הקוד ויעכבו את התורים. כדי להקל על הצרכן לזכור את הקוד בנק ישראל מאפשר לשנות את הקוד בקלות. לשם כך בנק ישראל ייצא בקמפיין לחינוך הציבור. אם זוכרים את הקוד הטכנולוגיה החדשה דווקא תזרז את התשלום בקופות משום שהלקוח רק יקרב את הכרטיס למסוף התשלום והעסקה תושלם.

אלו חדשות טובות, בעיקר לאפל פיי ולגוגל פיי שעיכבו את כניסתן לישראל עד כה מכיוון שממילא בתי העסק לא עובדים על שיטת התשלום שלהם וכעת יכולים להגיע לארץ. אם המתווה ייושם במועד, כבר ביולי הקרוב כל בתי העסק הגדולים בישראל יוכלו להתחיל גם לכבד תשלומים דרך הסמארטפונים. כגופים שונים במתווה לקידום תשתית ה-EMV בישראל. כאשר יתגבשו החלטות סופיות הן יפורסמו.