זכויות עובדים    

מתכוון להתפטר? אתה חייב להגיש מכתב התפטרות

מעודכן ל-10/2022

מתכוונים להתפטר? אתם חייבים לכתוב מכתב התפטרות.

פעם אנשים היו עובדים 30 שנה ויותר במקום עבודה אחד, אבל מאז הזמנים השתנו ובעיקר האנשים השתנו, והיום אנשים מחליפים מקומות עבודה בתדירות גבוהה וכל כמה שנים עוברים למקום חדש. שוק העבודה הפך להיות משתנה ודינמי, חברות עולות ויורדות, תפקידים נעלמים ותפקידים חדשים צצים. בלי קשר לסיבה – כאשר זה קורה זה קורה, ומגיע השלב שבו אתם מחליטים לעזוב.

במקרה כזה, ושימו לב – מדובר על עזיבה שנובעת מהחלטה שלכם, ולא מפיטורים על ידי המעסיק – החוב מחייב אתכם להגיש מכתב התפטרות רשמי למעסיק שלכם. בדיוק כמו שמעסיק יכתוב לעובד מכתב פיטורים במקרה שהחליט לוותר על שירותיו, כך עובד שמחליט לעזוב מקום עבודה, נדרש להסביר את הצעד שהחליט לנקוט.

איך כותבים מכתב כזה? מה צריך להיות כלול בו? מתי בדיוק להגיש אותו? הכל במדריך שלפניכם.

מכתב התפטרות  – שלום בוס, אני מתפטר

מכתב התפטרות נועד לתת למעסיק מספיק זמן להיערך לעזיבת העובד ולמצוא לו מחליף. כיום עובדים רבים מוצאים את ההזדמנות לדפוק על דלתו של הבוס, להתיישב ולהודיע בעל פה כי בכוונתם לעזוב את מקום העבודה. אבל חשוב לדעת – על פי החוק, עובד שהפסיק לעבוד ולא הגיש מכתב התפטרות (הודעה מוקדמת על התפטרות), ישלם פיצוי בסכום השווה לשכרו הרגיל לתקופה שהיה צריך לתת כהודעה מוקדמת. לדוגמא, נניח שעל פי הסכם ההעסקה עליכם להודיע חודש מראש למעסיק על התפטרות. ונניח שלא הודעתם, אלא פשוט קמתם והלכתם. המעסיק רשאי לדרוש מכם פיצוי בגובה השכר החודשי שלכם.

עם זאת, עובד שלא יכל להודיע מראש בגלל נסיבות מיוחדות, לא יהיה חייב בהודעה מוקדמת. מהן אותן נסיבות מיוחדות? זה לא מפורט בחוק. המחוקק הקנה לשר העבודה והרווחה את הסמכות לתקן תקנות שמגדירות את הנסיבות המיוחדות, אלא שעד היום אין תקנות כאלו, אבל כן יש פסיקה שלפיה נסיבות כאלו הן רק במקרים חריגים וחמורים במיוחד.

במכתב על העובד לכתוב כי הוא יעזוב בתקופה הקרובה את מקום העבודה ועליו לציין את מועד ההודעה על כך ואת יום הכניסה לתוקף של ההתפטרות.

מכתב התפטרות אמור להיות מוגש לפני כניסת ההתפטרות לתוקף. אם מדובר על עובד שמקבל שכר חודשי הוא צריך להגיש את מכתב ההתפטרות שלו בהתאם למועדים הבאים:

במהלך ששת חודשי עבודתו הראשונים – יום אחד מראש עבור כל חודש עבודה;  במהלך החודש השביעי לעבודתו עד תום שנת עבודתו הראשונה – 6 ימים מראש, בתוספת של יומיים וחצי בשל כל חודש עבודה בתקופה האמורה.

לאחר שנת עבודתו הראשונה – חודש ימים מראש.

עובד שעתי צריך להגיש מכתב התפטרות באופן הבא:

בשנת עבודתו הראשונה – יום אחד מראש עבור כל חודש עבודה; במהלך שנת עבודתו השנייה – 14 ימים מראש, בתוספת של יום אחד עבור כל שני חודשי עבודה בשנה האמורה. במהלך שנת עבודתו השלישית – 21 ימים מראש, בתוספת של יום אחד עבור כל שני חודשי עבודה בשנה האמורה.

לאחר שנת עבודתו השלישית – חודש ימים מראש.

העובד אמור להמשיך ולעבוד בשכר מלא גם במהלך התקופה המוקדמת להתפטרותו, אלא אם כן המעביד הודיע לו כי הוא מוותר על עבודתו בפועל בתקופה זו (באופן מלא או חלקי), ובכל מקרה העובד מקבל בתקופה זו שכר.

מכתב התפטרות – מה לכתוב?

כאמור, מכתב התפטרות יכלול את היום בו ניתנה ההודעה ואת היום בו ההתפטרות נכנסת לתוקף. כמו כן, ממליצים מומחים בתחום זכויות העובדים, לפרט מהן הסיבות להתפטרות.

למשל, במידה והעובד מתפטר כדי לטפל בילד הוא צריך לציין זאת במכתב ההתפטרות. עובד שמתפטר מעבודתו כדי לטפל בילדו בגלל נכות או מחלת בת זוגו יצרף להודעתו גם אישור רפואי בדבר הנכות או מחלת בת הזוג (כך דורשות התקנות) .

העובד זכאי לתשלום פיצויי פיטורים כעבור 15 יום ממסירת ההודעה המוקדמת/ יום מסירת מכתב התפטרות.

ואם מדובר בעובד שמתפטר על רקע הרעת תנאים? עובד כזה צריך להוכיח כי בנוסף לכך שאירעה הרעה מוחשית בתנאי עבודתו, הוא התריע על כך בכתב בפני המעסיק, ונתן למעסיק הזדמנות לתקן את תנאי העבודה. מאחר שהמעסיק לא תיקן את התנאים, הוא נאלץ להתפטר עקב כך.

מכתב התפטרות של עובד כזה יכלול פירוט על הרעת התנאים וכן יוסבר במכתב על ההתרעה שנתן העובד למעסיק ועל כך שהמעסיק לא תיקן את תנאי העבודה, ולכן נאלץ העובד להתפטר.

אלה הכללים מלמעלה, אבל אם מדובר במקרים ספציפיים, קשרים מסוימים והסכמים שונים בין העובד למעסיק, זה יכול להתבטא במכתב התפטרות שונה, מפורט יותר וכו'.

מחשבון פיצויי פיטורין

מדריך פרישה