חדשות    

מלחמת הסחר: ארצות הברית תבטל את הפטורים ממכס להודו

ארצות הברית תבטל את הפטור ממכסים להודו שהיו לה במסגרת מדינה מתפתחת הזוכה להקלות. טראמפ: "הגעתי למסקנה שהודו לא העניקה לארה"ב את האישורים הנחוצים שהיא תספק גישה שווה והגיונית לשווקים שלה"

לאחר מלחמת הסחר על המכסים הלא נגמרת עם סין, המתיחות עם אירופה בנושא וההכרזה לאחרונה שיועלו המכסים על מקסיקו, הפעם מגיע תורה של הודו. ארה"ב תבטל את מעמד המסחר המיוחד שלו זוכה הודו, כך אישר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. הודו הייתה המרוויחה העיקרית מתוכנית שהעניקה פטור ממכס לסחורות מסוימות שנכנסו לארה"ב. אולם, לפי טראמפ המעמד הזה יגיע לסיום בקרוב מאוד.

לטענת ארה"ב תחת טראמפ, הסיבה היא שהודו לא סיפקה בתמורה גישה הולמת לשווקים שלה. טראמפ הצהיר: "הגעתי למסקנה שהודו לא העניקה לארה"ב את האישורים הנחוצים שהיא תספק גישה שווה והגיונית לשווקים שלה. לכן, רק הולם לסיים את מעמדה של הודו כמדינה מתפתחת הזוכה להקלות".התוכנית (GSP) הושקה ב-1976 ומטרתה הייתה לקדם צמיחה כלכלית במדינות מתפתחות, ולשם כך אפשרה להן לייצא מוצרים מסויים בלי לשלם עליהם מכס.

בהודו לא מתרגשים וראשיה הצהירו כי למהלך "השפעה כלכלית מזערית", למרות האטה בצמיחה ושיא אבטלה. מממשלת הודו נמסר כי בכוונתם להמשיך לבנות יחסי מסחר חזקים עם ארה"ב. "הודו, בדומה לארה"ב ולמדינות אחרות תמיד תשמור קודם כל על האינטרסים הלאומיים שלה בנושאים מסוג זה", נמסר בהצהרה. "אנחנו בטוחים ששתי המדינות ימשיכו לעבוד ביחד בצמידות ולחזק את הקשרים בצורה שתיטיב עם שני הצדדים".

עד כה, המעמד המיוחד של הודו תחת התוכנית העניקה פטור ממכס לסחורות בשווי 5.6 מיליארד דולר. ביטול מעמדה של הודו הוא האחרון עד כה בשורה של צעדים בהם נקט ממשל טראמפ לתיקון מה שמוגדר על ידו כקשרי מסחר לא הוגנים עם מדינות אחרות. בחודש שעבר, ביטלה ארה"ב את מעמדה המיוחד של טורקיה תחת אותה התוכנית. טראמפ אף הטיל בשנה שעברה מכסים על יבוא פלדה ואלומיניום ממדינות מרחבי העולם. בד בבד כאמור ארה"ב נמצאת בעיצומה של מלחמת סחר מסלימה עם סין, איומים הדדיים עם אירופה ולאחרונה הטילה מכסים על מקסיקו.