קריירה    

מנהל אחריות תאגידית – מה זה ואיך מוצאים בזה עבודה

מעודכן ל-07/2019

מנהל אחריות תאגידית הוא מקצוע חדש הצובר תאוצה ועניין, כך למשל בסקר של קבוצת הפייסבוק "מתחבטי מקצוע" זכה למקום החמישי בעניין לאחר ייעוץ ארגוני במקום הראשון ולאחר מקצועות כתיבה ושיווק באינטרנט. על אף הביקוש הגואה יש רק מעט יותר ממאה משרות בתחום.

אבל מה זה בעצם? כדי להבין מה זה מנהל אחריות תאגידית יש להבין תחילה מה זה אחריות תאגידית. כפי שהשם מרמז, התפקיד נובע מתוך התפיסה שמלבד שורת הרווח יש לתאגיד אחריות, הן כלפי הסביבה והן כלפי הקהילה, וכן  כלפי העובדים.

תחומי הפעילות העיקריים באחריות תאגידית הם אתיקה עסקית ובהם מניעת שחיחתות והפקדה על העסקה הוגנת ודיני עבודה, וכן תמחור הוגן. עוד אחריות תאגידית עוסקת בשקיפות ובהפרדה ראויה בין הדירקטוריון להנהלה, שמירת על זכויות האזרח, שמירה על הסביבה, עבודה והתנדבות עם המגזר השלישי, פילנתרופיה ועוד.

ומה עושה מנהל אחריות תאגידית? בגדול, להשפיע על כל פעילות חברתיות של העסק, ובתוך כך לשפר את התדמית שלו. כך הם מפנים כספים למטרת חברתיות,מנהלים התדנבויות בקהילה, דואגים שיועסקו בעלי מוגבלויות בארגון ועוד.

למי זה מתאים

לרוב העבודה מתאימה למי שמכיר את העסק מקרוב, כך מספר שולי של עוסקים בתחום מגיע מחוץ לעסק, כיוון שצריך להכיר את התרבות הארגונית של העסק. הרבה פעמים העובדים בתחום באים מתוך משאבי אנוש של החברה, או קשרי קהילה,  או שבאים מתחומים קהילתיים בזכות הכרתם את השטח.

חשוב שלמנהל אחריות תאגידית תהיה הן את ההבנה העסקית והן את ההבנה החברתית.

מי עוסק בזה

כאמור, רוב העוסקים בחום הגיעו אליו מתך הארגון בעיקר מתחום משאבי האנוש. לעתים ניהול האחריות התאגידית נעשה בשילב תחומים אחרי בארגון, כמו משאבי אנוש, רווחה וקהילה ולעתים העבודה דורשת שעות נוספות על המשרה הראשית.

מחוץ לארגון מקדמים מי שכבר בעל ניסיון בתחום, שכאמור עדיין מעט מאוד אנשים עוסקים בה; יועצים בתחום הפרסום או החשבונאות שעוסקים בין היתר בנושא של אחריות תאגידית מגיעים גם הם לתפקיד הנחשק; לא מעט מגיעים מהמגזר השלישי ומעבודות חברתיות בשל היכרותם עם התחום ואף זוכים למשכורות גבוהות יותר.

איפה אפשר ללמוד את ה

בשל הביקוש המועט יש מעט מאוד מקומות המלמדים אחריות תאגידית, בעיקר בקורס המשותף של BDO -חברת ייעוץ בתחום עם ארגון מעלה -חברת דירוג לארגונים במדד חברתי. אפשר ללמוד את התחום גם במכון לאחריות תאגידית.

כמו כן אפשר ללמוד את התחום כקורס בלימודי מנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. אפשר למצוא את הקורס תחת השם ניהול אחריות חברתית אצל מרצים ספציפיים כמו חנן מלין

כמה זמן?

במעלה קורס הוא בן 8 מפגשים, כל מפגש ארבע שעות. ובנוסף עוד ארבעה מפגשים של היבטים מקצועיים יותר.

במכון לאחריות תאגידית חמישה מפגשים בני שלוש שעות כל אחד

כמה עולה ללמוד את זה?

במעלה:3,000-6,000 שקל

במכון לאחריות תאגידית 1800 שקל

שכר

השכר משתנה מארגון לארגון, על פי רווחיו והחלטותיו, אך המשכורות קרובות למשכורת ההנהלה הבכירה בארגון נתון.