מיסים    

מסים על מתנות – כל השאלות והתשובות

קרדיט: pixabay

מעודכן ל-03/2019

קיבלתם מתנה? יכול להיות שהמדינה גם רוצה קצת. לא  כל המתנות הן שלנו במאה אחוז, בין אם זה כסף, בונוסים, צ'ופרים, הטבות והנחות. חלק מהמתנות הללו נחשבות כ"הכנסה" ולכן חייבות במס ויש לדווח עליהן.

סעיף 2 לפקודת מס הכנסה, הוא הסעיף המרכזי הקובע את מקורות ההכנסה השונים אשר חייבים במס בישראל. "מתנה" אינה נכללת בתוך סל המקורות הללו והיא למעשה פטורה, אך ורק במקרה  שניתנה בתום לב.

מתי מתנה תחויב במס ומתי לא?

השאלה האם המתנה או ההנחה ניתנה כחלק ממערכת יחסים עסקית, או האם מחליפה המתנה חלק משכר עבודה, הכנסה או עסקה. כמו כן נשאלת השאלה האם המתנה או ההנחה ניתנו בתום לב.

רשות המסים מטילה מס כשהיא סבורה שמקבל המתנה  או הנחה היה מצפה לתמורה בעבור שירות שנתן. פסקי הדין אומנם אינם החלטיים בנושא .שימו לב שגם מתנה אשר לא הייתה ציפייה משפטית לקבלה וניתנה מיוזמת נותן המתנה עשויה להיות חייבת במס.

ואם קיבלתי מתנה מאמא?

בפקודת מס הכנסה מוגדר קרוב לפי דרגות הקרבה המשפחתית השונות.  אומנם מיסוי מתנה מבוצע כלפי העקרונות לעיל,  אבל המחוקק ורשות המיסים הכירו במצבים שבהם, מפאת קרבה משפחתית הדוקה, מתנה בין קרובים לא תמוסה. למשל, מחשב שקונה אם לבתה,  להבדיל מחופשה  בקריביים שמקבל כוכב כדורגל ממפרסם. למעשה, זו אחת ההפרות שבהן מואשמת בר רפאלי

מה לגבי מתנה מהעבודה?

אם המתנה ניתנה במסגרת עסקית של נותן ומקבל שירות, או של יחסי עבודה בין עובד למעביד, יהיה קשה יותר להוכיחכי המתנה ניתנה מחוץ למסגרת היחסים ובתום לב, ללא ציפייה לתמורה.

מה ההבדל בין כסף לבין מוצר או שירות?

התמורה בכל אירוע מס יכולה להיות בכסף או בשווה כסף. ולכן רשות המסים לא מתחשבת אם המתנה ניתנה במזומן או בשווה כסף או בצורה של שירות.

אפשר להצהיר על מתנה בכסף כהלוואה, ולזכות בפטור מתשלום מס?

לא. הסיווג יייעשה על פי המהות של הפעולה שנעשתה. ולכן מתנה היא איננה הלוואה ולהיפך. דיווח כוזב הוא עבירה פלילית

מכרתי את המתנה. צריך לשלם מס?

כאשר מקבל המתנה מוכר אותה, הוא אינו פטור ממס. זהו אירוע מס לכל דבר, וצריך לחשב את העלות לצרכי מס של המתנה שניתנה  ולדווח על הפעולה במלואה.

העלמות המס של בר רפאלי – כל הפרשות

מס על עבודה של ישראלים בחו"ל – כל מה שצריך לדעת