מיסים    

מס על עבודה של ישראלים בחו"ל – כל מה שצריך לדעת

ועדת הכספים אישרה רפורמה במיסוי הכנסת עבודה של ישראלים ברחבי העולם. מדובר בתיקון חשוב שמשמעותו, הלכה למעשה,  רפורמה מקיפה במיסוי הכנסת עבודה של ישראלים בחו"ל.

הכללים עוסקים במיסוי עובדים ישראלים הנשלחים לעבוד בחו"ל על ידי מעסיקם לתקופות ארוכות. קבוצה משמעותית שכללים אלה חלים עליה הינה עובדי הנציגויות הישראליות בחו"ל (שגרירים, שליחים וכו').

הכללים בנוסחם עד היום מעניקים הטבות בדרך של ניכוי הוצאות בגין דיור, טיפול רפואי וחינוך. כמו כן, קובעים הכללים חישוב מס מיוחד (מדרגות מס דולריות). חישוב המס לפי המדרגות הדולריות בכללים, יוצר במרבית המקרים חיוב מס גבוה ביחס לחיוב המס בישראל. מצב זה נוצר לאור השינויים בשער החליפין של הדולר לעומת השקל לאורך השנים, ובשל השינויים במיסוי היחיד, שהביאו לירידה בנטל המס על יחידים בישראל. בנוסף לכך, ההבדלים בחישוב המס יוצרים מורכבות ובעיות רבות ביישום החישוב.

עיקרי התיקונים הם השוואת חישוב המס של העובדים בחו"ל לכללי חישוב המס הנהוג בישראל וכן עדכון והעלאת סכומי ההוצאות המותרות בניכוי בשל שכר לימוד של ילדי העובד בחו"ל וכן בדיור במספר מדינות.

במשרד האוצר נימקו את הצעד בכך שחישוב המס של עובדים אלה הינו לפי מדרגות מס דולריות. בנוסף,  מירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים ציינה כי במסגרת הכללים הקיימים הנציג הבכיר של מדינת ישראל בכל נציגות זכאי לכללים מקלים לגבי שווי השימוש ולגביו מבקש התיקון להשוות את התנאים לאלה של יתר העובדים הזכאים לרכב.

יו"ר וועדת הכספים, ח"כ משה גפני דרש כי יצוין שהשינוי לא פוגע ביתר העובדים הזכאים להחזרי ההוצאות בגין הרכב: "אנחנו המדינה אולי היקרה ביותר בנוגע לשווי שימוש ברכב. אתם צריכים את הכסף, אני מבין, אבל זה הופך בלתי נסבל. הפרנסה של אנשים נפגעת באופן חמור בשל העלות הגבוה".

סביון: "כללי הרכב זו סוגיה הרבה יותר רחבה, לא חשבנו שנכון דווקא בתוך הכללים הפינתיים האלה לעשות שינוי. רק בנושאים ייחודים לעובדי חוץ יצרנו ייחודיות".

ח"כ גפני סיכם את הדיון: "התיקון הוא לטובת עובדי משרד החוץ שמציאות זו חלה לגביהם וזה מגיע להם על פועלם למען מדינת ישראל. לצד כך אני חושש שמי שיפגע בסופו של דבר אלה עובדים שאינם נמנים על משרד החוץ – עובדי הייטק וחברות פרטיות, אני מבקש שתבדקו זאת. בנוסף אני סבור שבסוף תעשו גילום ואני מתנגד לזה. צריך לשנות את השיטה באופן מוחלט. שווי השימוש ברכב במדינות אחרות הרבה יותר נמוך וראוי היה שתעשו בחינה בנושא הזה כמו שעשיתם אותה כאן בנוגע לעלויות חינוך ודיור באותן מדינות ועשיתם השוואה והקבלה. נקיים דיון לעניין שווי השימוש המופרז בישראל"

להלן עיקרי התיקון לכללים:

  • השוואת חישוב המס לפי הכללים לחישוב המס הרגיל בישראל:

    • מדרגות מס
    • נקודות זיכוי
  • עדכון סכומי ההוצאות המותרות בניכוי (דיור ושכר לימוד).
  • ביטול ההוראה המקלה הקובעת שווי רכב מופחת ל"עובד הבכיר".
  • הארכת משך התקופה המינימלית לשהייה בחו"ל בגינה יחולו הכללים מ- 4 חודשים ל- 8 חודשים.

הכללים החדשים יהיו פשוטים יותר ליישום ויתקנו את העיוותים שנוצרו לאורך השנים בחישוב המס לעובדים שנשלחו לביצוע עבודתם בחו"ל. הכללים החדשים יחולו החל מיום 1/1/2018.

בפועל, מדובר על הסדרה של נושא היה בעייתי ולעיתים נפל בין הכסאות – מה חבות המס על שכר של ישראלי שעובד בחו"ל – לפי המס בארץ הזרה, או לפי המס בארץ המקור – ישראל. ובכן, נקבע בסופו של דבר שהמס יהיה בהתאם לישראל, וזה אגב, ברוב המקרים יתרון גדול מאוד לעובדים.