שוק ההון    

משבר אנרגיה? לא ממש

קרדיט: pixabay
מותו של  העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, יצר משבר בין סעודיה לארה"ב ומדינות אירופה. העיתונאי שלטענת סעודיה מת בקטטה בקונסוליה באיסטנבול, ככל הנראה נרצח בגלל התנגדותו לבית המלוכה הסעודי. אבל המשבר הזה לא יביא ככל הנראה לעלייה חדה במחיר הנפט ולמשבר אנרגיה.
שר האנרגיה הסעודי, התבטא כי לא יהיה משבר אנרגיה בסגנון זה שהיה בשנות ה-70'. משבר האנרגיה של 1973 פרץ לפני מלחמת יום הכיפורים והחמיר במהלכה ובעקבותיה. אז ארצות ערב צמצמו את אספקת הנפט לעולם המערבי כדי ליצור לחץ על מדינות המערב כנגד ישראל.
כך או אחרת, סעודיה, הודתה כי העיתונאי המתנגד המשטר שנעדר בשבועות האחרונים, מת. בהצהרה של התובע הכללי במדינה על התוצאות הראשוניות של חקירת הפרשה נמסר כי קטטה פרצה בין חשוקג'י לבין אנשים שפגש בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2 באוקטובר, וכי הוא מת במהלכה. נזכיר כי היעלמותו עוררה סערה בינלאומית וגרמה למתיחות בין סעודיה למערב.
האירוע הזה והמתיחות שנוצרה בעקבותיו יכולים לגרום למשבר בין המדינות ולירידה בתפוקת הנפט, אך נראה שיש סיבות אחרות שעשויות להעלות את מחיר הנפט. שר האנרגיה של סעודיה אמר כי הסנקציות האמריקאיות על איראן עשויות להפחית את תפוקת הנפט ולגרום לעליית מחיר – "אין ביטחון לכך שמחיר הנפט ישאר מתחת ל-100 דולר" – אמר השר. מחיר הנפט עומד על כ-70 דולר.